Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Nederland, Belgie, Luxemburg en Duitsland

Gepost door JohnCopier 
Re: Oranje boven…?
16 April 2018 14:19
Toch Robèrt lijken enkele Provence wijnen en dus ook enkele Bandols oranje.
Re: Oranje boven…?
16 April 2018 15:20
De Bandol wijnen welke ik, tot nu toe dronk, heb ik nimmer als oranje bestempeld.
Witte Ott bijvoorbeeld, een toppertje, is echt niet oranje.
Re: Oranje boven…?
16 April 2018 15:27
Robèrt, ik bedoel de rosés. Als je in een of andere Super bent moet je eens kijken wat een kleurverschillen er zijn.
Re: Oranje boven…?
16 April 2018 17:31
Aha, rosés cool smiley
Artikel ging over witte wijnen welke oranje worden.
Maar in de rosé kan je inderdaad wel aardig oranje tegenkomen.
Franse supers, die mis ik wel hoor!
Laatste bezoek was ergens in 2006 ben ik bang.
Vervolg; "Wat is uw oudste wijn"?
03 April 2018 13:01
Bedankt Heer Os, u hebt ons aan het denken en werken gezet met uw vraag "Wat is uw oudste wijn"?
[wijn-prikbord.nl]

Onderstaand lijstje is niet de oudste wijn maar een aantal wijnen mogen er toch best zijn.

Bij onze Wine & Dine club viel die vraag in goede en vruchtbare aarde. Verzamel uit je kelder wijnen die minimaal 15 jaar of ouder zijn. Alles mag maar geen bubbels en rosé. Oude wereld en nieuwe wereld. Een maand voor het diner de namen doorgeven en uiterlijk 14 dagen vooraf bij mij aanleveren. Dan op basis van deze wijnen een diner samenstellen met alternatieven want een wijn kan zomaar overleden zijn.

Van een aantal ingebrachte wijnen was niets meer te achterhalen. Soms was het huis verkocht. Ook de etiketten gaven soms geen duidelijkheid. En Franse etiketten springen er dan bovenuit met hun vage omschrijvingen.

De toegekende punten is het gemiddelde van de acht proevers. Steeds is de wijn geproefd in combinatie met de verschillende gangen. Te weten zes gangen excl koffie met bonbons en negen mondvermaakjes. Niet één wijn had kurk. Eén wijn was oké maar niet lekker. Dit alles om de Pasen gesterkt te kunnen ingaan.

Wij kregen aangemeld;
1. Domaine de Husson CH9dP 1977 met 13% alc. Gelukkig hebben wij Harrie Karis met z'n prachtige bijbel om achter de waarheid te komen. Altijd nog 88/100.
2. Tokaji 5 put 1983 met 13,5% alc. Barnsteen in het glas. Schitterend. 92/100.
3. Chateau Peyrouquet Saint Emilion Grand Cru 1987 met 12% alc. 82/100. IJzer en bloed maar niet lekker.
4. San Francisco de Montazal Cabernet 1993 met 12% alc. 88/100. Fruit was nog goed aanwezig.
5. Chateau du Moulin Noir Lussac Saint Emilion 1998 met 12,5% alc. 88/100 Fris, lekker zuurtje en mokka.
6. Mount Langi Chiraz Victoria 1999 met 14,5% alc. Ook toen al hoog in z'n alc. 94/100. Barstens vol fruit. Diksap donker en aards.
7. Tahbilk Victoria Shiraz 2000 met 13,5% alc. Net zo mooi als de vorige maar 95/100 omdat de wijn met 1% minder alc. ietsje beter te verteren was.
8. Chateau Marquis de Terme Margaux 2000 met 12,5% alc. Vol op z'n fruit met elegantie. 92/100.
9. Collection Daniel Bessière Languedoc 2003 met 13% alc. Vreemd rug- en onder etiket. Op het rug etiket heeft men het over cabernet en op het onder etiket heeft men het over cepage syrah. Wij proeven syrah. Fout rug etiket dus. Aards en paddenstoelen. 88/100.
10. Markus Molitor Graacher Himmelreich Spälese Riesling 2003 met 11,5% alc. Met de jaren alleen maar beter geworden. Goudkleurig 90/100
11. Beauyour Barrel Selected Shiraz 2003 met 13% alc. 92/100 Dik, vol en krachtig. Barstensvol aardse tonen.
12. Weingut Kees Kieren Kerstener Paulinshofberg Riesling Spätlese ** 2003 met 8% alc. Dit is zo'n wijn die je bij blijft. Tropisch, snoepje en lekker laag in alc.
13. Vinivega tomaten wijn. Gemaakt voor Johnnie Boer 2017 met 12,8% alc. Deze wijn heb ik al eens eerder besproken. Blijft merkwaardig. Zet iedereen op het verkeerde been. Het eerste wat binnenschiet is Loire. Westlandse tuider met kassen in Friesland.
De laatste wijn was een instinker waar ook iedereen instonk. Voldeed natuurlijk niet aan de vraag ouder dan 15 jaar. Wel leuk.

Het diner.
Heer Os let op!!!

1.Ganzenlever met uiencompote en veen- vlierbes.
2.Op lage temperatuur 7 uur gegaard Italiaans buikspek. Eigen mayo met truffel krul.
3. Avocadosoep, bosui en reepjes tomaat met rivierkreeftjes en wat druppels olijfolie van een goed Italiaans huis.
4. Zacht gegaard hert, 80 graden gedurende 12 uur. Komt uit de waterleidingduinen van Amsterdam. Daarbij knolselder/aardappelpuree en champignons.
5. Kaas.
6. Dessert. Huisgemaakte Parijse wafel met ook weer huisgemaakt mangoijs daarbij een dotje slagroom van de zuivelboerderij.
7. Koffie met huisgemaakte bonbons in de uitvoering peper, zout en caramel.

Mondvermaakjes.

1. Rillette van gans. Die vliegen met 10 duizenden boven het Westland. Eind vorig jaar geschoten en nu met veel liefde uit de vriezer tot ons gekomen.
2. Doperwten crème met kokosroom en een druppeltje tabasco.
3. Schijfje zoetzure appel met brie en walnoot.
4. Zalmrolletje met geitenkaas en dille.
5. Aspic met tuinbonen en reepjes ham.
6. Poffertje met rode biet, crème fraiche en koud gerookte makreel.
7. Hangop met stukjes gember en saus.
8. Pesto basilicum
9. Ganzenlevermousse met een likje rozenbottelsaus. Rozenbottels komen alhier uit de duinen en het dorp.

De hele week wordt het uitbuiken. Dit staat vanaf heden met stip op ons lijstje "Herinneringen aan". Op de tweede plaats staat nu varkensschouder in vele varianten. Op de derde plaats langpootkip.

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Vervolg; "Wat is uw oudste wijn"?
03 April 2018 14:35
Dat klinkt wel heel erg goed!
Re: Vervolg; "Wat is uw oudste wijn"?
03 April 2018 14:40
Klinkt niet alleen maar is het ook. Ik overdrijf niet.

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Vervolg; "Wat is uw oudste wijn"?
04 April 2018 08:04
Het moet een geweldige club zijn, die Wine and Dine club van u mijnheer Copier!. Een prachtige line up van grote en zo te lezen grootse wijnen. Het is niet zo heel veel mensen gegeven om die gerijpte en uitgebalanceerde geuren en smaken van 'belegen" wijnen te waarderen en daar met hartstocht van te genieten. Uw beschrijvingen van deze kostelijke wijnen deden mij het water in de mond lopen. Dat de wijnen zo goed tot hun recht kwamen zal zeker ook gekomen zijn door de begeleidende spijzen. Geen liflafjes en frutseltjes maar "Echt goed doordachte gerechten". Zo lees ik tussen de regels door. Termen zoals: 12 uur zacht gegaard. Olijfolie van een goed Italiaans huis en Italiaans buikspek, etc, etc maken mij op zich al gelukkig. Een beetje jaloers op uw Wine and Dine club ben ik wel. Jammer overigens dat er geen mooie oude Italiaan bij de wijnen zat. Wellicht een goede reden voor een volgend diner?

Ik heb mij dit weekend wel aan een ietwat oudere Italiaan gewaagd nl: Chianti Classico 2000 van Badia a Coltibuono (met een ambachtelijk stukje Talleggio) Prachtige wijn. Mooi dieprood robijn met bruine randen. Heerlijke nog fruitige geuren en geuren van bospaddestoelen. Voldoende tannines, mondvullend en fluweelzacht met een lang nahangende afdronk. Ook zeer genietbaar!

Tenslotte, tijd voor een comming-out, W. Os kunt u maandag 9 april beter leren kennen op NPO 2 bij met het mes op tafel! Aanvang ca 19.50 uur
Re: Vervolg; "Wat is uw oudste wijn"?
04 April 2018 09:48
Helaas hebben wij in de kelder weinig ouds uit de laars. Daar zijn wij te laat in ons wijnleven mee gestart. Wel Duits, Frans, Spaans en Nieuwe Wereld. Terwijl er zoveel moois uit Italië komt! Maar het volgende idee is al gelanceerd. Over een paar weken wordt er een lam uitgeleverd. Daar horen natuurlijk ook wijnen bij. De idee is om voor jong, fruitig en rood te gaan. Wellicht ook een uitstapje naar wit.

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Vervolg; "Wat is uw oudste wijn"?
11 April 2018 11:02
Afgelopen weekend nog een paar wat oudere flessen geopend en man, man, man wat heb ik weer genoten:
1. 1998 Ghemme DOCG Antiche Vigneti di Cantalupo. Een mooi gerijpte goed uitgebalanceerde Nebbiolo uit het noorden van Piemonte. Prachtig in het glas, bleekrood met oranje randen. Geweldig in de neus, nat herfstbos, paddenstoelen en truffel. Heerlijk in de mond met warme smaken, zijdezachte tannines en een afdronk die bijna uren leek te duren. Een genot bij het gestoofde lammetje.

2. 1998 Gatinnara DOCGTravaglini. Ook dit is een geweldige Nebbiolowijn uit Noord Piemonte. Helderrood met wat verkleuring. Ziet er wat "dun" uit. Een mooi bouquet met fruit, aarde, Wijn zit goed in zn zuren en bevalt mij ondanks de JP Chenet achtige fles uitstekend. (zeker met die lekkere Robbiola kaas van Occelli)



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/04/2018 18:44 door W.Os.
Re: Vervolg; "Wat is uw oudste wijn"?
11 April 2018 11:50
Potver 3. Twintig jaar oud.

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Vervolg; "Wat is uw oudste wijn"?
14 April 2018 18:49
W.Os Schreef:
-------------------------------------------------------
> Tenslotte, tijd voor een comming-out, W. Os kunt u
> maandag 9 april beter leren kennen op NPO 2 bij
> met het mes op tafel! Aanvang ca 19.50 uur

Net even gekeken, leuk om je te zien!
Maar heb ik nu wel de finale gemist?
Ook daar gewonnen?
Re: Vervolg; "Wat is uw oudste wijn"?
14 April 2018 20:40
Bedankt voor het kijken, de finale van 12 april kan je vinden op [www.maxvandaag.nl]
Re: Vervolg; "Wat is uw oudste wijn"?
15 April 2018 11:06
Haha, net even gekeken!
Engeland is je Achilleshiel cool smiley
Column: Regeert het wijnglas?
13 April 2018 17:21
Wijnglazen, daar is al veel over gezegd. Ik ken collega’s die met een eigen setje glazen naar een wijnproeverij gaan. Ze zweren erbij omdat ze volhouden daarmee 'optimaal' te kunnen proeven.

[wijnwijs.eu]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
John Bindels – Schijnheilige meelopers.
11 April 2018 17:19
Nieuw woord geleerd. "tiet-oyeren".

[www.thewinesite.nl]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: John Bindels – Schijnheilige meelopers.
11 April 2018 17:42
Heb die Bindels wel wat schade zien aanrichten tijdens een proeverij.......>grinning smiley<
Veilingsite Catawiki mag gewoon drank veilen.
05 April 2018 17:29
Die vakantieoptrekjes hebben met het bericht weinig te maken. Even scrollen.

[www.rtlz.nl]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Veilingsite Catawiki mag gewoon drank veilen.
06 April 2018 06:39
De slijtersunie blijft maar in het verleden hangen....
Jan van Lissum ontvangt KVNW Wijnrank.
05 April 2018 17:36
De vraag is natuurlijk; "Waarom nu pas"?

[www.thewinesite.nl]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
'Elf uur 's ochtends is de beste tijd voor een goede slok bier'
04 April 2018 09:58
Kanjer. Een vrouw naar mijn hart.

[www.ad.nl]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: 'Elf uur 's ochtends is de beste tijd voor een goede slok bier'
04 April 2018 16:44
Geldt toch ook op voor wijn proeven.
Re: 'Elf uur 's ochtends is de beste tijd voor een goede slok bier'
04 April 2018 17:17
Bien sur!

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
‘België wordt steeds meer een wijnland’: productie steeg vorig jaar met twaalf procent.
04 April 2018 14:30
Ondanks het feit dat de weersomstandigheden voor het tweede jaar op rij niet optimaal waren, is er in 2017 in ons land 845.078 liter wijn geproduceerd: een stijging met twaalf procent in vergelijking met het jaar voordien.

[www.standaard.be]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
'Onzichtbare' wijngaard Dieren in gevaar.
30 March 2018 16:56
Regeltjes, regeltjes. Altijd gedacht dat de gemeente ter ondersteuning is om een ondernemer ondernemer te kunnen laten zijn.

[www.gelderlander.nl]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Dit is de grootste bierwinkel van Nederland
29 March 2018 17:39
Aandacht voor bier moet kunnen.

[www.msn.com]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
COLUMN: Gender-neutrale wijn.
26 March 2018 17:13
Pffff...

[wijnwijs.eu]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Wat is uw oudste wijn?
27 February 2018 09:12
Goed ik ga van start. Ik zou willen voorstellen 1 wijn (eventueel meerdere jaargangen) per bericht te behandelen.

Wat is uw oudste wijn.........dat kan er natuurlijk maar één zijn. Wellicht is het leuk om alle wijn van de vorige eeuw als "oude wijn" te beschouwen. Anders droogt het draadje zo snel op omdat er niet zo heel veel actieve posters zijn op dit phorum. Laat ik dus beginnen met een oude, maar ook weer niet zo heel erg oude, fles. 1977 Cabernet Sauvignon van Robert Mondavi. Een Californische wijn uit de hoogtijdagen van dit mooie Wijngoed. (ik ben altijd al een liefhebber geweest van Californische wijnen) Helaas is Mondavi onder het huidige management lang niet meer de topwijn die het ooit was. Deze wijn, gemaakt toen Robert Mondavi zelf nog de leiding had, is nu ruim 40 jaar oud en het was de bedoeling om in 2017 te worden geopend bij ons 40 jarig huwelijk. De fles heeft het overleefd (ons huwelijk ook) want er waren alternatieven. Nu zoek ik dus een goed ander moment om de wijn samen met mijn geliefden te openen en ik heb daar al een idee over. In ieder geval trek ik ook een hele mooie oude Bordeaux en een goed gerijpte top Chianti er bij open. Met ieder 3 mooie glazen voor de neus moet dat toch een leuke belevenis worden denk ik zo. De fles is in mijn bezit gekomen zo'n 20 jaar geleden en sindsdien wordt hij door mij vertroetelt. Mijn verwachtingen zijn (nog steeds) hoog gespannen. Wat ik verwacht is een zijdeachtige wijn die nog voldoende geur en smaak zal hebben, rijp en toch nog krachtig! Ik heb nog steeds de hoop dat het die belevenis zal zijn die oude herinneringen doet herleven. Toen ik een tijdje terug met mijn dochter in mijn wijnkelder was maakte ik de opmerking dat het toch jammer zou zijn als ik voor mijn dood (ik hoop dat dat nog lang gaat duren) al dat lekkers niet zou kunnen proeven. Zij keek mij aan en stelde mij gerust met de opmerking dat dat wat haar betreft geen probleem zou zijn! Toen dacht ik: Die is goed opgevoed!



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/02/2018 13:32 door RobertKoopman.
Re: Wat is uw oudste wijn?
27 February 2018 13:32
Leuk idee!
Uiteraard beter in een eigen draadje cool smiley
Re: Wat is uw oudste wijn?
27 February 2018 18:35
Mooie start. Uitgangspunt is helder. Eén wijn of een wijn bestaande uit meerdere opvolgende jaargangen. Wijnen vorige eeuw.

Heer W zeg het maar eerlijk, u kunt niet wachten. Er moet zich een goede gelegenheid voordoen. Creëer dat moment. Wachten is voor u maar ook voor ons spijtig.

Ik ga mij storten op een gebiedje waar ook wij Nederlanders al te vaak aan voorbijrijden wanneer wij naar Ahr, Mosel en verderop onderweg zijn. Ik moet het nog uitwerken maar het gaat over Schloss Nassau aan de Lahn. Zie: [nl.wikipedia.org]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen