Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Climate Change

Gepost door JohnCopier 
Re: Grote schade door hagelstenen aan wijngaarden Bordeaux.
22 June 2018 11:31
Haha, de wijnstreek Nijkerk is hetzelfde als die wijngaard ben ik bang smiling bouncing smiley
Re: Grote schade door hagelstenen aan wijngaarden Bordeaux.
27 June 2018 07:51
Hendrik levert u rare streken >grinning smiley<
Re: Grote schade door hagelstenen aan wijngaarden Bordeaux.
17 July 2018 17:14
Gironde : 2.000 hectares de vignes touchés par un nouvel épisode de grêle.

[www.europe1.fr]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Grote schade door hagelstenen aan wijngaarden Bordeaux.
17 July 2018 17:32
Het zuiden van Frankrijk kreeg het er gisteren flink van langs.
Kreeg foto’s uit St Tropez, overal 10-15cm water op de straten.






1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/07/2018 17:35 door RobertKoopman.
Re: Grote schade door hagelstenen aan wijngaarden Bordeaux.
21 July 2018 10:45
Niet alleen Bordeaux.


Millésime 2018 : le vignoble ravagé par la grêle, interview de J. Duffau-Lagarrosse (Ch. du Taillan)
PAR IDEALWINE 20 JUILLET 2018

Un nouveau coup dur pour nos vignerons français. Après un millésime 2017 particulièrement difficile dans le Bordelais suite à de nombreux épisodes de gel, le vignoble français n’aura pas non plus connu de répit en 2018. Cette année, de violents orages de grêle ont ravagé de manière localisée plusieurs régions viticoles : un premier coup fin mai a frappé le Bordelais et la région de Cognac. Un autre, début juillet, a dévasté à nouveau le Bordelais, mais également la Côte-d’Or en Bourgogne. Un bilan critique pour ces vignobles dont la récolte 2018 est fortement compromise.
Après un premier intense orage de grêle dévastant près de 7 000 hectares du vignoble bordelais (sud Médoc, Côtes de Blaye, Côtes de Bourg) fin mai en plus des 10 000 hectares dans le bassin Charente-Cognac, un nouvel épisode grêleux s’est abattu début juillet sur la Côte-d’Or en Bourgogne, sur la région de Langon-Sauternes dans le Bordelais, et tragiquement à nouveau sur les vignobles de Bourg et Blaye. Le bilan de ce dernier s’élève à 2 000 hectares touchés.
Une récolte gravement compromise pour le vignoble girondin
D’après le Bureau Interprofessionnel du Cognac, le bilan sur l’ensemble de la région de Cognac après l’épisode de fin mai s’élève à 10 000 hectares, dont 3 500 fortement touchés, « avec des taux de destruction du potentiel de récolte de 80% et plus ». Egalement atteints, les vignobles bordelais des Côtes-de-Bourg, des Côtes-de-Blaye et du sud du Médoc ont recensé presque 7 000 hectares anéantis de manière hétérogène. Certains domaines ont été épargnés, mais pour d’autres la situation est critique. C’est le cas de Château La Lagune, sur qui le sort s’est de nouveau acharné avec un second orage de grêle, que Caroline Frey a tristement commenté sur les réseaux sociaux, évoquant un véritable coup de grâce qui vient anéantir tout espoir de récolte pour le millésime 2018.
Les grêlons qui pouvaient atteindre la taille d’une balle de golf ont également compromis la production pour plusieurs domaines du Sauternes, qui avaient le malheur de se trouver sur le parcours sinueux et étroit de l’orage. Contrairement à leurs voisins Château d’Yquem et Château Rieussec, Château Guiraud, Château de Fargues et Domaine de l’Alliance avancent déjà un millésime 2018 inexistant compte tenu de l’importance des risques de propagation des maladies. En effet, les bois ont été fortement abimés et avec des sols gorgés d’eau, il est impossible de traiter. L’avenir repose donc sur la vigueur des vignes, qui aujourd’hui pansent leurs plaies.
Les ravages de la grêle au Château du Taillan : interview de Joséphine Duffau-Lagarrosse
Parmi les domaines qu’iDealwine suit de près car ils font partie de notre réseau de partenaires, le Château du Taillan a été durement touché lui aussi par la grêle. La responsable technique de la propriété, Joséphine Duffau-Lagarrosse, nous a livré ses premières impressions, bien déterminée à faire face.

Château Taillan
. Quelles ont été les conséquences des épisodes de grêle sur la production 2018 du Château du Taillan ?
« Il est difficile de dresser un bilan définitif aujourd’hui, nous ne sommes qu’à moins d’une semaine après le dernier épisode de grêle, et les conséquences évoluent encore. Certains raisins ont reçu la grêle en première ligne et sont directement tombés sur le sol. D’autres sont restés en place sur la vigne, mais l’impact des grêlons les ayant faits éclater, on a observé qu’ils brunissaient très vite. Et aujourd’hui encore, on observe des baies qui d’aspect, semblaient avoir survécu aux impacts des grêlons mais qui finalement commencent à brunir aujourd’hui … Le lendemain de l’orage, en faisant un état des lieux du domaine, j’avais estimé une perte entre 50% et 60%. Sincèrement, je pense que sur d’autres parcelles, nous aurons certainement plus … »
. Comment imaginez-vous la suite de la saison ?
« Si la suite de la saison se déroule comme les derniers débuts d’années, c’est-à-dire très pluvieux, nous devrons faire face à des risques très importants d’apparition de maladies et de pourriture. Contrairement au gel qui nous avait frappé l’année dernière, la grêle détruit pas seulement les baies, mais également les feuilles, qui permettent aux baies de murir par la photosynthèse, mais aussi les pieds de vignes, qui ont été lacérés. Nous avons des parcelles sur lesquelles nous cultivons des bois de taille pour l’année prochaine, et que nous devions tailler cette année. Ce sera impossible car, fortement endommagés, ils risqueraient de se casser. »
. Justement, quelles seront les répercussions de ces épisodes sur le vignoble à l’avenir ?
« Nous espérons que la vigne parviendra à guérir, à panser ses plaies. Pour le moment, nous ne pouvons que la traiter pour prévenir les maladies, sans augmenter les doses habituelles. D’autant que les produits utilisés sont d’origine naturelle, et aident les plaies de la vigne à s’assécher. Les volumes produits cette année seront sensiblement identiques à ceux de 2016, déjà atteint par le gel. L’année dernière nous avait contraints à augmenter notre temps de taille de la vigne de 30% voire 40%. En effet, après le gel qui était arrivé assez tôt, la vigne avait pu reprendre doucement son cycle mais la repousse s’est avérée anarchique, nécessitant de la main d’œuvre et du temps. Cette année, la grêle est intervenue tard, la récolte se limitera aux raisins persistants sur les pieds. Espérons que nous ne serons pas exposés aux maladies. Mais nous faisons face ! Nous avons ici une équipe formidable et très motivée, qui mène un travail de développement exceptionnel depuis plusieurs années. La perspective du futur classement des Crus Bourgeois supposait pour nous une mise aux normes environnementales. Ce travail a été consacré par l’obtention toute récente de la certification HVE – Haute Valeur Environnementale, un bel accomplissement. Et nous n’allons pas nous arrêter en si bon chemin !»

Un désastre également constaté en Côte-d’Or
Sur la région de Nuits-Saint-Georges, quelques vignerons ont également été victimes des aléas climatiques qui n’ont pas été tendres non plus. Avec deux passages de grêle espacés d’une douzaine de jours au cours du mois de juillet et qui ont frappés les mêmes parcelles, de nombreux vignerons dont le domaine Arnoux-Lachaux s’inquiètent terriblement du sort de leur récolte de 2018.
Re: Grote schade door hagelstenen aan wijngaarden Bordeaux.
23 July 2018 17:07
[" rel="nofollow">www.geenstijl.nl]

[nos.nl]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/07/2018 17:10 door hendrik.
Dankzij dit weer krijgen we lekkere Nederlandse wijn, toch?
09 July 2018 09:18
[nos.nl]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Dankzij dit weer krijgen we lekkere Nederlandse wijn, toch?
09 July 2018 10:12
In Frankrijk zegt men dat er ook regen moet vallen want anders rijpen de druiven niet goed. Stress hydrique.
Re: Dankzij dit weer krijgen we lekkere Nederlandse wijn, toch?
09 July 2018 14:32
Mogen we in Nederland water geven in de wijngaard?
Hagelsturm im Überetsch-Unterland.
06 July 2018 12:04
Natuurgeweld om even bij stil te staan. Aldaar moeten de wijnboeren even hun licht bij de wijnboeren de Bordeaux opsteken. Die hebben de oplossing.

Ik vernam trouwens dat het afgelopen donderdag ook in de Bordeaux heeft gespookt. Opnieuw hagel van brokken ijs.

[www.stol.it]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
The World's Wine Industry Is Adapting to Climate Change.
28 June 2018 10:18
Verdedigen lijkt mij niet juist. Omarmen en er mee dealen lijkt mij meer op z'n plaats.

[www.usnews.com]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Water bij de wijn: hoe het klimaat Franse wijn om zeep helpt.
06 February 2018 14:28
Maatregelen zullen nog lang op zich laten wachten.

[www.hpdetijd.nl]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Water bij de wijn: hoe het klimaat Franse wijn om zeep helpt.
06 February 2018 15:41
Het lijkt wel alsof er in Frankrijk niet bijna jaarlijks overstromingen voorkomen. Ze bereiken alleen de Nederlandse media niet of men vindt het hier niet belangrijk genoeg. Ook daar vallen doden door overstromingen.
Het veranderende klimaat wordt wel een probleem. Net zoals in Zuid Spanje en Italië.
De AOP is niet de bedreiging. Als er waar nu Bordeaux gemaakt wordt geen wijnbouw meer mogelijk is dan bestaan deze wijnen niet meer. Aan de Loire zullen deze nooit gemaakt worden. Ook niet in Nederland.
Re: Water bij de wijn: hoe het klimaat Franse wijn om zeep helpt.
08 February 2018 13:44
Klimaatverandering bedreigt Franse wijnen

[nl.metrotime.be]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
12 conséquences concrètes du réchauffement climatique.
23 October 2017 08:35
Wij zien het gebeuren maar nu de maatregelen nog ter voorkoming.

[www.cnewsmatin.fr]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Wijn van verwende druiven.
04 July 2017 11:32
Dit zou zomaar de toekomst kunnen zijn. Warmte en insectenbestrijding onder controle. Dat romantische moeten we maar loslaten. Uit eindelijk gaat het om de fles met z'n inhoud. Is natuurlijk wel een beetje vloeken in de kerk.

[www.foodlog.nl]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Wijn van verwende druiven.
04 July 2017 12:16
Prima ontwikkeling!
Met een kas heb je veel meer controle over het groeiproces en veel minder last van externe factoren.
Met tomaten vinden we het prima maar met druiven vinden we het "gek", ik niet!
Re: Wijn van verwende druiven.
05 July 2017 09:23
Wel eens aardbeien of tomaten uit eigen tuin gegeten? Dan weet je ook het verschil tussen volle grond en kas. Wijn van kasdruiven? Kan lekker zijn maar limonade siroop met alcohol zal ook wel smaken. Ik zie nog geen AOP van kasplantjes.
Re: Wijn van verwende druiven.
05 July 2017 09:59
Guill,

Leuk je hier te treffen. Welkom.

Toevallig, ook niet helemaal toevallig, zit ik redelijk dicht op de ontwikkeling bij tomaten. Jouw stelling gaat wellicht voor de hobby tuinder op maar niet voor de professional. De ontwikkeling aldaar is ongelooflijk. Je moet ook niet de de tomaat uit de super als maatstaf nemen. Kijk naar de sterren restaurants. Daar gebeurt het. Beschikbaarheid is nog het toverwoord. Paprika en tomatenwijn bestaat. Is zelfs voor een kenner moeilijk te duiden.

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/07/2017 16:46 door JohnCopier.
Re: Wijn van verwende druiven.
05 July 2017 10:13
Aardbeien zijn het hele jaar beschikbaar. Ik weet niet hoeveel rassen er nu al zijn. Witte harten, voos, zuur, hol, het ligt allemaal achter ons. Zoeter dan zoet, het kan. Voor mij ligt de toekomst onder glas. Dat zal wel duidelijk zijn. Peren, appels, kersen, pruimen perziken, asperges enz noem het maar op. En heeeeeeerlijk. In Duitsland telen ze onder glas vlierbes. Ben ik hier nog niet tegen gekomen. Vanillepeulen komen nu voor het eerst vanonder glas in de markt. Gaat een doorbraak worden. Dit gaan ze in de Madagascar merken. Prijs gaat naar beneden en de beschikbaarheid omhoog. In 2008 ben ik begonnen om dit fruit in te maken. Geweldig. Rode bessen maak ik bessen jenever van. Nee geef mij maar de beschikbaarheid van onder glas. En dit jaar niet tevreden over de uitkomst dan heb je binnen drie jaar een verbeterde versie. Kom daar eens om in de volle grond.

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/07/2017 15:55 door JohnCopier.
Re: Wijn van verwende druiven.
05 July 2017 15:56
Tomaten uit eigen tuin is een ramp of je moet een kas hebben.
Regen en tomaten gaan slecht samen.
En de wijnboeren hebben dan minder te klagen als het weer eens vriest in het voorjaar cool smiley

Maar inderdaad, welkom Guill!
Zag het pas later dat je vandaag voor het eerst aanwezig bent



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/07/2017 15:57 door RobertKoopman.
Re: Wijn van verwende druiven.
07 July 2017 12:11
Toekomst onder glas? Hoe stel je je dat voor? De hele AOP Bandol bv. onder glas? Trouwens ook dan kan hagel een spelbreker zijn.

Robert, tomaten in eigen tuin lukt hier aardig. Zaai ze zo vroeg mogelijk en zet ze dan rond 10 mei buiten want daarna ga ik naar Frankrijk (net naast Bandol). Mijn tomatenoogst moet eind augustus begin september binnen zijn (want dan ga ik naar Frankrijk). Ik ontdekte dat hoe later de oogst is hoe meer er mis gaat.
Re: Wijn van verwende druiven.
07 July 2017 12:47
Nog niet zolang geleden was 1 Ha kas normaal. Nu zit er in Barendrecht een tuinder met een kas van 40 Ha. Alles machinaal. Kas is 10 meter hoog. Wanneer 40 normaal wordt krijg je vanzelf 80 Ha. In Monster heb je al een kas met twee verdiepingen. De volgende stap is zo gemaakt. Druppel techniek, ledverlichting, voeding, paternostersysteem, automatische oogstmachines, verpakkingmachines enz enz. Hagel is inderdaad een spelbreker. Daar kunnen de wijnboeren dit jaar in Europa over meespreken. Insecten gebruiken voor bevruchting of bestrijding. Iedere 14 dagen oogsten en jij... eenmaal per jaar. Met wijn zie ik dat nog niet gebeuren. Maar 2x per jaar oogsten moet kunnen. En waarom ook niet? In Brazilie hebben ze nu in de volle grond ook al twee oogsten. Moet onder glas ook kunnen.

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Wijn van verwende druiven.
07 July 2017 12:49
Bandol onder glas is niet zo hard nodig.
Maar de noordelijke streken hadden dit jaar flink last van de vorst, onder glas heb je daar geen last van.
We zijn toch juist veel gewassen onder glas gaan verbouwen om de weersomstandigheden uit te schakelen.
Komkommers, tomaten, paprika's etc etc is gewoon geworden maar druiven kan niet?
Volgens mij kan het gerust.
Re: Wijn van verwende druiven.
07 July 2017 13:04
Een kas is er voor om oogstsnelheid te krijgen. Die vanillepeulen waar ik over schreef hebben een periode van eenmaal per drie jaar. Eigenlijk heb/moet je daar geen kas voor gebruiken. Druiven onder glas kunnen tweemaal per jaar worden geoogst. Goed laten we het op eenmaal houden. Ook dat wordt wennen. Op de grond lopen kwarteltjes het onkruid weg te pikken. Ik zie alleen maar voordelen. Kwestie van wennen.

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Wijn van verwende druiven.
07 July 2017 14:58
Noordelijke streken niet alleen last van vorst maar ook van hagel. Vorig jaar had ik een schade aan de auto van 1900 euro (gedekt door verzekering). In de rest van Nederland ook veel schade. Ook gedekt door verzekering?

Wat ik bedoelde met Bandol onder glas was hoe ziet dat er uit? Zou ik daar dan nog met vakantie willen gaan? Denk het niet. Net even naar Tour gekeken. Mooi stuk Bourgogne gezien. Stel je voor dat alles onder glas.
Re: Wijn van verwende druiven.
07 July 2017 17:47
Bandol. Ahh, van de week een prachtige rosé gedronken. Fluweel voor de keel. Domaines Bunan Mas de la Rouvière 2016 met 14% alc. Niet goedkoop maar dan heb je ook wat. Guill, geen idee of je die wijn kent maar zo niet ga opzoek.

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Wijn van verwende druiven.
07 July 2017 19:08
Domaines Bunan ken ik maar niet die rosé wel de rode bandol. Niets mis mee. Ik kom er langs als ik naar Domaine Ray-Jane ga. En ja, John ik bottel nog altijd zelf. Mijn rosé komt uit de Alpilles.
Re: Wijn van verwende druiven.
08 July 2017 08:31
Volgens mij ken ik deze rosé ook, ik herken het etiket.
Slecht weer vergalt Belgische wijnoogst.
20 April 2017 12:46
En niet alleen in België maar ook in de Jura, de Bourgogne de Champagne en in Duitsland. Waar eigenlijk niet?

[www.tijd.be]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen