Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Diversen Frankrijk

Gepost door JohnCopier 
Re: Bocuse
21 January 2018 15:42
Franse kweker verkoopt oesters met frambozensmaak
23 December 2017 10:06
Op een oester sprenkel je nu misschien wat citroensap of azijn met uitjes. Maar dat is maar saai, vindt een Franse oesterkweker. Hij heeft een heel nieuwe markt aangeboord met oesters in verschillende smaakjes.

[www.rtlz.nl]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
La confusion sexuelle au vignoble, ayez les bons reflexes !
14 December 2017 13:01
Ce sont plus de 42 000 nouveaux hectares de vignes qui ont bénéficiés d'une protection par confusion sexuelle contre eudémis et cochylis en France entre 2017 (70.000 ha confusés) et 2013 (28.000 ha, soit 4 % des superficies du vignoble français à l'époque).

Ik weet het niet. Het ziet er simpel en doeltreffend uit maar hoe zit dat met de nabij gelegen natuur naast de wijnvelden? Hoever reikt die parfum?

[www.mon-viti.com]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Video op TV5
10 December 2017 09:56
Komende nacht video zetten.

Op TV5 om 02.35 uur, Le vignoble Bordelais, des grand crus entre tradition et modernite.

Geen zorgen wanneer je dit mist. Op TV5 wordt alles wel een aantal keren herhaald.

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Chinese owner of French vineyards causes stir with renaming
30 November 2017 13:14
Een eigenaar mag natuurlijk de naam veranderen. Toch zal het in de Bordeaux pijn doen.

[www.chinadaily.com.cn]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Chinese owner of French vineyards causes stir with renaming
01 December 2017 08:47
Gouden Konijn,dat gaat de verkoop torenhoog stuwen grinning smiley
Les Halles de Bacalan
17 November 2017 18:37
Net geopend. Het water loopt mij uit de mond. Dit moet ik beslist een keer zien. Groots. Frankrijk op z'n best.

[biltoki.com]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Senay Özdemir maakt een docu over de wijnwereld: ‘Vrouwen maken betere wijn’.
03 November 2017 18:04
Ik mag dit wel.

[vance.nl]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Senay Özdemir maakt een docu over de wijnwereld: ‘Vrouwen maken betere wijn’.
04 November 2017 12:30
Is een hot item tegenwoordig dat man-vrouw gelijkheid of ongelijkheid.
Ik ben meer voor de beste wijn en wat de gender is van de maker is voor mij compleet irrelevant.
Ook bij minder goede wijn, of beter bij elke wijn, maakt het mij niets uit.
Re: Senay Özdemir maakt een docu over de wijnwereld: ‘Vrouwen maken betere wijn’.
04 November 2017 16:32
Dan ga ik voor Sara Perez, of die mevrouw van Nit de Nin, maaaaar Sandrine Garbay staat toch op nummer een!
Re: Senay Özdemir maakt een docu over de wijnwereld: ‘Vrouwen maken betere wijn’.
04 November 2017 16:44
Re: Senay Özdemir maakt een docu over de wijnwereld: ‘Vrouwen maken betere wijn’.
05 November 2017 13:06
Waarom moet het een wedstrijd worden? "Vrouwen maken betere wijn". "10 % wordt door vrouwen gemaakt".
Ik hoop dat de vrouwen die wijn maken een goede leermeester hebben gehad. Of dat een man of een vrouw is mag eigenlijk niets uitmaken. Het zelfde geldt voor mannen. Mannen maken niet allemaal de beste wijnen. Er zijn verschillen. Dat is ook zo bij vrouwen. Kunnen we niet gewoon zeggen dat er verschillen zijn. Dat de wijn anders is en niet beter. .
Heb net eens gekeken hoeveel domaines er in Châteauneuf du Pape zijn. Het zijn er 26 en bij 10 domaines staat een vrouw genoemd. Dat is meer dan 10%.
Re: Senay Özdemir maakt een docu over de wijnwereld: ‘Vrouwen maken betere wijn’.
06 November 2017 12:31
"Of dat een man of een vrouw is mag eigenlijk niets uitmaken". Je hebt gelijk, het is geen armpje drukken.

De praktijk is overigens weerbarstig. In de politiek zien we het en in het bedrijfsleven is het voor vrouwen moeilijk om de top te bereiken.

Ik heb vanochtend naar een opgenomen programma van TV5 gekeken. Ging over de chefs in Frankrijk. Eén drie sterren chef in Frankrijk is een dame. Een aantal dames heeft twee sterren en een groot aantal één ster. De hoofdredactrice van Elle had het over een gesloten mannenbolwerk. Wanneer er dan een dame met talent op de driesterrendeur klopt mogen wij daar best even bij stilstaan.

In Duitsland zaten de mannen in de 2e WO aan het front en een groot aantal is niet teruggekomen. In en na de oorlog hebben vrouwen met groot succes de bedrijven draaiende gehouden, tot... midden 50er aanvang 60er jaren, toen kwamen de "zoons van" aan de leiding van het bedrijf te staan. Eind 90er jaren heb ik een aantal hoorcolleges op de Hogeschool van Geisenheim bijgewoond. Toen was meer dan 50% van de studenten vrouw. Waarschijnlijk is dit % momenteel alleen maar toegenomen. Ook dat kan niet anders dan een doorbraak van het huidige mannenbolwerk betekenen.

Hoeveel vrouwelijke studenten hebben wij tijdens de solarrace in Australië niet over het scherm zien komen? Allemaal bêtameisjes. Iets waar wij trots op kunnen zijn.

En dat het voor mannen ook lastig kan zijn heb ik uit eigen waarneming. Wat jaren geleden lag ik in het ziekenhuis en daar liepen mannen en vrouwen rond voor de dagelijkse zorg aan bed. Naast mij lag een doodzieke oude dame aan wie werd gevraagd of zij er bezwaar tegen had om door een mannelijke verpleegkundige te worden geholpen. Dat vind ik triest. Dan hebben wij met z'n allen nog een lange weg te gaan. Aan mij werd niet gevraagd of ik bezwaren had om door een vrouw te worden geholpen. Ook werd er niet gevraagd of ik liever een mannelijke of vrouwelijke arts wilde hebben. Artsen hebben in het ziekenhuis een bijna goddelijke status en zijn om Robèrt aan te halen kennelijk genderneutraal. Een verpleegkundige is dit (nog) niet.

Ik ben trots wanneer vrouwen ergens in uitblinken zeker wanneer het om het slechten van mannenbolwerken gaat.

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/11/2017 18:53 door JohnCopier.
Re: Senay Özdemir maakt een docu over de wijnwereld: ‘Vrouwen maken betere wijn’.
06 November 2017 12:47
Sluit mooi aan.

[derstandard.at]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Senay Özdemir maakt een docu over de wijnwereld: ‘Vrouwen maken betere wijn’.
06 November 2017 13:21
Sluit inderdaad mooi aan maar is wel wat genuanceerder.

Frauenweine
Aber schmecken Weine von Frauen auch anders? "Absolut nicht", ist Ingrid Groiss überzeugt. Dem Gerede von "gefühlvolleren Gewächsen" kann die Winzerin nichts abgewinnen. Auch wenn etliche Studien besagen, Frauen hätten einen besser ausgeprägten Geruchs- und Geschmackssinn, bedeute das doch nicht zwangsweise, dass sie auch besseren Weine machen. - derstandard.at/2000066581269/Traubenfrauen-Die-neue-Winzerinnengeneration
Le succès des Foires aux Vins ne se dément pas.
31 October 2017 13:10
Hier heb ik maar één woord voor: "Ongelooflijk".

[www.lalettrem.fr]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Pourquoi vous appréciez de boire un verre de vin avec votre fromage.
27 October 2017 12:54
Dans un communiqué, une étude de l’Institut national de la recherche agronomique (Inra) nous révèle que les meilleures combinaisons entre vin et fromage ne sont pas forcément celles que l’on pense.

[www.medisite.fr]

Vergeet de video niet.

[www.dailymotion.com]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Le vin en 14-18, indispensable compagnon du Poilu.
14 October 2017 14:29
Mooi verhaal over een van de slechtste jaren in Europa.

[www.lepoint.fr]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Le vin de Montmartre : Bio et sans soufre.
13 October 2017 11:50
Prachtig wijngaardje. Bio zou ik het niet willen noemen. In het artikel beschrijven ze de stappen die ze hebben gedaan om het wel Bio te mogen noemen. Dan zal je wel wat aan het verkeer moeten doen. Goed, het Parijse stadsbestuur heeft maatregelen voor de indamming daarvan naar buiten gebracht. Het is wel een oase in een stad die nooit slaapt.

[lesgrappes.leparisien.fr]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
2017 Harvest Report: French Wineries Picking Smallest Crop Since 1945.
27 September 2017 09:12
Quality is high, but in many regions quantity is down by 50 percent after April’s frosts.

Dit is natuurlijk niet best. Het raakt ook de betere wijngaarden. Maar die kunnen wel een stootje hebben. De kleintjes, met vaak matige wijnen, zullen het moeilijk hebben. Dat de wijnboeren met matige kwaliteit het loodje leggen is geen ramp. Dat willen ze in Brussel ook en worden daarbij nu geholpen. Voor ons geen zorgen. De kelders liggen vol en dat moet de markt in. Kijk er de prijzen bij de FAV in Frankrijk, die momenteel draait, maar op na. Kortingen van 50% of meer zijn geen uitzondering.

[www.winespectator.com]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: 2017 Harvest Report: French Wineries Picking Smallest Crop Since 1945.
01 October 2017 08:35
"Dat de wijnboeren met matige kwaliteit het loodje leggen is geen ramp"

John geldt dat ook voor de Nederlandse wijnboer?
Re: 2017 Harvest Report: French Wineries Picking Smallest Crop Since 1945.
01 October 2017 11:23
Ik zeg ja.
Is natuurlijk nooit fijn als een bedrijf ten onder gaat, begrijp me niet verkeerd.
Maar als de mindere broeders afvallen en er betere overblijven krijgen wij, consument, betere wijn te drinken.
Re: 2017 Harvest Report: French Wineries Picking Smallest Crop Since 1945.
01 October 2017 13:44
Betere wijn koop je zelf. Trouwens wie bepaalt wat een mindere broeder is. Ik heb er moeite mee als hard werkende mensen, die uit de grond halen wat er in zit, maar moeten afvallen. Beaujolais is niet echt in trek in Nederland. Is daarom de wijn minder goed?
Re: 2017 Harvest Report: French Wineries Picking Smallest Crop Since 1945.
01 October 2017 15:47
Beaujolais is zeker niet minder goed.
Re: 2017 Harvest Report: French Wineries Picking Smallest Crop Since 1945.
02 October 2017 11:01
In Frankrijk is er al jaren een opkoopregeling voor de matigste/minste wijn. Dat krijg je aan de pomp via bio-benzine weer terug in de tank van je auto. Die opkoopregeling is er niet voor niets. Met matige kwaliteit is weinig aan te vangen. Bijmengen met benzine. Zo krijgen de wijnboeren nog iets voor hun inspanning. Een andere regeling is plantrechten verkopen. Daarbij gaat het plantrecht over van de wijnboer met matige kwaliteit naar de wijnboer met topkwaliteit. Op die toppercelen wordt al jaren gewerkt aan plantdichtheid.

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: 2017 Harvest Report: French Wineries Picking Smallest Crop Since 1945.
02 October 2017 11:30
John, misschien moet je eens uitleggen wat plantrechten en plantdichtheid zijn.


Franse opkoopregeling voor matigste/minste wijn. Lijkt wel op staatssubsidie.
Re: 2017 Harvest Report: French Wineries Picking Smallest Crop Since 1945.
02 October 2017 11:50
De EU koopt dat toch ook op?
Re: 2017 Harvest Report: French Wineries Picking Smallest Crop Since 1945.
02 October 2017 14:55
Plantrechten worden niet door de Franse staat afgehandeld. Plantrechten is een EU systeem en geldt voor alle lidstaten. De opkoopregeling om Bio brandstof te maken wordt wel door de Franse overheid gedaan. Plantrechten moeten de kleine boeren beschermen tegen de grotere die anders alles zouden opkopen. Grotere bedrijven hebben financiële armslag om bijv. machinaal te oogsten met als gevolg een lagere prijs. Daar zit niemand op te wachten. Nu krijgt de kleine wijnboer, zeg maar, een soort garantiestelling. Ergens in het verleden heeft de EU er een klap op gegeven en vast gelegd dat er niet meer bij geplant kan worden. Wil je toch planten dan moet je het recht kopen. Het is dus een opkoop en uitgifte regeling. Dat laatste met mondjesmaat.

De topwijngaarden hebben een vastgelegd aantal stokken per Ha. Zomaar bijplanten kan en mag niet. Wat dood gaat mag worden vervangen. Het aantal stokken per Ha opvoeren voor een hogere kwaliteit kan onder voorwaarden. Zo kom je weer op plantrechten uit.

Op internet staat er het nodige over geschreven.

[eur-lex.europa.eu]

Wat ik wel jammer vind is dat het systeem er tevens voor zorgt dat onbekende druivensoorten het loodje leggen. Daarvoor krijgen wij de bekende Franse rassen terug. Ook buiten Frankrijk. Helaas.

En het woordje "Staatssubsidie" is terecht. Of het zo is weet ik niet maar ik heb vernomen dat het bijmengprogramma voor Bio brandstof duurder is dan de productie van benzine uit olie. Het woordje bio brandstof is trouwens ook niet juist want er wordt tot een bepaalde hoeveelheid bijgemengd. 100% bio hebben wij dacht ik niet.

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: 2017 Harvest Report: French Wineries Picking Smallest Crop Since 1945.
03 October 2017 12:27
100% bio hebben wij in Nederland niet. In Brazilië echter wel al sinds 1978 de Fiat 147. Of deze brandstof in Frankrijk verkocht wordt weet ik niet. Wel heb ik vorige maand gezien dat er een mij totaal onbekende brandstof verkocht wordt. De naam heb ik niet onthouden maar het zou best bio ethanol kunnen zijn geweest.
Re: 2017 Harvest Report: French Wineries Picking Smallest Crop Since 1945.
03 October 2017 12:38
In Frankrijk is dat E10. Geen 100% benzine en geen 100% Bio. Bijmengen tot (weet dit niet zeker) 10%.

Brazilië weet ik. Kost wel flink wat regenwoud.

100% bio zou ik niet weten of wij dat in Europa hebben.

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen