Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Food & wine en restaurants

Gepost door JohnCopier 
Clap de f(aim) pour Christian Millau : le critique gastronomique est mort à l’âge de 88 ans.
07 August 2017 13:27
Hij heeft wel iets ter herinnering achtergelaten. Fraaie leeftijd.

[fr.gaultmillau.com]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
A New Look At The Wine And Cheese Marriage.
26 June 2017 17:04
Wine and cheese are among the oldest fermenting foods on the planet. Maybe that’s why they are also among the oldest wine and food pairings. But is pairing them merely a tradition or is it really a good fit?

[www.forbes.com]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
The six mistakes you are making when pairing food with wine.
26 June 2017 08:07
Ik denk dat er in het restaurant nog wel meer fouten worden gemaakt. De sommelier die de keuze aan de klant laat. Vrijdag nog meegemaakt. En dan komt later alsnog een wijn buiten de kaart om op tafel. Dan staat de sommelier beteuterd te kijken dat ik daar dan wat van zeg. Doe met de zes fouten uw voordeel.

[alabamanewscenter.com]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: The six mistakes you are making when pairing food with wine.
26 June 2017 11:34
Ik doe niet zo moeilijk, drink wat ik lekker vind.
En rosé is nooit goed lees ik....
In de Media Volkskrant bespreekt reputatie voedingswetenschapper Brian Wansink.
25 June 2017 16:51
Toen ik dit stuk in de Volkskrant van de week las dacht ik gelijk aan Heer Stapel.

[www.foodlog.nl]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
WineStein, de app die steeds meer over wijn en spijs leert (1)
22 June 2017 13:14
Techniek. Niet tegen vechten maar gebruiken.

[www.thewinesite.nl]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: WineStein, de app die steeds meer over wijn en spijs leert (1)
22 June 2017 13:42
Mooie uitspraak John!
Biografie van topchef Robuchon.
21 June 2017 13:55
Dit leest toch als een gedicht!

[www.msn.com]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
European Parliament dines and whines.
15 June 2017 12:21
Cost of fries and wine to go up in Parliament’s restaurants — and staff find it hard to follow.

In het restaurant gaat een fles wijn van € 8,-- naar € 13,31 Ja ik zou ook kwaad zijn. Buiten de deur lunchen en dineren kan ook. Wel met een bonnetje.

[www.politico.eu]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: European Parliament dines and whines.
16 June 2017 11:44
De prijzen van de maaltijden in het Europees parlement gaan omhoog, en dat vinden de vakbonden maar niets.

Of de vakbonden van de cateraar(s) dit ook vinden weet ik niet. Gewoon reële prijzen zoals voor iedereen. Maar dat zal wel teveel gevraagd zijn.

[www.hln.be]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Best Amsterdam wine bars and restaurants
16 May 2017 11:51
Deze aandacht van Decanter is geweldig. Nu nog de rest van Nederland.

[www.decanter.com]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Europas beste Restaurants: Aktuelles OAD Top100+ Ranking 2017 veröffentlicht.
16 May 2017 11:25
De Librije op 5.

[www.gastro.de]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
World best restaurant awards.
10 April 2017 12:20
Een gedicht voor de ogen.

[www.decanter.com]

[www.theworlds50best.com]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Nooit van deze site gehoord of ook maar iets gelezen.
22 March 2017 12:25
Wijn combineren met je gerechten.

Tips zijn prima.

[www.manners.nl]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
De prijs van restaurantwijn
17 March 2017 18:03
Een verhaal uit mijn hart. In het buitenland vaak een regel maar hier een uitzondering.

De prijs van een fles wijn is in restaurants vaak ondoorzichtig. Soms wordt de bezoeker getild waar hij bij zit, soms geniet hij, zonder het te weten, van een koopje. Hilary Akers pleit niet alleen voor redelijke prijzen, maar ook voor meer openheid over de prijs van de wijn.

[fd.nl]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Koffie met wijnsmaak? Dit café heeft het op de kaart.
05 March 2017 12:41
Zucht, wat is er mis met koffie in een kopje en wijn in een glas?

[www.metronieuws.nl]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Koffie met wijnsmaak? Dit café heeft het op de kaart.
05 March 2017 19:12
Lijkt mij inderdaad niets!
Eet je een croissant, smaakt deze naar uiensoep.
Eet je uiensoep en je proeft poffertjes?
Nee, lijkt mij echt totaal overbodig. Ongewenst zelfs.
Koffie smaakt naar koffie en wijn naar wijn, simpel eerlijk en heerlijk.
Re: Koffie met wijnsmaak? Dit café heeft het op de kaart.
08 March 2017 13:24
[www.missethoreca.nl]

[www.telegraaf.nl]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Koffie met wijnsmaak? Dit café heeft het op de kaart.
09 March 2017 10:59
Zout met tot poeder gemalen en gedroogde wijnmost.

Wat jaren geleden kocht ik in Frankrijk zout met algen. De redenering hierachter is dat je bij zoutgebruik maar 50% gebruikt. De verhouding zout algen was 50/50. Was vrij prijzig dus vanaf dat moment koop ik grof zeezout los en doe er algen bij. Algen koop je bij de Hanos of Sligro. Ondertussen heb ik de verhouding aangepast naar 25/75. Maar nu komt het. Vorig jaar kwam ik in de Camargue zout met gedroogde most van cabernet, merlot en chardonnay tegen. Het verschil tussen die drie is niet te proeven. Dat is jammer want ik had er wel wat van verwacht. Het is leuk maar ook niet meer dan dat. Zout met algen, in eigen samenstelling, heeft dus mijn voorkeur.

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Koffie met wijnsmaak? Dit café heeft het op de kaart.
09 March 2017 11:18
Zout met algen?
Ken in helemaal niet? Is dat niet "groen" dan?
Met gedroogde druiven most is ook wel bijzonder maar inderdaad jammer dat je het niet proeft.
Re: Koffie met wijnsmaak? Dit café heeft het op de kaart.
09 March 2017 12:02
Zout met algen is inderdaad groen. Algen zijn van zichzelf al wat zout. Algen ipv zout is denkbaar. Cabernet of merlotmost met zout is paars. Daar zie je niets van terug op het vlees. Qua smaak voegt het weinig tot niets toe. Maar ook hier gebruik je minder zout en dat is winst. Ik heb laatst uienpoeder gemaakt en met zout vermengt. Daarmee verkrijg je hetzelfde effect. Minder zout maar nu wel met een typische uien smaak. Chardonnaymostpoeder met zout zorgt voor minder zout gebruik maar verder heeft het weinig toegevoegde waarde.

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/03/2017 12:03 door JohnCopier.
Re: Koffie met wijnsmaak? Dit café heeft het op de kaart.
09 March 2017 12:56
Ik gebruik eigenlijk geen zout, of heel weinig.
Ik heb zo'n potje met een molentje erop. Koop ik elke 6-8 maanden nieuw.
Ok, in veel dingen zit natuurlijk wel verborgen zout.
Vind het wel geinig van die toevoegingen. Ga ik toch eens voor kijken.
Re: Koffie met wijnsmaak? Dit café heeft het op de kaart.
09 March 2017 18:45
Ga zelf je kruidenmengsel met zout mengen. Neem een huishoudmachine of koffiemolen. Doe gelijke delen kruiden en zout in de machine. Malen tot poeder. Proeven. Daarna op eigen smaak brengen. Meer kruiden of meer zout? Kleur is leuk maar voegt weinig toe. Zout met paprikapoeder ziet er leuk uit maar dat ziet zout met tomatenpoeder ook. Maar zout met tijm is geweldig.

Laatst stond ik op het punt om gedroogde en van merg ontdane vanillepeulen weg te doen. Die had ik na gebruik (meekoken) in de suikerpot gestopt. Daarvan is het effect na een paar maanden wel weg. Die droge peulen heb ik in de koffiemolen gedaan. Je krijgt dan grijs poeder. Daarbij een gelijke hoeveelheid kristalsuiker en... malen maar tot alles egaal is. Proeven. Meer suiker. Uiteindelijk heb ik de verhouding op één deel vanillepoeder en drie delen suiker gemaakt. Dit bij de het beslag voor de cake. In mijn geval een eetlepel. Goddelijk. Vanillegeur en smaak in en boven de cake terwijl er toch geen merg (zaadjes) in zit. In het vervolg gaat er bij mij geen gebruikte vanillepeul meer de kliko in. Belangrijk. Niemand merkt aan de cake dat je geen echt vanillezaad hebt gebruikt maar roept, zeker een zakje vanillesuiker gebruikt? In het vervolg gaat bij mij in het pannenkoekenbeslag ook een lepeltje.

Bij de groothandel kan je eetbare lavendelbloesem kopen. Eerst in de koffiemolen de gedroogde bloesem malen. Ook weer in de verhouding één eetlepel lavendelpoeder met drie eetlepels kristalsuiker. Ik heb er vanille/lavendelijs van gemaakt. Ik denk dat de echte ijsmakers er paarse kleurstof bij doen want bij mij smaakt het naar lavendel maar heeft het een lichte verkleuring. Weinig paars aan. Dat heb ik met eigen gemaakte vanillesaus ook. Koop het in de winkel en het is kanariegeel. Bij mij is het 100% vanillesaus en nagenoeg wit. Maar ik gebruik dan ook geen kleurstoffen. Wie dat ooit voor ons beslist heeft dat vanillesaus geel is weet ik niet.

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
'Slecht gesteld met service in Nederlandse horeca'
05 March 2017 12:35
Gastheer en vrouw is een vak. Met hoofdletters. Maar het mag vaak niets kosten. Tja, en wat je niet hebt geleerd kan je ook niet laten zien.

[www.nu.nl]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: 'Slecht gesteld met service in Nederlandse horeca'
05 March 2017 19:13
Wat is jouw baan?
Gastvrijheidexpert eye popping smiley
Brasserie kreeg per ongeluk Michelinster en zat week lang bomvol.
18 February 2017 18:03
Hier kunnen ze nog lang plezier aan beleven. Wij hebben eind vorig jaar kunnen lezen dan Michelin de bladzijden van de voorgaande jaargang gewoon kopieert naar de nieuwe uitgave. Dat is wat er wordt geroepen. Dus weten doen we het niet. Maar voorlopig staan ze er dit jaar in want een inlegvel zie ik niet snel komen. Hooguit voor een nieuwe druk.

[www.msn.com]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Brasserie kreeg per ongeluk Michelinster en zat week lang bomvol.
21 February 2017 11:50
Mooi verhaal! Zie die consternatie in zo een bistrootje helemaal voor rme smiling smiley.
Inschrijving Slag op de Schelde 2017 open.
08 February 2017 14:09
Weinig plaatsen dus je moet snel beslissen. 15 euries voor zo'n spektakel is geen geld. Zeebenen en mooi weer heb je nodig.

[www.entreemagazine.nl]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Jean Luc Etienne stapt over naar Francois Geurds**.
30 January 2017 18:45
Jean Luc Etienne heeft de overstap gemaakt van De Gouden Reael in Amsterdam naar het tweesterrenrestaurant van Francois Geurds, FG, in Rotterdam. Hij is er maître sommelier.

En nu maar hopen dat JL het voor elkaar krijgt om ook bij FG de wijn met een vaste opslag op de kaart te krijgen.

Dit is een opmerking die ik waardeer en waar ik het van harte mee eens ben. Jean Luc Etienne: In veel zaken is wijn te duur.

[www.missethoreca.nl]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Voedselkwaliteit Carrefour staakt verkoop Pangasius.
24 January 2017 12:36
Proeven lijkt mij al voldoende om dit visje in het schap te laten. Wat Carrefour doet is een goede zaak. De rest zal wel volgen.

[www.foodlog.nl]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen