Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Languedoc/Roussillon

Gepost door JohnCopier 
Re: Mas Daumas Gassac.
18 May 2016 18:49
Denk het ook.

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Mas Daumas Gassac.
19 May 2016 16:04
Nu in het glas de Mas 1985, geboortejaar van onze jongste zoon (drinkt bijna geen wijn>grinning smiley<)
Kleur: is als die van een 8 jaar oude Bordoot
Neus: uitnodigend donker fruit, en vaag nog enig hout
Mond: fraai lactiel contact smiling bouncing smiley) kortom alles wat verwacht van een Mas op leeftijd, maar nog lang niet deaud.
Afdronk: gewoon lekker, medium lengte, en nog een enkel tannientje

Conclusie: voor F%$#@! wijn een heel behoorlijk glas 94+ H.P. Wat vooral opvalt is betr. jeugd. Blind zou deze wijn veel jonger worden ingeschat
Re: Mas Daumas Gassac.
19 May 2016 19:22
31 jaar en dan inschatten op een jaar of 8
Is dat bijzonder of niet?
Ik vind van wel!
Re: Mas Daumas Gassac.
19 May 2016 20:59
disclaimer Robert: ik heb het over een modern gemaakte Bordeaux, die zijn na 8 jaar al behoorlijk op dronk..thumbs down



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/05/2016 21:00 door hendrik.
Grootste vat ter wereld.
12 February 2016 18:44
Dit is een aardig optrekje!!!

[www.thedrinksbusiness.com]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Grootste vat ter wereld.
12 February 2016 18:57
WoW!
Dat is wel erg groot zeg!
Nee dokter, ik drink maar één wijnvat per jaar........
Re: Grootste vat ter wereld.
12 February 2016 19:02
Wat jammer nu toch. Ik had het hoger geschat! grinning smiley

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Grootste vat ter wereld.
18 February 2016 19:29
Toch lig ik al een week na te denken over dit vat....
Als dat vol is. Wat een krachten op dat hout!
Ding barst toch uit elkaar?
Re: Grootste vat ter wereld.
19 February 2016 10:31
Hoe is dat kinderliedje ook al weer? Iets met Jan en duigen!

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
PN: "Si mon père savait..." 2007
29 September 2015 13:59
Sud-France zoals Sud-France moet zijn. "Si mon père savait..." van Bernard Magrez uit de Cotes du Roussillon 2007. Groot verzamelaar van domainen waaronder Château Pape Clèment. Een blend van 40% Carignan, 25% Syrah, 35% Grenache. Soms wordt er wat Mourvèdre in andere jaren bijgedaan. Zie ingesloten URL. [www.bernard-magrez.com]

De wijn krijg 18 maanden opvoeding op nieuw Frans eiken. Het alcoholpercentage is 15%. De wijn heeft al wat verouderingsvlekken. Voor mij geen probleem omdat ik wel van een belegen glas houd. In de neus zwart en rood fruit met veel complexiteit. Er valt van alles in te ontdekken. Het fruit wordt gedragen op een wolk van kruidigheid. Kruidnagel, jeneverbes en peper.

In de mond komt het fruit terug maar de wijn is een tikkeltje likoreuze. Mooie droge tannines met een coating van wat vet. Ook in de mond komt de kruidigheid terug maar daarnaast ook nog een florale toets. Een rijpe en volle wijn met aan het eind nog wat leer. Mooie lengte. 86/100

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/09/2015 14:04 door JohnCopier.
Re: PN: "Si mon père savait..." 2007
09 October 2015 20:35
Domaine " Mas Amiel"
04 August 2015 12:40
Tijdens onze vakantie in Torreille aan de Middellandse zee (nabij Perpignan) is het met de wijn magertjes geweest. In de vinotheken in de stadjes aan de kust en in de Supers kwam het niveau niet veel hoger dan slobber en veel, heeeel veel rosé. Niet mijn ding. Tot wij in een grillrestaurant plotseling op een wijn van Mas Amiel werden getrakteerd. Die wijn ken ik van jaren geleden van een presentatie in restaurant Avifauna. Toen lag het accent op zoet in het kwadraat met één droge witte en een rode. Zoet was te zoet maar rood was meer dan uitstekend. Vervolgens uit het oog verloren tot afgelopen vakantie. Wij kregen MA Noir in het glas. Voor dat moment een openbaring want zoals eerder aangegeven was de beschikbaarheid in de vakantie van een fijne droge op een teleurstelling uitgedraaid. Toch maar eens praten met de kapitein of wij een bezoekje aan het achterland konden plannen.

En zo waren wij op weg naar Mas Amiel. (Spreek uit "Ma Amjel" Fransen hebben geen inlevingsvermogen en hebben ook aan een half woord niet genoeg. En hoe wij het ook uitspraken maakte niet uit tot wij het opschreven. Ohh, "Ma Amjel"! Ja dan krijg je alle informatie. Toch was de info maar halve info want MA heeft twee organisaties. Twee proeflokalen. Eén voor het lagere niveau, zeg maar Jan publiek van de super en één voor de top restaurants en hotels. Wij waren naar de eerste in het stadje Maury onderweg maar wisten dit niet. Met nog 9 Km te gaan kwam er opeens een bord langs de weg met nog 3.5 Km te gaan naar MA maar wel rechtsaf door de velden. Dus de programmering de programmering gelaten en de nieuwe route ingeslagen. De weg was hopeloos. Meer iets voor een 4-wieldrive. Maar dan plotseling een prachtig gebouw met een proefruimte om u tegen te zeggen. Voor de deur een groot aantal buikflessen in de volle zon.

Wij komen voor MA Noir, een droge rode. Ongelooflijk vragende mooie ogen van de dame achter de bar. Wij dachten alweer aan een foute uitspraak maar ook na het opschrijven van de naam kwam er geen vonkje van herkenning. Wij zijn toch wel bij Ma Amjel? Maar dan blijkt dat wij bij de MA-top zitten. Leuk voor mij maar wel vreemd dat het personeel totaal geen idee heeft van de andere tak van sport. De namen van al die andere wijnen zeggen de dames achter de bar niets. Maar wat ben ik blij met deze fout.

Zij hebben naast een fabelachtig mooie rosé ook een droge witte. De witte is aardig aan de prijs maar kon mij niet bekoren. Rosé om het weer eens te proeven is lekker. Zeker wanneer het predicaat "Puik"van toepassing is. Maar dan de vier droge rode wijnen. Stuk voor stuk door Parker dik in de 90 punten gewaardeerd. Gezien de beperkte kofferbakruimte moest ik mij inhouden. Ik heb het dus gelaten bij een doosje "N vers le Nord Mas Amiel 2013 Parcelle La Devéze 2Ha Maury Sec"voor 22 euries de fles en "MA Origine Grand Vin du Mas Amiel 2009" voor 26,5 euries. De N vers heeft 14 procentjes en de Origine 14,5.

Verder was er natuurlijk veel aandacht voor het zoete werk. De 1969 is werkelijk van een groots jaar. Ze geven zelf aan dat ze nooit een betere wijn hebben geproduceerd. Nog altijd is de wijn te koop maar wel beperkt. Verder natuurlijk aandacht voor de Ma 10, 20 30 en 40 lageringsjaren met schimmelkaas en heerlijke chocolade in vele variaties.

Ben je in de buurt dan is mijn advies: "Langsgaan en zorg voor een lege kofferruimte."

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Domaine " Mas Amiel"
07 August 2015 07:37
Heerlijk verhaal John!
Fabelachtige rosé, dat wekt mijn interesse cool smiley
Re: Domaine " Mas Amiel"
07 August 2015 11:24
Robèrt,

Als je die rosé in huis wilt halen zal je toch wat moeite moeten doen. Zij shippen alleen naar de top-horeca in Nederland. Het andere, mindere segment ken ik niet en of er tussen die wijnen rosé zit is mij onbekend. Wel heb ik het nodige van MA in de supermarkt(en) zien staan. Allemaal met opvallende etiketten. Gifgroen, lichtgevend geel, rood en blauw met in het midden van het etiket "MA". Zeer eenvoudig maar wel opvallend. Niet in het schap te missen. De wijnetiketten uit het, zeg maar Pro-segment, zijn zeer mooi en van een totaal andere snit.

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
PN: Château Saint Estève d'Uchaux
19 January 2015 13:09
Bij dit huis in de Côtes de Rhône ben ik de weg kwijt geraakt. In '93 of '94 ben ik langs geweest en we hebben genoeg wijnen voor een plezierige middag geproefd maar ik heb mij beperkt tot de aankoop een paar dozen Vieilles Vignes. Geen idee wat we er toen voor hebben betaald maar dat zal tussen de 30 en 45 FF hebben gelegen. Dat waren toen zo'n beetje de bedragen die ik in Frankrijk voor wat lekkers aftikte.

In 2005 waren we weer in de buurt. Een verandering om U tegen te zeggen. Een proeflokaal a la feestzaal. Voldoende mensen om je te woord te staan. Zo dit bedrijf heeft een aantal geweldige stappen voorwaarts gemaakt.

Opnieuw hebben we alles kunnen proeven. Naast de Vieilles Vignes 2001 heb ik nu ook de Grande Réserve uit hetzelfde jaar aangekocht. Die kost de helft van de VV en qua smaak deed het (toen) nauwelijks onder. Ondertussen zijn van de twee wijnen de laatste flessen afgelopen zondag opgegaan. Zoals alle voorgaande flessen VV vond ik ook deze wijn maar matig presteren terwijl de GR uit het glas een huppelsprong maakte. Tot afgelopen zondag heb ik de wijnen ook niet naast elkaar geproefd. Voor het eerst ook lees ik met aandacht de rugetiketten. De VV heeft 60% Syrah en 40% Grenache. De GR heeft dezelfde druiven maar dan 40% Syrah en 60% Grenache. Wat maakt het dan VV? Waarschijnlijk het aandeel Syrah. Ook vreemd is dat ik in de weinige aantekeningen uit die midden jaren '90 heb opgeschreven dat de VV 60 jaar oude stokken heeft. Maar nu is de VV van 45 jaar (volgens het rugetiket) oude stokken gemaakt. Er is dus in die pakweg 10 jaar wel wat gepasseerd. Niet alleen zijn de prijzen flink aangepast maar is het bedrijf moderner geworden en heeft zeker meer uitstraling maar hoogst waarschijnlijk hebben ze ook (veel) slecht presterende stokken opgeruimd. Met wat zoeken op internet zie ik dat het bedrijf nu ook al een aantal jaren Bio is. Maar in 2001 was dit nog niet het geval. Althans niet in de fles. In mijn aantekeningen van toen vind ik dat niet terug. Ik zou dat zeker hebben opgeschreven.

Waar het de wijndrinker echter omgaat is het sap in het glas. En dat valt knap tegen bij de VV. Die maakt zijn veel hogere prijs tov zijn kleinere broer niet waar. De VV is mager en dun. Weinig diepgang. Wat kersen en een klein pepertje. Dat is het wel. De GR is echter puik spul en aan niets is te merken dat de wijn op 1 januari jl 14 jaar is geworden. Wat een kanjer en een dijk van een wijn. De kleur is als granaatappel. Aalbessenrood. Boven het glas veel kruiden zoals, kaneel, peper en laurier. Ook de kersen van de VV zijn er. In de mond "racine de réglisse", zoethout zoals we vroeger in het snoepkeldertje kochten. Of zoethoutdrop voor op je duim. Man wat lekker. En een lengte om van wakker te liggen. Loop je tegen die twee wijnen aan beperk je dan tot de "Grande Rèserve" is het advies van

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: PN: Château Saint Estève d'Uchaux
19 January 2015 16:12
John, ik zou er een mailtje naar die F(*&^% aan wagen smiling smiley

Hendrik
Re: PN: Château Saint Estève d'Uchaux
19 January 2015 20:50
Lekker verhaal, John. Ik had een enigszins vergelijkbare ervaring met Château Pineraie 2000, waarvan de gewone cuvee na elf jaar ook veel lekkerder was dan de speciale cuvee. Het kan verkeren. Wel tof dat je zo'n goede neus hebt voor deze wijnen.
Garrique in het kwadraat
27 December 2014 16:58
Na al het wijngeweld tijdens de Kerst een iets rustiger vaarwater.
In het glas een wijn waar cassis, laurier, en tal van andere kruiden de boventoon voeren, zowel in de neus als de afdronk.
Komen hier nog wel druiven aan te pas, of hebben die F@##^% schurken gewoon alleen bermmaaisel gebruikt?
Tannientjes echter zijn nog behoorlijk pregnant aanwezig dus er zullen wel druiven aan te pas zijn gekomen.. De gewone wijn van dit huis begint pas na enkele decennia te presteren.
Dit is echter van een andere orde. Jaargang 2007, 1600 flesjes en wat magnums voor de hele planeet....
Wie weet wat ik nu in mijn glas heb?

John is de enige denk ik die het weet.smiling smiley

Hendrik
|
Re: Garrique in het kwadraat
28 December 2014 02:14
Rustig vaarwater?
Kon weleens de wijn van die voormalige Belgische auto bestuurder zijn ?
GT-1 Le Plan Vermeersch !


Met Smakelijke Groet Dick,
Re: Garrique in het kwadraat
28 December 2014 02:16
Of toch niet............. Maar 600 flesjes per jaar.................................
Re: Garrique in het kwadraat
28 December 2014 06:27
De GT-1 past ook niet bij de opmerking dat de gewone wijn van het huis pas na enkele decennia presteert. Daarmee vallen denk ik alle chateuneufs af en moet wellicht gezocht worden in een meer obscure en nog zuidelijkere regio.
Re: Garrique in het kwadraat
28 December 2014 11:22
Oplossing:

Cuvee Emile Peynaud van Mas Daumas de Gassac.
Tuurlijk veuls te jong, maar ja deze wijn gaat mij anders overleven smiling smiley

Hendrik
Re: Garrique in het kwadraat
28 December 2014 11:34
Lees het nu pas helaas. Had het inderdaad wel geraden. Een wijn die ik regelmatig koop en waarvan ik zeker weet dat de meeste prikkers hem niet kennen. PRACHTIGE wijn!
Die 2007 is inderdaad wel echt kindermoord.....

Hasta luego
John

iedere steak onder 500 gram is carpaccio
iedere kreeft onder 1000 gram is een rivierkreeftje
Re: Garrique in het kwadraat
28 December 2014 16:57
Ik dacht wel aan die wijn maar had hem laten afvallen omdat de mening van in ieder geval sommigen op het prikbord was dat de basiscuvee zowel niet nu maar ook niet over tientallen jaren top (meer) is.

Je drinkt trouwens goed!

gegroet,

ChrisW
(alhier zojuist een fles Vin de Constance 2009 opgetrokken die we gisteren bij het domein hebben opgehaald; de fles is een leuke overbrugging tussen de lunch en het diner … mijn alcoholtester gaf namelijk net aan dat ik alweer bijna op nul stond en dringend moest worden bijgetankt smiling smiley De wijn geef ik overigens zo'n 93-95 puntjes; mooie neus maar iets te lomp in de afdronk voor een nog hogere score op mijn uiterst subjectieve schaal)



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/12/2014 16:58 door ChrisW.
Re: Garrique in het kwadraat
28 December 2014 17:26
ChrisW Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik dacht wel aan die wijn maar had hem laten
> afvallen omdat de mening van in ieder geval
> sommigen op het prikbord was dat de basiscuvee
> zowel niet nu maar ook niet over tientallen jaren
> top (meer) is.
>
> Je drinkt trouwens goed!
>
> gegroet,
>
> ChrisW
> (alhier zojuist een fles Vin de Constance 2009
> opgetrokken die we gisteren bij het domein hebben
> opgehaald; de fles is een leuke overbrugging
> tussen de lunch en het diner … mijn
> alcoholtester gaf namelijk net aan dat ik alweer
> bijna op nul stond en dringend moest worden
> bijgetankt smiling smiley De wijn geef ik overigens zo'n 93-95
> puntjes; mooie neus maar iets te lomp in de
> afdronk voor een nog hogere score op mijn uiterst
> subjectieve schaal)

Goed gedacht Chris!
Denk dat er maar heel weinig prikkers rondlopen die een oude Mas niet kunnen waarderen.
Na 20 of meer jaren komt dat spul helemaal losgrinning smiley

Hendrik
PN: Pierre Clavel - Copa Santa 1999 Terroir Languedoc - La Mejanelle
01 November 2014 14:08
In de neus bessen, kruidigheid en sigaren. Ietsje verkleuring in het glas. Toch is het niet aan te zien dat de wijn 15 jaar oud is. In de mond laurier, wat zoethout en vooral rode bessen. De wijn heeft eigenlijk alles. Veel, zeer veel in neus en mond te ontdekken. 14% Alcohol. Ik heb nog één fles en dat is precies goed want de wijn zal niet veel beter worden. Gisteren de wijn tegenover hazenpeper gezet. Pracht combi. Het laatste restje gaat zo dadelijk soldaat met wat geitenkaas, daarop wat acaciahoning.

Alhoewel geen info op voor of achterzijde van de fles weet ik dat de wijn uit Syrah, Grenache en Mourvèdre bestaat. Juiste hoeveelheden wisselen van jaar tot jaar. De druiven worden met de hand geplukt en gaan dan in betonnen vaten. Rijpen is tussen de 30 en 40 dagen daarna krijgt de wijn z'n opvoeding van 18 maanden op Frans eiken. De wijn wordt niet gefilterd.

Indertijd een beste koop. Krijgt van mij nog altijd 90/100 JCP

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Mas de Daumas Gassac 1999
21 October 2014 20:53
Natuurlijk veel over deze wijn gehoord en gelezen maar toch niet vaak in mijn glas.
Deze fles had ik al vele jaren en vanavond maar eens opengetrokken.
Wow, ik weet niets van goede of slechte jaren maar deze staat als een huis.
Helaas had ik maar één fles. Toch meer moeten kopen lang geleden.
Re: Mas de Daumas Gassac 1999
22 October 2014 17:40
Vandaag nog een staartje van deze wijn, topper in het glas!
Re: Mas de Daumas Gassac 1999
22 October 2014 22:35
Mooie wijn Robert, Cheers!!!!!


Met Smakelijke Groet Dick
Small 2019 harvest for Daumas Gassac
07 January 2020 15:27
Small 2019 harvest for Daumas Gassac

One of the Languedoc’s leading estates, Mas de Daumas Gassac, has reported much reduced yields in 2019 at a time when demand for its wines is growing and it intends to reduce its vine area in order to ‘rewild’ part of its estate.


Maakt mij niet uit. Iets is altijd beter dan niets.

[www.thedrinksbusiness.com]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen