Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Fruitvliegen

Gepost door JohnCopier 
Fruitvliegen
20 November 2017 13:46
‘Vrouwtjesvliegen verpesten je wijntje’

Bah, een vlieg in je glas wijn! Nu maar hopen dat het een mannetje is, want alleen vrouwtjesvliegen zijn in staat je wijnsmaak te ruïneren, suggereert nieuw onderzoek.

[www.kijkmagazine.nl]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/12/2019 08:29 door JohnCopier.
Re: ‘Vrouwtjesvliegen verpesten je wijntje’
20 November 2017 14:10
Heb ik weleens en vlieg in mijn wijnglas gehad?
Re: ‘Vrouwtjesvliegen verpesten je wijntje’
20 November 2017 15:02
Wij niet maar in de rest van de wereld komt het veelvuldig voor. cool smiley

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: ‘Vrouwtjesvliegen verpesten je wijntje’
20 November 2017 15:27
Hoe zie ik het verschil tussen een mannetjes- en een vrouwtjesvlieg?
Is dat te zien na een actie met de vliegenmepper?
Re: ‘Vrouwtjesvliegen verpesten je wijntje’
20 November 2017 18:27
Er is een zeer groot verschil voor en ná de vliegenmepper. Om een mannetje of een vrouwtje te herkennen is dus de vliegenmepper niet aan te raden zeker niet wanneer de vlieg een duik in je volle wijnglas neemt. Dan is een pincet voldoende. Het is niet bekend of wijfjesvliegen een speciale voorkeur hebben. Zo heb ik - zittende onder een plataan in de Camargue - een vlieg zien twijfelen tussen een glas witte wijn en een glas rosé. Uiteindelijk ging de vlieg op een flinke dot paardenpoep zitten. Iedereen weet dat paardenmoppen zo snel als mogelijk is moeten worden opgeruimd. Zo'n mop is een cafetaria voor de groene en rode bromvlieg.

En voor de mensen die het verschil willen weten tussen vrouwtjes en mannetjes bromvliegen is dit kleine stukje uit de biologieles voldoende.

Over het algemeen is het aan te raden bij het prepareren van vers materiaal direct de genitalia van mannetjes voorzichtig met een speld uit te klappen. Voor een betrouwbare determinatie van Bellardia is dit zelfs noodzakelijk. Om de wijfjes van Lucilia caesar en L. illustris te onderscheiden is het nodig om de ovipostor naar buiten te trekken.

Duidelijk?

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: ‘Vrouwtjesvliegen verpesten je wijntje’
20 November 2017 19:40
Heel duidelijk! grinning smiley
Re: ‘Vrouwtjesvliegen verpesten je wijntje’
21 November 2017 12:49
Ik denk dat we met een Diederik Stapeltje te maken hebben.

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: ‘Vrouwtjesvliegen verpesten je wijntje’
21 November 2017 12:51
Zou best eens kunnen.
Ze hebben het over nanogrammen in het artikel, dat is wel erg weinig.
Re: ‘Vrouwtjesvliegen verpesten je wijntje’
19 August 2019 11:08
Für einen Sommer ohne Drosophila

[www.faz.net]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Een experiment. Tegen de meeldauw.
20 June 2019 19:47
[www.larvf.com]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/06/2019 10:00 door Guill.
Re: Een experiment. Tegen de meeldauw
21 June 2019 10:00
Dit is wel erg weinig. Waar gaat het om?
Een aantal Châteaux, waaronder Lafite uit Pauillac, Clos de l'Oratoire, Cheval Blanc, Montrose, en Margaux, experimenteren met zelf regen detecterende uitklapbaar dakje (zie foto) boven de druiven. De planten worden niet nat en zo wordt meeldauw voorkomen. Het helpt tevens tegen hagel en nachtvorst. Experiment duurt 2 jaar.
Re: Een experiment. Tegen de meeldauw
21 June 2019 10:31
Lijkt een simpele oplossing.
Bij naderend onheil staan de planten onder een afdak.
Waarom heeft niet iemand eerder zoiets bedacht?
Re: Een experiment. Tegen de meeldauw.
21 June 2019 11:47
Eén of twee weken geleden was er een programma op de TV met een Franse wijnboer. Hij had 4,5 Ha - niet in - maar onder glas staan. Ook een dakje dus. Ook tegen meeldauw. Eén van de tientallen aanvallen op de druif. Daarnaast had hij een kas, ook van 4,5 Ha. Daarin de traditionele Bordeaux druiven. De kas was verboden gebied op een paar mensen na. Vergelijkbaar met het Westland alhier. Ook daar kom je niet zomaar binnen. Die wijnboer had dus drie varianten ter vergelijking. De toekomst zal volgens mijn boeren verstand wel bij de kasverbouw liggen. Om dat te realiseren ga je wel aanzienlijke kosten maken. Maar ook dat is theorie want er zijn ook opbrengsten. Het grootste probleem is echter het gebruik van water. Een dak haalt de regen voor de planten weg maar ze moeten om te kunnen groeien wel water krijgen. Dus bevloeien of injecteren. Die hobbel is nog niet genomen.

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Een experiment. Tegen de meeldauw.
21 June 2019 12:30
Maar het regenwater kan toch wel in de grond onder het glas komen?
De goten een beetje omleiden en het werkt.

Is glastuinbouw echt zo duur?
Als je ziet wat in Nederland de komkommers, tomaten en paprika’s kosten dan is het erg weinig verwacht ik.
Of is dat omdat er zo meerdere oogsten mogelijk zijn?
Het hele jaar door?
Re: Een experiment. Tegen de meeldauw.
21 June 2019 15:20
In Brazilie is het mogelijk om twee wijnoogsten in een jaar te hebben. Dat is onder glas waarschijnlijk hier ook mogelijk. Of je daar de plant mee uitput weet ik niet.

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Een experiment. Tegen de meeldauw.
22 June 2019 10:57
Robèrt, Simpele oplossing? Wel erg kostbaar. Je hebt wel elektriciteit nodig. Het idee komt van een pesticiden leverancier. Als je ze niet meer of steeds minder verkoop moet je wat anders bedenken. Hij heeft trouwens de toestemming van de INAO(Institut National des Appellations d'Origine). Wat dat precies betekent weet ik niet.

John, Die Franse wijnboer mag doen wat hij wil maar zijn wijn komt niet in aanmerking voor een AOP.

Twee oogsten in een jaar? Bedoel je kalenderjaar of niet? Januari en december van hetzelfde jaar? Dat kan hier niet in een kalenderjaar maar wel in oktober en het volgende jaar in september.

Het experiment wordt betaald door FranceAgrimer en de regio Nouvelle Aquitaine.
Re: Een experiment. Tegen de meeldauw.
22 June 2019 11:53
Twee oogsten per 12 maanden.

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Een experiment. Tegen de meeldauw.
22 June 2019 12:17
Geen idee hoeveel energie het kost om deze panelen in- en uit te schijven.
Maar een paar, of 35-50, zonnepanelen moeten die klus wel klaren.
Slim dat de gifmengers met dit soort oplossingen komen, hun “corebusiness” ligt immers al jaren onder vuur.

Ik vind nadenken over zulke veranderingen erg interessant.
Als niemand buiten de paden denkt dan blijft alles zoals het is en is het opeens voorbij.
Re: Een experiment. Tegen de meeldauw.
23 June 2019 11:33
Robèrt, De energiekosten zullen wel meevallen. Je gebruikt ze alleen tijdens regen, hagel en nachtvorst. Er moet dus altijd iemand zijn die ze aanzet. De automatische ruitenwissers van mijn auto werken ook alleen maar als ik mijn motor aanzet. Altijd elektrische spanning in de wijngaard lijkt me niet verstandig.
Zonnepanelen brengen hun geld wel op. Maar misschien hebben de wijnboeren ze al lang. Hoe de regels in Frankrijk zijn weet ik niet daar kan ik niets over zeggen.
De kosten gaan zitten in de kosten en het installeren van de inklapbare dakjes en de elektriciteit. Wijngaarden kunnen ontzettend groot zijn.
Re: Een experiment. Tegen de meeldauw.
23 June 2019 15:11
De kantoren waar ik werkte hadden al automatische zonwering aan de buitenkant.
Ging volledig automatisch en bij harde wind gingen ze ook vanzelf omhoog.
Daar hoeft echt niet iemand bij te zitten.
En stroom buiten is ook geen probleem.
Als ik een rijke wijnboer was ging ik het zeker proberen!
Een slechte oogst voorkomen en je hebt de investering eruit.
Re: Een experiment. Tegen de meeldauw.
24 June 2019 12:29
Robèrt, kantoren zijn geen wijngaarden. Ook hier kan alles automatisch. Maar waarom elektriciteit gebruiken als het niet nodig is. Op een domein is altijd wel iets te doen dus uit en aanzetten is niet zo'n probleem. Stroom buiten geen probleem? Heb net een artikel gelezen over Domaine des Bachelards: Fleurie 6ha, Moulin-à-Vent 1,5 ha, Saint-Amour 2,5 ha en IGP Comtés rhodaniennes 2 ha. Behoorlijke klus om daar overal elektriciteit te hebben. Nog iets hoeveel km zelf openende en zelf sluitende dakjes heb je op 1 ha nodig als je de rijen 2 m uit elkaar zet. Ik denk 5 km.
Wie kan dat betalen?
Re: Een experiment. Tegen de meeldauw.
24 June 2019 17:10
Grootste zonneparken ter wereld zijn 10 vierkante kilometer of groter.
Daar liggen heel wat kabels buiten.
Bekabeling buiten is echt geen probleem hoor.
Nu investeren ze toch ook in van alles en nog wat?
Zoiets doe je weloverwogen en als de cijfertjes onder het plan netjes zwart blijven is iedereen blij.
Verpest een vlieg in je wijn de smaak?
27 December 2018 18:40
Belegen nieuws wordt opnieuw nieuws.

Lees eerst dit:

[www.biorxiv.org]

en dan dit

[www.msn.com]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Verpest een vlieg in je wijn de smaak?
28 December 2018 13:04
(Z)-4-undecenal (Z4-11Al) is the volatile pheromone produced by females of the vinegar fly Drosophila melanogaster.

"Vlieg" blijkt vrouwelijke fruitvlieg te zijn.
Suzuki
14 July 2015 12:19
Hierboven en in het bericht is het verkeerd geschreven. Het is met dubbel ii. De fruittelers hebben een probleem en daarmee ook de wijnboeren. Ik heb er al 2 jaar geleden (eerder) over geschreven. Nu voor het eerst lees ik welke schade het beestje alhier aanricht. Dit is geen klein bier meer.

[www.ad.nl]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Suzuki
14 July 2015 16:55
Een gevaarlijk beestje!
En nog bitter weinig tegen te doen.
Re: Suzuki
14 July 2015 17:12
Als de schade in Nederland al dik 10 mio is wat is de schade dan in Europa? Dat gaat dik en dik in de papieren lopen. Onder glas telen is toch niet zo gek.

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Suzuki
18 August 2015 09:10
Het beestje wil maar niet meewerken. Een klein probleem wordt een groot probleem. Lees het verslag.

[www.badische-zeitung.de]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Suzuki
06 September 2016 18:01
Een (eerste) stap op de goede weg.

[www.bluewin.ch]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Suzuki
06 September 2016 18:05
[www.mainpost.de]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen