Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Video: Zo zijn Franse wijnboeren hagel de baas.

Gepost door JohnCopier 
Video: Zo zijn Franse wijnboeren hagel de baas.
31 May 2018 19:00
Ik zet toch een vraagteken bij de opmerking dat het niet schadelijk is voor het milieu. Die ballonnen zullen toch wel een keer naar beneden komen? En dat zout? Goed die biljartballen zijn ook niet leuk.

[www.metronieuws.nl]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Video: Zo zijn Franse wijnboeren hagel de baas.
31 May 2018 19:36
Zonde van de Helium, dat spul hebben we niet zo veel meer van.
En biologisch afbreekbare ballonnen?
Maar een grote hagelbui is toch niet echt te voorspellen?
Komen ze op hun dooie gemakkie aangelopen en dan is één ballonnetje genoeg?

Wijnbouw in kassen, met sterk draadglas, en alles netjes onder controle is misschien toch een betere oplossing?
31 May 2018 23:46
Beetje zout bij die Champagne stokken, die al decennia in het huisvuil staan?
Maakt geen fluit uit. the finger smiley
11 June 2018 12:39
Wijnbouw in kassen, met sterk draadglas, en alles netjes onder controle is misschien toch een betere oplossing?

Robèrt, dit is in Frankrijk onmogelijk binnen de regels van de AOP.
11 June 2018 13:18
Dat weet ik maar als de Franse wijnbouw, de nationale trots toch, in gevaar komt dan moet men misschien eens anders gaan denken.
Star volhouden bij het oude tot het schip gezonken is helpt uiteindelijk niemand.
12 June 2018 14:40
Robèrt, deze discussie hebben we al eens gehad. Nogmaals. Kun je je voorstellen dat alle wijndruiven onder glas staan? Ik zou daar niet tussen op vakantie willen gaan.
Trouwens typisch Frans: niemand hoeft voor ze te denken dat doen ze zelf wel. Ook in andere wijnlanden zullen nooit onder glas wijndruiven geteeld worden.
12 June 2018 19:53
Zeg nooit nooit. Ondertussen hebben wij aardbeien, kersen, rode bessen, bramen, pruimen, perziken, citroenen, sinaasappelen, appelen, peren, asperges en waarschijnlijk nog wat meer naar de kas gehaald. En wat te denken van de bloemen? Voor een jaar of veertig ondenkbaar. Nu ben je gek wanneer je niet onder glas teelt.

De moeilijkheid zit in de meerjarigheid van de plant. telen zoals bij citroenbomen in kuipen zie ik dit bij druiven niet zo snel gebeuren. Maar olijfbomen staan nu ook in kuipen. Het kan dus wel.

Wat ik een aantal keren heb gehoord is dat men dan gebruik maakt van een afgeschreven kas. Dan is het niet zo'n probleem bij het wortelen van de plant. Een tweede probleem is de oogst van het zuidelijk halfrond. Die is doorgaans in februari op de markt. De koude grond kersen alhier zijn er in mei. En de rest van de bovengenoemde producten komen daarna. Dat zit te dicht op elkaar. Goed de kasasperges zijn er tegenwoordig vroeg bij. Maar wanneer de koude grond komt zijn ze te duur. Aardbeien worden nu jaarrond in de kas geteeld. Met de Kerst Westlandse aardbeien is normaal. Dat gaat goed. De kasaardbeien hebben een voordeel op de koude grond. Koude grond is zanderig terwijl in de kas gebruik wordt gemaakt van hangcultuur en op ooghoogte. Beter voor je rug. grinning smiley

Druiven? Ik weet het niet. Maar wanneer ieder jaar de oogst naar de gallemieze is dan gaat het roer om. Zo zeker als twee maal twee vier is. Frankrijk zal lang tegen sputteren. Wanneer de hele wereld om is denken ze toch eerder aan een vorm van subsidie ipv telen onder glas.

John

14 June 2018 15:23
Mondiaal wordt er niet stilgezeten.

[www.lepoint.fr]

John

15 June 2018 12:07
John, als je via de autoroute du soleil naar het zuiden bent gereden heb je ze wellicht wel eens gezien: Fruitbomen waarover netten gespannen zijn tegen de hagel. Waarom dan kassen?
Het probleem blijft in Frankrijk de druiven. Netten over de wijngaarden veranderen het microklimaat en dus ook de wijn (zie Le Point). Heb je je wijngaarden beschermd tegen hagel (nogal een investering) betaalt de consument de hogere prijs niet voor de wijn die niet meer is wat hij was.
15 June 2018 13:22
Het gebruik van netten is haast gemeengoed. Niemand kijkt er vreemd van op. Verandering van microklimaat is wel een punt. Maar of wij een smaak verandering over jaren kunnen proeven is iets anders. Die verandering in microklimaat gaat ook niet van de ene dag op de andere.

Investeringen in glas zijn kostbaar. Hier in het Westland hielden wij het ook niet voor mogelijk dat er tuinders zouden komen met 40 Ha of meer. Maar ondertussen zijn ze er.

De kassen zijn tegenwoordig hoger dan 10 meter. En met een eerste verdieping er op ook al. Er worden zware machines bij de dagelijkse werkzaamhen en oogst ingezet. Er is nauwelijks verschil met de koude grond teelt. Goed, de koude teelt heeft de glasinvestering niet en is dus goedkoper. Maar die inhaalslag wordt nu gemaakt. Moeder natuur helpt een handje.

Onder glas heb je veel, heel veel in de hand. Bijvoorbeeld, het toepassen van gewasbeschermingsmiddelen in de juiste dosering. Alle ongewenste invloeden van buitenaf kan je voorkomen. Maar het belangrijkste is natuurlijk 2x oogsten per jaar. Ik zie het nog niet 1,2,3 gebeuren. Zeker niet in Frankrijk. Maar wanneer je jaar over jaar je werkzaamheden, en daarmee je inkomen, naar de knoppen ziet gaan ga je er waarschijnlijk anders over denken. Zeg dus nooit nooit.

John

20 June 2018 12:34
Gelezen in La Revue du Vin de France van november 2017.

Fabien Duperray, wijnboer in de Beaujolais. Het heeft hier altijd gehageld maar tegenwoordig wel erg vaak. Niet iedereen zal dat overleven. Ik ga hagelkanonnen kopen. Maar hij heeft al jaren een strategie om de verliezen te boven te komen. Ik heb een kelder en ik verkoop niet alles in een keer. Op dit moment heb ik 90.000 flessen in voorraad. Hiervan ga ik een deel verkopen om 2017 te boven te komen.
20 June 2018 14:36
Flessen in voorraad houden en wachten op betere tijden klinkt slim.
Maar dat moet je wel kunnen natuurlijk.
Ooit is de koek op of de bewaarde wijn niet meer te verkopen en wat dan?
Dit zijn waarschijnlijk problemen voor een ieder werkzaam in de landbouw?
22 June 2018 13:36
"Flessen in voorraad houden en wachten op betere tijden klinkt slim.

Nee Robèrt, flessen in goede tijden in voorraad houden om te verkopen in slechte tijden is een soort inkomensverzekering.
22 June 2018 17:21
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen