Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Portugal

Gepost door JohnCopier 
Portugal
27 September 2019 17:00
Portuguese Wine Company Esporão Looks to Vinho Verde, Buying Quinta do Ameal

CEO João Roquette, who has expanded to both the Douro and Minho now, believes Vinho Verde wines have great potential

[www.winespectator.com]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/11/2019 12:02 door JohnCopier.
Re: Portuguese Wine Company Esporão Looks to Vinho Verde, Buying Quinta do Ameal
27 November 2019 18:11
Douro Valley: Hot Climate, Cool Wines

[www.wine-searcher.com]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Portuguese wines awarded at IWSC 2019
16 October 2019 17:16
Portuguese wines achieved 272 medals and 2 trophies at the International Wine and Spirits Competition 2019

[winesofportugal.info]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
The Portuguese Winemaker Crafting Biodynamic ‘Wines Without Makeup’
10 September 2019 16:56
Filipa Pato cups a cluster of grapes in her hand as a light rain falls on one of the oldest plots in her winery. “I feel very privileged to have the chance to work in these amazing vineyards,” she says.

[vinepair.com]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Port from 1863 sets new world auction record.
26 March 2019 18:28
A newly released bottle of 156-year-old Niepoort in a Lalique crystal decanter has become the most expense Port sold at auction after fetching more than HK$1m, according to those involved in the sale.

[www.decanter.com]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
115-year-old port sets new auction record
05 November 2018 13:02
A Guinness World Record for the most expensive port wine sold at auction was set last week with the sale of the first Niepoort in Lalique 1863 decanter.

Het vorige record is gesneuveld. Ook dit zal er wel weer een keer aangaan.

[drinksint.com]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Mystery in miniature.
05 September 2018 12:04
Julian Wiseman – the author of a new reference book, Port Vintages – attempts to unravel one of the smallest secrets of our history; the identity of a few bottles in a rather special cellar

Grappig.

[blog.bbr.com]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Symington declare 2016 vintage
09 April 2018 17:02
Vergeet de port quiz niet!

Kennis bijspijkeren kan geen kwaad.

[www.decanter.com]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Madeira
05 December 2016 19:33
Vriend van mij ging er een weekje naartoe op vakantie.
Had er uiteraard Madeira gedronken maar was niet onder de indruk.
Ik heb het zeker 20 jaar niet gedronken dus werd meteen nieuwsgierig smiling bouncing smiley

Kon er slechts eentje kopen bij mij in de buurt en vind het toch leuk spul.
Krijg wel meteen trek in ossenstaartsoep....

Porto
10 September 2016 21:24
Even gegoogled op "Porto" op het Phorum, echter 0 hits ... Omdat wij over 4 weken naar Porto gaan zou ik graag aanbevelingen betreffende restaurants en wijnhuizen willen ontvangen ! Kan eigenlijk niet geloven dat Porto niet de revu heeft gepasseerd op het phorum ..
Re: Porto
11 September 2016 10:05
Op het oude wijnprikbord kan je misschien ook nog even zoeken.
Zie: oude-prikbord
Port is daar zeker besproken al kan ik het zo 1-2-3 niet vinden.
Re: Porto
12 September 2016 11:45
Wellicht heb je hier wat aan. Het zijn geen eigen bevindingen.

Gaat het goed? Wanneer kom je weer eens deze kant op?

[www.fortheloveofport.com]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Porto
12 September 2016 13:20
Dat zijn de betere wijnreizen zeg!
Re: Porto
12 September 2016 21:52
Welkom Gerritjan,

leuk als je eerst een wijnbelevenis hier meldt, en je even bekend maakt, dan heb ik nog wel een paar tips voor Porto >grinning smiley<
Re: Porto
14 September 2016 22:04
Gerrit jan denkt blijkbaar toch dat dit forum een soort automatiek is....
Re: Porto
15 September 2016 22:26
Heren,

Vriendelijk dank voor de reacties,

Omdat ik waarschijnlijk toch een beetje rauw kom binnenvallen op het forum en bij mij de twijfel rees of m'n vraag betreffende Porto eigenlijk wel gesteld kon worden, heb ik eerst even gegoogled op forum ;

"Een (discussie)forum bestaat uit een aantal publieke discussie-pagina's op het internet. Een forum wordt bezocht door mensen met gelijke interesses om over hun favoriete onderwerpen te praten. Bij de verschillende onderwerpen of topics kunnen bezoekers vragen stellen, antwoorden posten, een mening delen enz."

So far so good ; ik heb interesse in wijn en de vraag is inmiddels gesteld !

Voor ieder op het forum ben ik onbekend, echter niet voor John Copier. Van 2008 t/m 2010 heb ik het genoegen gehad om in Hoek van Holland te mogen werken en was Johns vrouw mijn collega. In die periode ben ik regelmatig uitgenodigd door de familie Copier om 's avonds mee te eten. De meeste forumleden zullen begrijpen dat dit geen straf was : perfecte meergangen diners met 2 wijnen per gang en een uitgebreide toelichting van John. Voor mij was dit de turbo op mijn wijnervaring.

Voor m'n eerste wijnervaring moet ik iets verder terug in de tijd. In 1999 - 2000 heb ik gewerkt in de Algarve, Portugal. Omdat de zon er altijd scheen en mijn vrouw en ik elke dag in de vakantiestemming waren, zijn we langzaam in de Portugese wijnwereld gerold. Na 17 jaar weet ik mij nog te herinneren dat de Planalto ( Douro ) onze witte favoriet was en de Reguenhos ( Alentejo ) de rode.

Na ons Portugese avontuur weer helaas enkele jaren in landen gewerkt waar wijn niet/nog in de kinderschoenen staat of niet te betalen is ( Brazilië , Nigeria, China ).

M'n wijnervaring van de laatste jaren beleef ik regelmatig op zaterdagmiddag als ik inkoop bij m'n favoriete wijnhuis in Vasse of enkele keren in Ootmarsum. Betreffende wit is het bijna altijd Mosel-Saar-Ruwer of, aan de wintersport overgehouden liefde, Gruner Veltliner. Voor m'n rode wijn zwalk ik de wereld over en buig met alle seizoenen mee ; van de Gamay uit Beaune tot Musar uit de Bekaa vallei en alles er tussenin.

Terug naar Porto ; zou graag van Hendrik nog enkele tips willen ontvangen en beloof plechtig dat ik verslag zal uitbrengen van mn ( culinaire ) reis naar Porto.

@ John ; werk inmiddels alweer een jaar in Portsmouth, Engeland en kom erg weinig in het Rotterdamse, echter heeft m'n werkgever mij vriendelijk doch dringend verzocht om m'n EHBO cursus te herhalen. E.e.a gaat gebeuren in December in het Havenziekenhuis en duurt 3 dagen. Ik denk dat ik maar eens ga overnachten in Hoek van Holland !

Met vriendelijke groet

Gerrit Jan
Re: Porto
15 September 2016 22:28
Re: Porto
16 September 2016 07:27
December? Dan hebben wij het nodige te vieren. Jouw bezoek, mijn verjaardag, Kerst en Oud en Nieuw. Voor elke gelegenheid een wijn. Wij gaan wat moois maken.

Ons kijkt er naar uit. Ik zal de kapitein ook even bijpraten.

Hendrik zal het nu wel begrepen hebben. Hij valt in de praktijk reuze mee. Hij zou alleen meer Franse wijn moeten drinken.

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Porto
16 September 2016 13:21
Hendrik meer Franse wijn?
Dat komt nooit meer goed smiling bouncing smiley
Port, eten, Graham's en ontwikkelingen: volledige artikel
03 May 2015 04:52
Ik heb 'm in z'n geheel op mijn blog geplaatst nadat het artikel eerder werd gepubliceerd in Proefschrift Magazine (december 2014.) Enjoy.

Port-spijs en ontwikkelingen

A votre service, salut,

Eelco
Re: Port, eten, Graham's en ontwikkelingen: volledige artikel
03 May 2015 07:04
Eelco,

Bedankt, mooi artikel!

Marco
Re: Port, eten, Graham's en ontwikkelingen: volledige artikel
03 May 2015 14:25
Met plezier gelezen cool smiley
Re: Port, eten, Graham's en ontwikkelingen: volledige artikel
04 May 2015 07:47
Prachtig artikel Eelco! Veel bijgeleerd en mooi geschreven. Volgens mij zijn er niet veel in Nederland die dit soort artikelen schrijven. Het is allemaal zo oppervlakkig wat ik tegenkom. Dan word je toch er blij dat er journalisten als jij bestaan. Ga door!
Re: Port, eten, Graham's en ontwikkelingen: volledige artikel
04 May 2015 14:40
Mooi geschreven Drs echter valt er over Port nog iets te melden (anders dan de Fa. Graham?)
Zo zijn er nog al wat verschillende stijlen .
Ben zelf nogal een fan van Fonseca.
Is dit ernstig?

Hendrik
Re: Port, eten, Graham's en ontwikkelingen: volledige artikel
05 May 2015 12:04
Om met het laatste te beginnen: nee. Dit is niet ernstig. Er zijn ook Kaapse Prachtdrinkers en daar zitten aardige mensen tussen.

Graham's is een porthuis dat de wijn met een bovengemiddelde hoeveelheid restsuiker afvult. Zo met het hoofdje zeg ik dan "liever niet." Maar het hart stroomt over als je hun premiumports proeft. Met name de oude tawny's zijn van onbegrijpelijke schoonheid met als hoogtepunt de 30-years.

In de marge van de voorbereiding op dit artikel proefde ik ook de Taylor's 1863. Die is ook niet van de volzoete school, eerder elegant. Maar wel weer hoog in z'n concentratie: in anderhalve eeuw is er dan ook een hoop naar de engelen gegaan en krijg je hetzelfde effect als bij een tawny.

Ik begrijp dat dit antwoord niet op alle fronten bevredigend is, alhoewel mijn eerste opmerking aan uw adres over opbeurende elementen beschikt.

Salut,

Eelco
Re: Port, eten, Graham's en ontwikkelingen: volledige artikel
08 May 2015 10:00
Dank, voor een zeer fraai en diepgaand artikel.

@Hendrik. Over port valt zoveel te schrijven en te zeggen. Zoals je zelf al zegt, verschillende stijlen White, Ruby, Ruby Reserve, LBV, Tawny, Aged Tawny's,Vintage, Crusted etc. Zelf vind ik Dry White en Aged Dry White erg onderbelicht.
Dat je fan van Fonseca bent is zeker geen slechte zaak. 3 van hun vintage ports werden met 100 punten beoordeeld. Zelf zou qua standaard Ruby of Tawny voor wat anders kiezen, maar dat is smaak.

Gr.
Jasper
www.vinhodoporto.nl

hendrik Schreef:
-------------------------------------------------------
> Mooi geschreven Drs echter valt er over Port
> nog iets te melden (anders dan de Fa. Graham?)
> Zo zijn er nog al wat verschillende stijlen .
> Ben zelf nogal een fan van Fonseca.
> Is dit ernstig?
>
> Hendrik
Advies nodig voor Porto
08 April 2015 13:38
We gaan volgende maand met een bevriend stel naar Porto. Heeft iemand nog goede tips op gebied van wijn en vooral ook gastronomie. Of wellicht een ander leuk wijn of eten gerelateerd advies?

Bij voorbaat dank!

Groet
Stef
Re: Advies nodig voor Porto
08 April 2015 14:42
Been droge witte Port, kom je hier nooit tegen!>grinning smiley<
Trein naar de quinta s aan de rivier.
Prachtig station, dito uitzichten over de vallei.


Hendrik
Re: Advies nodig voor Porto
10 April 2015 19:21
Dank je wel Hendrik!
Re: Advies nodig voor Porto
11 April 2015 07:27
Afgelopen winter zat ik in O'Porto en de Douro tijdens een persreis. Indringend kennis gemaakt met de streek, aan de hand van een dynamieke en zich geen blad voor de mond nemende wijnmaker: Oscar Quevedo. Daar moet je in ieder geval langs gaan.

Men kijkt je in de Douro een beetje raar aan als je een supermarkt bezoekt om er eten te halen. Ze plegen duur te zijn, in tegenstelling tot de restaurants waar je voor een habbekrats de spullen uit de oceaan en de Douro krijgt voorgezet. Pargo, zeebaars, inktvissen. Zeker die pargo zal ik nooit meer vergeten: met grote glanzende ogen lag 'ie in de schaal die de ober me voorhield. 20 Minuten later stond dezelfde vis met wat citroenschijven op tafel. Dat was bij Adega S. Nicolau, vlak bij de rivier. Eromheen staan tourist-traps, nooit naartoe gaan. Nicolau is het echte werk. Verder aanbevelenswaardig: Toca da Raposa. Boerenkeuken, voor een euro of 6 eet je er varkens tot je erbij neervalt.





Oscar is die vent links.

Een volledig verslag van de reis vind je binnenkort in Bouillon Magazine of Proefschrift.

Salut,

Den Eel
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen