Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Food & wine en restaurants

Gepost door JohnCopier 
Re: Voorheen Proeflokaal 't Scheele Hoekje.
10 March 2015 14:03
Fantastisch restaurant John! Zeker ook een geweldig prikkersrestaurant. Peter v D zou er al KURK hebben gehouden ware het niet dat men de 1e week van dit jaar dicht was.
Zeer relaxte sfeer, mooie gerechten, goede informele bediening. Helemaal top dus!

Hasta luego
John

iedere steak onder 500 gram is carpaccio
iedere kreeft onder 1000 gram is een rivierkreeftje
Fucking Perfect van Sergio Herman.
26 January 2015 13:33
De trailer is al te gek. Nu nog de film. Het is en blijft toch een kunstenaar.

[www.missethoreca.nl]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Diner met wijn
21 December 2014 15:17
Gisteren een heerlijk diner in onze favoriete snackbar restaurant Wereldmuseum, het kwam een beetje laat in de planning maar een whatsapp bericht met sommeliert Robbert bracht de oplossing. We zitten vol Willem maar de VIP tafel is nog vrij gehouden dus die is voor jullie smiling smiley Dan kom je binnen lopen en heb je de mooiste tafel in het restaurant.

Het werd een mooie avond die begon met een fles 2009 COLET NAVAZOS extra brut, deze topbubbel komt uit Penedes, slechts 3000 flessen worden hiervan gemaakt en Robbert mocht er 12 aanschaffen. Xarel-Lo gedomineerd en in de verte een wat oxidatieve toon die de wijn voor mij onweerstaanbaar maakte, onwijs lekker!

De volgende wijn (alles blind geschonken) was een gold-muskateller van Pfannebecker, enorm aromatisch glas in de neus wat zich voortzet in de mond. Lekker als arrangement wijn maar voor mij geen volle fles. Vervolgens weer een fles met een wijn die op mij wat oxidatief overkwam maar dit wel combineerde met wit rijp fruit (nectarine, perzik). Ook in de mond erg prettig en 1 van mijn eerste wijnen uit de Arbois die ik lekker, crispy en zuiver vond. De wijn was een fles Tres orDinaire 2011 van Hughes Beguet.

Vervolgens kwam voor mij 1 van de 2 WOTN in het glas: Lapena Blanco Dominio do Bibei, Ribeira Sacra. Wat een dijk van een witte wijn, direct werd mijn gedachte gevormd en die kwam er op neer: Corton Charlemagne. Bijna goed dus smiling smiley Man wat een prachtige wijn die in dan ook direct besteld heb vandaag, een no brainer.

Bij het piece de 2de WOTN, en natuurlijk weer uit Spanje smiling smiley Sot Lefriec 2007, nooit eerder op maar ook dit wil ik hebben. Wie heeft de tip? 100% Garnacha, natuurlijk sommeliert dat dacht ik al (niet). Tot deze wijn ging ik qua analyse steeds plat op de bek, ook deze kanjer van een wijn had ik weer fout. Gelukkig kwam mijn redding op het einde.

Want wat ik toen rook wat een eitje, Riesling van zon 20 jaar oud uit de moezel en dan de buurt van de Braunenberg, tuurlijk was dit goed: Veldenzer Kirchberg Auslese 1992 en de naam van de winzer: Bottles Willems smiling smiley Mag ik dus niet eens fout hebben. Een prima rijpe Riesling, niets meer en niets minder.

Het diner was erg goed maar wel een enkel opvallend punt, dit heb ik discreet gedeeld met Robbert i.p.v. op IENS o.i.d.

Hoogtepunt de Helibot in een Oestersaus.

Maar wat een mooie witte wijn uit Spanje, ik moest direct terugdenken aan een wijnproeverij met veel Spaans wit bij John, dit was zo'n 2 jaar geleden en alle proevers dachten iedere wijn opnieuw een serieuze topper uit de Bourgogne in het glas te hebben, steeds weer was het Spaan wit smiling smiley Man man wat een lekkere wijn.

Ik stuur Robert wat foto's.

Met culinaire groet,

TheChef



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/12/2014 15:24 door TheChef.
Re: Diner met wijn - de foto's
21 December 2014 15:48
Bedankt voor de foto's Willem thumbs up











Re: Diner met wijn
21 December 2014 15:51
Lekker verhaal!
Re: Diner met wijn
21 December 2014 22:12
Mooi verhaal chef, sinds kort weet ik die snackbar ook te vinden! smiling smiley

Hendrik

p.s. vandaag gegeten in het Rijks, mooi concept met alleen wijnen gemaakt door Nederlanders confused smiley
Vanwege de grote toeloop het dessert genoten aan de chefs table, dat was geen straf (onze tafel was al weer verkocht)

Hendrik
Re: Diner met wijn
22 December 2014 01:08
Lekker leesvoer en Mooie wijnen Willem!

En die Sot Lefriec prachtig! Maar geen 100% Garnacha volgens mij ( CS en Carinena en Merlot)

De 2006 is o.a hier verkrijgbaar:

[www.hispavinus.de]


Met Smakelijke Groet Dick
Re: Diner met wijn
22 December 2014 17:37
De Lapena komt morgen al binnen, via mijn favoriete snackbar kan ik wat fles Sot Lefric bekomen, dat is nog een service!

Dick ik heb de sommeert horen vertellen dat het 100% Garnacha is, maar jou durf ik ook te geloven grinning smiley

ik wacht nog even op de reactie van de sommeliert, de uitkomst is 100% Carignan

Iemand die weet hoe aan de bubbel te komen?

Met culinaire groet,

TheChef



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/12/2014 17:45 door TheChef.
Re: Diner met wijn
22 December 2014 18:18
Ik zie de foto's opeens "liggen", dat klopt niet.
Ik ga ze draaien vandaag of morgen vroeg.

Die bubbel lijkt alleen te koop in GB?
Dat zal toch niet?
Mailtje producent kan wonderen verrichten.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/12/2014 18:22 door RobertKoopman.
Re: Diner met wijn
23 December 2014 20:26
TheChef Schreef:
-------------------------------------------------------

>
> Iemand die weet hoe aan de bubbel te komen?


Probeer eens bij Karakter Wijnimport Amsterdam. Even googlen en je hebt de contactgegevens te pakken

**************************************************************************************

It's all in your head the thoughts you have that build your world illusion,
the faith you need so you can proceed and build a sane solution
is it the truth, is there any proof to back up the things you believe in,
or is it a dream to make it seem like a goal that you're achieving

**************************************************************************************
100 Parkerpunten proeverij in Wereldmuseum......cool smiley
12 November 2014 13:49
Ik hou er wel van om de koe bij de horens te pakken en een mooie avond uit de hoed te toveren. Het leven is 1 groot feest maar je moet zelf de slingers ophangen nietwaar.....

Je pakt een datum, kiest een locatie, verzint een thema, mailt wat "geinfecteerde" soortgenoten en binnen 2 dagen is de organisatie een feit....

12 december aanstaande gaan we met 11 prikkers een Wine & Dine avond doen in restaurant Wereldmuseum te Rotterdam.

Thema:

wit: Duits Grosse Gewachs minimaal 5 jaar oud
rood: 100 Parkerpunten minimaal 5 jaar oud

Een ieder brengt 2 flessen in conform thema.

Van de Duitsers is ieder tophuis aanwezig: Keller, Rebholz, Wittmann, Shafer Frohlich, Burklin Wolf etc etc

In rood hebben we inmiddels de volgende line-up:

Clinet 1989
La Landonne Guigal Cote Rotie 1999
Ermitage Chapoutier 2006 Les Greffieux
Quilceda Creek 2005
Haut Bailly 2009
Pontet Canet 2009
Clinet 2009
L' Eglise Clinet 2005
Deus Ex Machina 2007 Clos St. Jean
Incognito 2000 Sine Qua Non (Magnum)
Mouton 1986
Shafer Vineyards Hillside Select 2003

Er volgen nog 3 gerijpte 100-punters.

Volgens mij een perfecte mix van jonge- en gerijpte wijnen.

Gaat weer een mooie avond worden waar we lekker kunnen gaan zeiken over hoe het toch mogelijk is dat "deze" wijn 100 punten heeft gekregen.....grinning smiley.

Ik hou er van! thumbs up

Wie gaat er winnen.....?

Ik zeg: La Landonne 1999

Voor de gezellige liefhebber is er nog 1 plekje vrij....


Hasta luego
John

iedere steak onder 500 gram is carpaccio
iedere kreeft onder 1000 gram is een rivierkreeftje



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/11/2014 06:59 door Juan.
Re: 100 Parkerpunten proeverij in Wereldmuseum......cool smiley
12 November 2014 14:15
Die winnaar, het zou me verbazen.
Ik heb al mijn Guigal 100 punters verkocht na de Guigal proeverij.
Hoe dan ook, ik kijk er naar uit, en hou het op de SQN of de Sexmachinehot smiley

Hendrik
Re: 100 Parkerpunten proeverij in Wereldmuseum......cool smiley
12 November 2014 16:38
Een mooie actuele proeverij smiling smiley De kosten van een proeverij met dit thema worden ook steeds lager smiling smiley

Ik heb de La Landonne 1999 slechts 1 keer gedronken een paar jaar geleden. Een fantastische wijn, maar het zou me verbazen als die fles op een grotere proeverij als winnaar naar voren zou komen. De wijn was toen in ieder geval nog behoorlijk jong.

Mvg,

ChrisW
Re: 100 Parkerpunten proeverij in Wereldmuseum......cool smiley
12 November 2014 18:22
Zojuist is Mouton 1986 aangemeld.

Niet mijn ervaring Chris dat de kosten voor zo'n proeverij steeds lager worden.....Ik heb de afgelopen 10 jaar met grote regelmaat een 100 punten proeverij georganiseerd en op al die proeverijen was de goedkoopste fles circa 160 euro. Dat is nu niet anders. Haut Bailly is nu nog voor iets minder te vinden maar dat is omdat ie pas vorige week 100/100 heeft gescoord. Over een half jaar is ie ook permanent 160 euro of hoger....

Hasta luego
John

iedere steak onder 500 gram is carpaccio
iedere kreeft onder 1000 gram is een rivierkreeftje
Re: 100 Parkerpunten proeverij in Wereldmuseum......cool smiley
12 November 2014 20:16
Maar dat zijn toch niet de kosten voor de meeste deelnemers? Ik denk dat veel wijnliefhebbers inmiddels een behoorlijke verzameling wijnen hebben met 100 RP punten waar ze soms kort geleden (veel) minder dan EUR 100,- per fles voor hebben betaald. Ik zou er in ieder geval meerdere line-ups voor grote proeverijen mee kunnen vullen en ik ben niet eens op zoek geweest naar wijnen die 100 RP op hun palmares hebben staan smiling smiley

Ik kan me herinneren dat bij mijn eerste bezoeken aan de voorloper van dit prikbord vele jaren geleden een proeverij met 100 RP wijnen in de Librije werd beschreven. Dat was in mijn herinnering een erg elitair rijtje wijnen. Je kon volgens mij toen ook geen wijnen vinden met 100 RP waar kort daarvoor maar EUR 40,- voor betaald hoefde te worden.

Mvg,

ChrisW
Re: 100 Parkerpunten proeverij in Wereldmuseum......cool smiley
12 November 2014 20:53
Waanzinnige line-up! Dat kan niet anders dan een onvergetelijke proeverij worden.

Ik gok dat de kerkelijke Clinet en de SQN nog wat hoger zullen eindigen dan de Landonne.

Ik kijk al uit naar de verslagen smiling smiley.
Re: 100 Parkerpunten proeverij in Wereldmuseum......cool smiley
12 November 2014 22:17
ChrisW Schreef:
-------------------------------------------------------
> Maar dat zijn toch niet de kosten voor de meeste
> deelnemers? Ik denk dat veel wijnliefhebbers
> inmiddels een behoorlijke verzameling wijnen
> hebben met 100 RP punten waar ze soms kort geleden
> (veel) minder dan EUR 100,- per fles voor hebben
> betaald. Ik zou er in ieder geval meerdere
> line-ups voor grote proeverijen mee kunnen vullen
> en ik ben niet eens op zoek geweest naar wijnen
> die 100 RP op hun palmares hebben staan smiling smiley
>
> Ik kan me herinneren dat bij mijn eerste bezoeken
> aan de voorloper van dit prikbord vele jaren
> geleden een proeverij met 100 RP wijnen in de
> Librije werd beschreven. Dat was in mijn
> herinnering een erg elitair rijtje wijnen. Je kon
> volgens mij toen ook geen wijnen vinden met 100 RP
> waar kort daarvoor maar EUR 40,- voor betaald
> hoefde te worden.
>
> Mvg,
>
> ChrisW


Toch wel hoor Chris. Misschien niet de 40 euro die de Alto Moncayo kostte maar net voor die 100 punten proeverij in de Librije kocht ik nog 48 flessen El Pison 2004 aan 84 euro en Contador 2004 aan 91 euro. De Tirecul curve madame met 100 punten was lang verkrijgbaar voor 40 euro.
Zo elitair was dat rijtje overigens niet. Ik denk dat we toen nog niet zoveel gewend waren....ik in ieder geval niet. Weet nog goed dat ik voor die proeverij een La Mordoree 1991 van Chapoutier inbracht. Had ik net daarvoor gekocht bij Divino voor 125 euro.......grenzen worden snel verlegd....

Hasta luego
John
Re: 100 Parkerpunten proeverij in Wereldmuseum......cool smiley
12 November 2014 22:39
Dat heet misschien inflatie Chris?
Mijn eerste Yquem kocht ik ook voor 80 GULDEN >grinning smiley<

Hendrik
Re: 100 Parkerpunten proeverij in Wereldmuseum......cool smiley
25 November 2014 12:38
We zitten vol.

Shafer Vineyards Hillside Select 2003 is erbij gekomen.

Hasta luego
John

iedere steak onder 500 gram is carpaccio
iedere kreeft onder 1000 gram is een rivierkreeftje
Re: 100 Parkerpunten proeverij in Wereldmuseum......cool smiley
25 November 2014 20:35
Mooie toevoeging aan de al erg mooie serie. Dit maakt het nog moeilijker om geld te zetten op de 'winnaar' van de avond; wat ook logisch is omdat ze allemaal van niet de grootste onbenul een keer een 100-punten waardering hebben gekregen smiling smiley Onder druk zou ik toch mijn geld zetten op de twee wijnen uit Californië (SQN en Shafer HSS).

Veel plezier op de 12e,

mvg,

ChrisW
Re: 100 Parkerpunten proeverij in Wereldmuseum......cool smiley
26 November 2014 06:57
Zou kunnen dat de winnaar uit USA komt....in dat geval zet ik mijn geld op de "dark horse" Quilceda Creek 2005. Die dronken we al 2 keer eerder op een blind tasting en presteerde toen 2x tegen perfectie......

Overigens is er ook nog een witte 100 punter bijgekomen. Weliswaar afwijkend van het thema maar een mooie "vlezige" overgangswijn naar rood....

Chapoutier Ermitage L'ermite 2004

Hasta luego
John

iedere steak onder 500 gram is carpaccio
iedere kreeft onder 1000 gram is een rivierkreeftje



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/11/2014 06:58 door Juan.
Re: 100 Parkerpunten proeverij in Wereldmuseum......cool smiley
03 December 2014 07:09
De lijst wit is nu ook compleet:

Shafer fröhlich Felseneck 2009
Philipp Kuhn Kirchgarten 2009
Wittmann Morstein 2006
Fritz Haag Brauneberger Juffer Sonnenuhr 2008
Rebholz Ganz Horn 2008
Felseneck 2004 Shafer Frohlich
Wagner Stempel Heerkretz 2006
Keller Hubacker 2005
Honivogl Hirtzberger 2008 (piraat)
Keller Abtserde 2006
Reichsgraf Von Kesselstadt Scharzhofberg 2007

Wat een prachtige dwarsdoorsnee van de top in GG!

Kijk er enorm naar uit. Net zo veel naar dit programma wit als de 100 Punters rood.

Hasta luego
John

iedere steak onder 500 gram is carpaccio
iedere kreeft onder 1000 gram is een rivierkreeftje
Re: 100 Parkerpunten proeverij in Wereldmuseum......cool smiley
03 December 2014 15:42
Dat ziet er goed uit!
Moet ik mijn museum jaarkaart meenemen?confused smiley

Hendrik
Re: 100 Parkerpunten proeverij in Wereldmuseum......cool smiley
13 December 2014 16:17
Nou mensen, die kaart kwam goed van pas.
Naast en boven dit restaurant is een prachtig klein museum gevestigd met vooral kunst uit China, India en Nepal.
Mijn jing jang balans was dus volstrekt in evenwicht toen ik mocht aanschuiven bij deze proeverijwinking smiley
Eerst een dozijn Riesling G.G. met een Oostenrijkse piraat, daar was Hendrik natuurlijk niet voor gekomen.
Wel wat verschillen maar het is allemaal G.G. De les die ik getrokken heb: niet te snel openen, de "oudjes" deden het uitstekend!
Het rood maakte meer dan alles goed! Prachtige wijnen allemaal rond de 100 punten, met voor mij als absolute toppers de Mouton en de SQN.
Slechts 1 wijn met kurk, en dat was helaas niet de minste.
Het eten was meer dan 1 ster waardig, een voortreffelijke sommelier die er de goede volgorde en het tempo goed in hield, maar hij kon helaas niet voorkomen dat het dessert al ter tafel kwam toen er nog voor een godsvermogen aan rood op ons te wachten stond.angry smiley
John en mede deelnemers mijn dank is groot!

Hendrik

p.s. mijn jing/jang was zo in balans dat ik mijn aantekeningen helaas vergeten ben mee te nemen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/12/2014 16:18 door hendrik.
Re: 100 Parkerpunten proeverij in Wereldmuseum......cool smiley
13 December 2014 17:47
Mouton , zo te zien op Delectable, de "winnaar" ?

Met Smakelijke Groet Dick
Re: 100 Parkerpunten proeverij in Wereldmuseum. - veel foto's
14 December 2014 11:31
Kreeg van een van de vaste huisfotografen nog een aanzienlijke verzameling prachtige foto's!!












































































Re: 100 Parkerpunten proeverij in Wereldmuseum......cool smiley
14 December 2014 11:37
Fantastische avond beleefd, zoals gehoopt en ook wel verwacht...
Maar wat wil je... Deze wijnen... Dit restaurant... Dit gezelschap...!
Perfect. John, dank voor initiatief en organisatie.

Allereerst een leerzame flight GGs.
Mooiste wijnen vond ik de beide 'oudjes' uit 2004: Schönlebers Halenberg Lay en Fröhlichs Felseneck.
Allebei nog vief, fris, en in het bezit van een balans om van te smullen. Beiden 94 puntjes op mijn telraam.
Ook 94 punten voor Kellers abtserde 2006: nog steeds veel te jong (!), misschien zelfs in gesloten fase, getuige de wat verlegen neus.
Echter wel een onvergelijkbaar mondgevoel. Wow. Genoeg ruimte voor de toekomst.
Enkele tegenvallers waren er helaas ook:
Rebholz Ganz Horn Sonnenschein 08: groen, Sauvignonachtig, onrijp? 85/100
Dönnhoff Hermannshohle 07: vermoeid, branderig, Poire Williams 88/100
Hirtzberger Honivogl 08: mist frisheid, zuren, wat log, valt in deze line up uit de toon 89/100
Persoonlijk moest ik wederom concluderen dat ik GGs heel mooi vind, zo lang het Rieslingkarakter de boventoon blijft voeren. Complexiteit, mineraliteit, focus, balans.
Sommigen lijken een Bourgogne-achtige witte wijn te maken, en het resultaat neigt dan veel meer naar Weissburgunder of zelfs Chardonnay. Dan haak ik meestal af..

Wat betreft de rode serie spreken de wijn eigenlijk voor zich zelf..
Ik volsta met mijn waarderingen. Als mensen wat specifiekers willen weten dan hoor ik het graag.

Ter overbrugging:
2003 Chapoutier Le Meal Blanc 91/100

1986 Mouton Rothschild 100/100
1989 Clinet 96/100
2005 Eglise Clinet 97/100
2009 Clinet 95/100
2009 Pontet Canet 95/100
2009 Haut Bailly 96/100
1999 Guigal La Landonne KURK
2007 clos St Jean Combe des Fous 93/100
2006 Chapoutier Greffieux 94/100
2005 Quilceda Creek 98/100
2003 Shafer Hillside Select 97/100
2000 Sine Qua Non Incognito 99/100

Cheers, Jeroen



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/12/2014 18:15 door jeroenk.
Re: 100 Parkerpunten proeverij in Wereldmuseum......cool smiley
14 December 2014 14:28
Dag Jeroen, prima notities waar ik mij ik kan vinden.
Wat vond je van de G.G. uit het jaar 2009?

Hendrik
Re: 100 Parkerpunten proeverij in Wereldmuseum......cool smiley
14 December 2014 17:53
Wow, mannen, wat een line-up.
Vergis ik me, of hebben de Lala's opvallend vaak last van kurk?
Re: 100 Parkerpunten proeverij in Wereldmuseum......cool smiley
14 December 2014 18:00
Hee Hendrik,

De Kirschgarten van Kuhn vond ik mooi, maar het minst 'Riesling' van alle GGs.
Erg opulent, dikke abrikozen, associaties met schnapps, vol rijp, veel kruiden. 91/100
De Felseneck van Fröhlich vond ik dit keer wat tegenvallen; gave neus met mooie vegetale en animale tonen, complex ook, maar in de mond 'awkward', zoekend naar balans, diepte en complexiteit.
Toch nog 91/100

Cheers, J.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/12/2014 18:01 door jeroenk.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen