Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Spanje

Gepost door JohnCopier 
Re: Clos Cypres
15 December 2015 00:20
De 2013 ook binnen,
Binnenkort maar eens proeven smoking smiley
Clos Erasmus 2005
14 October 2015 17:08
Geen idee hoe deze flessen alhier in de kelder zijn beland (snap dat dit nogal slordig overkomt)
Geen idee dat ik een 100 punter zat open te pellen (laatste2 cm kurk waren moeilijk te verwijderen)
Geen idee dat dit echt helemaal super zou zijn!>grinning smiley<
Geen idee hoe lang het geleden is dat Hendrik 100 punten heeft gegeven, maar dit is er een!
Geen idee of er nog andere Prioratos zijn op dit forum met deze wijn in de kelder, hoe dan ook gefeliciteerd daar mee!
Re: Clos Erasmus 2005
14 October 2015 17:32
Had ik maar een hoekje van zo'n kelder cool smiley
Vrij vertaald naar Bomans.

Toch leuk om zo'n parel te vinden!
Re: Clos Erasmus 2005
14 October 2015 17:52
Ja dat lees ik wel eens; "Gevonden in de kelder". Maar dan moet je hem er toch eerst in hebben gelegd.

Had/heeft Merijntje M deze wijn niet in het assortiment? En anders "De Duitse Vriendin". grinning smiley

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Clos Erasmus 2005
14 October 2015 19:24
Hij is inderdaad in de aanbieding bij Silke, dus sla je slag!!! grinning smileygrinning smileygrinning smiley

Peter
Re: Clos Erasmus 2005
15 October 2015 17:26
Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hij is inderdaad in de aanbieding bij Silke, dus
> sla je slag!!! grinning smileygrinning smileygrinning smiley
>
> Peter

Geen idee (sinds gisteren) hoeveel Euro s dit grapje heeft gekost.grinning smiley
Re: Clos Erasmus 2005
15 October 2015 18:46
Bij het drinken van een wijn denk ik nooit meer aan de prijs!
Re: Clos Erasmus 2005
18 October 2015 11:22
Dag Hendrik,

Ik wist wel dat jij minstens 3 flessen in je keldertje hebt liggen.....>grinning smiley<
Je hebt ze aangeschaft op 3 mei 2010 smoking smiley

Tot nu toe 1 keer de 2005 mogen drinken ! Woow ! 100DSP

Met Smakelijke Groet Dick


PS : [wijn.startpagina.nl]
Re: Clos Erasmus 2005
18 October 2015 20:38
DickSchinkel Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dag Hendrik,
>
> Ik wist wel dat jij minstens 3 flessen in je
> keldertje hebt liggen.....>grinning smiley<
> Je hebt ze aangeschaft op 3 mei 2010 smoking smiley
>
> Tot nu toe 1 keer de 2005 mogen drinken ! Woow !
> 100DSP
>
> Met Smakelijke Groet Dick
>
>
> PS :

Grandioos geheugen heb jij Dick!thumbs up

vr gr
> [wijn.startpagina.nl]
> nje-door-parkermiller/?page=2
alion 2004
06 October 2015 10:16
Dag allemaal,

Afgelopen zondag een mooi stukje reerug in de pan gelegd , deze vervolgens geserveerd met spruitjes, stoofpeer en krielaardappeltjes.

Plots herinnerde ik me dat ik nog een fles wijn moest openen, dit werd een alion 2004. Ik heb de wijn dus niet in een karaf gedecanteerd , maar een half uur voor het eten geopend en zo gedronken.

In het begin nog zeer gesloten en langzaam opende hij zich. Flinke fout van mijn kant dus!!

Mijn vraag aan jullie is de volgende! Hoe lang zouden jullie deze wijn voor gebruik openen en decanteren?

Groet,
Rob
Re: alion 2004
09 October 2015 20:37
Ach Rob, wat is er tegen om een flesje van 11 jaar oud zó te openen en te drinken, daar is niks mis mee. Je bent te streng voor jezelf om dat een fout te noemen. Ik decanteer graag jonge wijn.
Re: alion 2004
10 October 2015 10:05
Rob, het is geen wiskunde. Wat vandaag goed uitpakt geeft morgen een andere belevenis. Temperatuur en het juiste glas is waarschijnlijk nog van meer betekenis dan het moment van luchten. Ik heb het dan nog niet over de sfeer en het juiste gezelschap. Een matige wijn in Zuidfrankrijk onder een plataan kan verrukkelijk zijn. Het juiste wijngezelschap is een feestje. Bierdrinkers in hetzelfde gezelschap en jij de enige wijndrinker en de wijn is ineens een stuk minder. Mijn advies is om de wijn een paar uur voor het inschenken te openen. De rest wordt automatisch door temperatuur, glas, gezelschap en het diner vervolmaakt. Ik heb het dan nog niet over het openhaardvuur, de warmte in de ruimte en de verlichting gehad. Zet je riem op de vreetstand zodat je van je buik geen last hebt. Al die zaken brengen jou en het gezelschap in de juiste stemming. Alles werkt dus mee en het juiste moment van openen kan daarbij een kleine stap zijn. Maar ik zou, zoals ik al in de aanhef schreef, er geen wiskunde van maken. Trouwens deze ervaring bij de Alion 2004 neem je dus mee naar het volgende moment. Nog een ietsje eerder openen dus.

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: alion 2004
10 October 2015 15:00
Alion stelt nooit teleur, indien noodzakelijk "hotseklotsen" >grinning smiley<
Re: alion 2004
11 October 2015 07:20
Rob,

Ik heb ooit 12 flesjes Alion 2001 gekocht. Na een jaar of 6 begonnen met drinken. Vond er niets aan. Miskoop.
Toen ik vervolgens mijn resterende flesjes na pl 12 jaar ging drinken, bleek wat een fantastische wijn dit is.
Mijn conclusie: heel veel tijd gunnen.

Groeten,
Jan
Wijn met alcoholpercentage dan 15%
19 September 2015 11:17
Onlangs trof ik een wijn uit de Priorat aan met een alcoholpercentage van maar liefst 16%. Ik dacht altijd dat de vergisting stopte bij 15%.
iemand die mij daar meer over kan vertellen?
Re: Wijn met alcoholpercentage dan 15%
19 September 2015 12:16
Er zijn nieuwe gisten die zelfs boven de 16% werken. Zucht, nog even en we hebben port.

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Wijn met alcoholpercentage dan 15%
21 September 2015 20:49
Ik probeer ook altijd te letten op alcoholpercentage. Toch zitten er bij mijn aankopen nog al eens flessen met een hoog alcoholpercentage. Ik las dat Cheval Blanc 1945 óók 15 procent had (maar toen stond het nog niet op de fles). Ach ja. Er zijn genoeg flessen met hoge alcohol waar je dat niet proeft. Misschien moeten we ons er niet te veel zorgen over maken.
oude bekende.... Baltasar Gracian v.v.
19 December 2014 16:11
Er moeten nog mensen zijn die zich de Baltasar Gracian proeverij a mi casa kunnen herinneren.
Jan, van de firma Vini Ster was toen zo vriendelijk het hele assortiment te laten proeven, en er ook nog bij te koken>grinning smiley<
Deze week mocht ik een pakketje ontvangen met de "cult" wijn van destijds maar dan de 2012 versie.
Nog steeds een prima glas wijn, en voor een coöperatie een boven gemiddelde p/q verhouding.

De surprise was echter een fles Clos de Baltasar Gracian edicion limitada 2011.
Wat een kanjer van een Garnacha is dat geworden!!!
O.k. de fles is monsterlijk (loei zwaar, mat groen als in de Cognac) maar wat een rijkdom in geur en smaak.
Nu al heel toegankelijk, maar dit gaat zich nog verdapperen.
94 a 95 H.P. en als u er geen moeite mee heeft een paar tientjes voor een coöperatie wijn te betalen: doen!

Hendrik
Re: oude bekende.... Baltasar Gracian v.v.
19 December 2014 16:55
Ik was er niet bij maar herinner mij de periode erna cool smiley
Heb toen ook een serie wijnen besteld, denk daar toch met plezier aan terug.
Tijd voor een herhaling?
Re: oude bekende.... Baltasar Gracian v.v.
19 December 2014 17:01
Mooie coöperatiewijnen worden ondergewaardeerd.
Re: oude bekende.... Baltasar Gracian v.v.
21 June 2015 13:06
Vandaag voor Vaderdag een flesje 2011 Clos de Baltasar Gracian edicion limitada cadeau gekregen. Ik ben erg benieuwd!
Re: oude bekende.... Baltasar Gracian v.v.
21 June 2015 20:53
Sander, ik ook!
Laat ons asap weten a.u.b.>grinning smiley<
Re: oude bekende.... Baltasar Gracian v.v.
21 June 2015 21:44
Hahaha, wie heeft die wijn destijds niet in zijn kasje gehad...

Peter
Re: oude bekende.... Baltasar Gracian v.v.
23 June 2015 11:11
Was een heel mooie tasting destijds Hendrik a tu Casa señor,
met wat mooie "piraten" ..........een oude Pichon, een zeldzame Priorato smoking smiley een prachtig d'Yquem enz......


Met Smakelijke Groet Dick
Re: oude bekende.... Baltasar Gracian v.v.
02 September 2015 21:10
De fles onlangs met het Dordtse clubje open getrokken en het is inderdaad een mooie wijn, Hendrik!!
Diksappig, rijk en zwoel. Misschien had de wijn het wel wat moeilijk doordat ik 'm naast een 2011 Saint-Préfert Collection Charles Giraud dronk, maar wat mij betreft nog steeds goed voor 92+ SP smiling smiley.
Jerez de la Frontera
26 August 2015 17:35
Wie weet waar die naam vandaan komt?

Hendrik
Re: Jerez de la Frontera
26 August 2015 18:22
Omdat het aan de grens ligt?
De Vuelta zit in die hoek, mooi stukje Spanje!
Re: Jerez de la Frontera
26 August 2015 19:02
komt van www.casacultural.nl :Gedurende de Moorse overheersing (711-1264) stond Jerez
bekend als Sherisch en vooral in de 12e en 13e eeuw kende
de stad een periode van grote bloei. Nadien, toen de
christenen na een veldtocht van koning Alfonso de Wijze de
stad in handen hadden gekregen wijzigde deze naam zich in
Xeres of Xerez en werd er de la Frontera aan toegevoegd
omdat de stad zich op de grens tussen het Moorse en
christelijke deel van Spanje bevond.

Heeft u hier wat aan Geachte heer Hendrik?
Re: Jerez de la Frontera
26 August 2015 22:30
Juist mensen, dit heeft te maken met de z.g. reconquista.
Zal de geschiedenis zich herhalen?
restauranttips voor Andalusië
03 August 2015 18:20
Ik ga over een paar weken met mijn vrouw naar Andalusië. Heeft iemand restaurant en wijntips?
We overnachten in Malaga, Carmona, Cordoba en Granada.

Bij voorbaat al dank

Groet
Stef van der Vorst
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen