Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Nederland, Belgie, Luxemburg en Duitsland

Gepost door JohnCopier 
Schluss mit Etiketten-Wirrwarr: So erkennen Sie künftig die Top-Weine im Supermarkt.
03 April 2018 17:35
De wijnwereld is weerbarstig. Op korte termijn verwacht ik weinig. Maar je weet 't niet. Wanneer de geest eenmaal uit de fles is...

[www.focus.de]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Riesling voor 12.160 euro
03 April 2018 12:02
RECORD : un riesling allemand TBA 1976 d’Egon Müller vendu 12 160€
PAR ANGELIQUE DE LENCQUESAING 28 MARS 2018

Les records s’enchainent actuellement sur iDealwine. Après la vente de la cuvée d’hermitage Cathelin 2003 du domaine Chave, il y a quelques jours (8 512€), c’est au tour d’un riesling allemand d’Egon Müller, un exceptionnel Trockenbeerenauslese 1976, de voler vers de nouveaux sommets aux enchères : cette rareté a été adjugée 12 160€ à un amateur chinois.
Il faut dire que le domaine Egon Müller s’est forgé dans le temps une spécialité mondiale pour la production de liquoreux sublimes, d’une finesse et d’une légèreté tout simplement légendaires.
Ce domaine aujourd’hui dirigé par la 5e génération d’une même famille a été créé en 1797. En rachetant la colline du Scharzberg, Jean-Jacques Koch (ancêtre d’Egon Müller) s’est montré visionnaire. Car si les caractéristiques du terroir étaient propices à la production de grands vins blancs, cette région complètement isolée ne l’était guère au commerce. Une situation qui s’est améliorée avec le développement du chemin de fer au XIXe siècle. C’est le père d’Egon Müller qui a entrepris de produire des vins liquoreux à compter du millésime 1959. Depuis, le talent et la qualité des vins fait systématiquement grimper les cours, lors de la traditionnelle vente aux enchères de Trèves, le Grosser Ring qui propose à la vente le dernier millésime des vins produits dans la région. Une sorte de vente des Hospices de Beaune qui sert d’étalon pour la fixation du cours des vins.
Ce riesling Trockenbeerenauslese 1976, une sélection de grains nobles en quelque sorte, issu d’un millésime d’anthologie, est assurément une bouteille de collection ; son caractère de rareté a très certainement influé dans la décision de cet amateur chinois de se porter acquéreur de la bouteille. Son prix, 12 160€, dépasse d’une courte tête le résultat atteint par un flacon similaire, vendu à Londres il y a quelques jours à peine.
D’où vient cette rareté, ce caractère exceptionnel capable de susciter un tel niveau d’enchère ? C’est sans doute le propriétaire de la collection particulière dont est issu ce flacon unique qui en parle le mieux : « – Ce vin est un miracle ! Au départ, tous les ingrédients sont réunis pour qu’il échoue : un degré d’alcool vraiment bas, et une richesse en sucre colossale. De quoi donner un vin pâteux, lourd. Et pourtant, avec le temps, ce riesling perd progressivement son côté sucré en fin de bouche pour développer une douceur remarquable. Il se révèle admirablement sec en finale. Quelle élégance ! Voilà un flacon qui mérite d’être attendu 30 ans au bas mot pour se révéler pleinement. A vrai dire, il n’y a pas de mot pour décrire le génie de ce vin. »
Re: Riesling voor 12.160 euro
03 April 2018 13:07
Verbaast mij niets. Er staat niet bij of dit een halfje is.

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
The German wine quiz – Test your knowledge
29 March 2018 17:26
Overigens moet je lang zoeken naar de "German wine quiz". Toch leuk.

[www.decanter.com]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: The German wine quiz – Test your knowledge
29 March 2018 17:39
Re: The German wine quiz – Test your knowledge
30 March 2018 11:16
Vrienden van de riesling
08 March 2018 14:57
Vrienden van de riesling zijn ook mijn vrienden.

[vriendenvanderiesling.wordpress.com]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Silke S
28 February 2018 16:59
Gaan er komend weekend nog mensen naar de proeverij van mijn blonde vriendin?
Toch wel heel bijzonder wat daar te doen is.

p.s. geen aandelen in deze firma cool smiley
Re: Silke S
06 March 2018 10:44
Ben jij nog geweest? Was het de reis waard? Nog pareltjes ontdekt?

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Silke S
06 March 2018 13:20
JohnCopier Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ben jij nog geweest? Was het de reis waard? Nog
> pareltjes ontdekt?

Yep been there, tasted all .
Het was zeker de moeite waard John, op een gegeven moment alleen de 100 euro plus wijnen nog maar tot mij genomen, ik ben ook geen 70 meer >grinning smiley< Mijn Duitse vriendin doet de laatste jaren ook in Italiaanse wijnen, dus voor de opleiding zeker nuttig. Ben echter al zo verwend dat geen enkele wijn het WOW gevoel opriep. Paar dagen Duitsland aan deze trip vastgeplakt, en dat was geen straf.
Re: Silke S
06 March 2018 18:30
Niet aan gedacht om met dat wisselvallige weer er wat dagen aan te knopen. Ik ben nog altijd in ongerede en de kapitein zag het niet zitten om in één dag dat stuk heen en weer te rijden voor een proeverij.

Eind van het jaar willen wij nog wel eens naar ik meen de grootste Italiaanse proeverij op het Noordelijk Halfrond buiten Italië in Zonhoven gaan. Vaak 50 barolo's en meer van dat fraaie spul staat er op de tafels. Op de terugweg betrap ik mij ook wel eens op de vraag; "Is het dat nu"? Maar er komt toch zo nu en dan wat moois voorbij waarvan ik toch wel plat ben. En het hoeft voor mij echt geen Barolo te zijn.

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Silke S
07 March 2018 18:21
Beterschap John, gelukkig zit het voorjaar er aan te komen, altijd een gunstige periode !
Eiswein: Was ist das eigentlich - und warum ist es so teuer?
05 March 2018 18:15
Over en uit, we zitten in maart en dus geen eiswein meer. De discussie om de druiven (de natuur) een handje te helpen gaat weer beginnen want dit kost geld.

[www.infranken.de]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Riesling Auslese des Weinguts Philipps-Eckstein ist etwas ganz Besonderes.
01 February 2018 14:44
En met afstand het mooiste Moselterras op enige honderden meters boven het water.

[www.eifelzeitung.de]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Zonder de hand van God.
29 January 2018 14:33
En nu maar hopen dat ze het binnen het Labo weten te houden.

[www.saarbruecker-zeitung.de]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Mosel Fine Wines Nieuwsbrief 39
11 January 2018 18:51
Re: Mosel Fine Wines Nieuwsbrief 39
13 January 2018 15:42
Weingut Keller wordt in deze nieuwsbrief nader bekeken. Ongelooflijk hoog niveau.

Voor die mensen die denken, kom ik ga even langs - lukt niet - is er een alternatief. De wijnen zijn tegen praktisch dezelfde prijs bij [www.pinard-de-picard.de] te koop. Ik heb de catalogus al onder de "k" opgestart.

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Mosel Visiting Guide 2018
11 January 2018 18:53
Peter neemt ons mee in zijn Rieslingwereld – deel 1
08 January 2018 18:40
Omdat het riesling is. Mag dit graag lezen.

[vriendenvanderiesling.wordpress.com]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Peter neemt ons mee in zijn Rieslingwereld – deel 1
09 January 2018 13:18
Peter neemt ons mee in zijn Rieslingwereld – deel 2

[vriendenvanderiesling.wordpress.com]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Mijn blonde Duitse vriendin......
07 January 2018 15:43
stort zich nu ook op Z.A. wijnen cool smiley
Ben heel benieuwd hoe dit gaat uitpakken. Ik weet dat zij giga inkoop power heeft, dat bleek in de Priorat wel toen ik daar een weekje was.
[www.silkes-weinkeller.de]
Re: Mijn blonde Duitse vriendin......
07 January 2018 17:21
Niet leuk voor Udo.

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Quiz, maar wel in het Duits.
04 January 2018 17:58
Doe je best. Boven 50% is erg goed.

[www.welt.de]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Quiz, maar wel in het Duits.
05 January 2018 09:55
10 van de 13. Heb mijn best gedaan.Duits? Je hebt meer aan Frans.
Re: Quiz, maar wel in het Duits.
05 January 2018 12:16
Knap. thumbs up

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Quiz, maar wel in het Duits.
05 January 2018 12:29
Winzer testen Wein ohne Alkohol
04 December 2017 18:20
Wer denkt, bei alkoholfreiem Wein könne man gleich auf Traubensaft umsteigen, den will die Freyburger Winzervereinigung eines Besseren belehren: Dort testet man ein Verfahren zur Entalkoholisierung ohne Aromaverlust.

Ik ben benieuwd.

[www.mdr.de]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Winzer versenkt 600 Liter Wein-Boje im See
15 November 2017 13:19
Minimaal eenmaal per jaar komt er zo'n berichtje in de krant. Let op, het vat wordt volgend jaar 1 april opgevist.

[www.bvz.at]#

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
In Rhodt unter Rietburg stehen rund 400 Jahre alte Gewürztraminer-Rebstöcke
08 November 2017 12:42
Dit is voor mij nieuw. Vanaf de 60er jaren vorige eeuw kom ik al in Edenkoben. Dit ligt op een steenworp afstand van Rhodt, Rietburg en Edesheim. Wij moeten volgend jaar weer eens op familiebezoek. 400 jaar oude stokken!!! Dat moet wat moois opleveren.

[www.wormser-zeitung.de]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/11/2017 12:50 door JohnCopier.
Die wunderbare Welt der Weine.
28 October 2017 11:40
Op dinsdag bij Arte om 17.10 - 17.40 uur

Zet de video. Het gaat nu over een ander onderwerp dan afgelopen maandag, nl. prosecco.

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen