Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Diversen

Gepost door JohnCopier 
Re: Waarom een schroefdop beter is dan een kurk.
01 January 2018 11:35
Evenzo de beste wensen. Laat het een wijn(ig) jaar zijn.

Met kurk ligt de situatie iets anders. Mijn ervaring is dat klagen over kurk allen maar zin heeft bij dure wijn. Ook kan je natuurlijk klagen bij bevriende producenten. Die willen de relatie graag in stand houden. Maar verder sta je toch in je hemd. En wat valt er te klagen wanneer de wijn al een jaar of acht oud is?

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Waarom een schroefdop beter is dan een kurk.
01 January 2018 17:38
Laten wij het nog wat breder trekken. Lees dit bericht.

[foodtank.com]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Waarom een schroefdop beter is dan een kurk.
02 January 2018 09:06
INNOVATION AWARD NOMACORC
19.01.2017: Nomacorc: Kunststof wijnkurken van Nomacorc worden alsmaar duurzamer

De kunststof wijnkurken van Nomacorc, een onderneming uit Thimister-Clermont in de provincie Luik, worden op een alsmaar duurzamere manier geproduceerd. Dankzij een optimalisatie van het productieproces zijn de kurken lichter, hebben ze een zero carbon footprint en zien ze er ook beter uit. Maar het belangrijkste blijft natuurlijk dat ze een uitstekende bescherming bieden aan de wijn.
“We hebben twee belangrijke aspecten van onze kurken verbeterd”, zegt Sandra Davidts, directrice Products Development bij Nomacorc. “Enerzijds zijn we erin geslaagd om hun ecologische voetafdruk te verkleinen en anderzijds hebben we vooruitgang geboekt op vlak van design, waardoor de kurken beter aanvoelen.”
Dankzij de innovaties die Nomacorc ontwikkelde, is de polyethyleen – een noodzakelijk basisbestanddeel in het productieproces van de kurken – voortaan bio-gebaseerd. “We werken vandaag met hernieuwbare grondstoffen op basis van rietsuiker, geteeld in Brazilië”, zegt Davidts. “Uitgaande van dit natuurlijke product, suiker omgezet in ethanol, beschikken we voor de fabricage van onze kurken voortaan over biopolymeren.”
De tweede innovatie heeft meer betrekking op de ‘look’ van het afgewerkte product. “Binnen ons nieuwe productgamma ‘Green’ bieden we kurken in kunststof aan waarvan het uiterlijke aspect dat van de klassieke kurk benadert. We hebben in feite geïnnoveerd in de ‘touch and feel’, onze kurken zijn matter en zachter.
Nomacorc gelooft sterk in een mooie toekomst voor deze ‘groene’ kurken. Zo worden ze reeds gebruikt in mousserende wijnen. In Italië testen verschillende wijnhuizen de kurken uit en in een latere fase zullen ze wellicht ook in andere wijnlanden uitgeprobeerd worden.
Ontdek hier de andere innovatieprojecten van de essenscia Innovation Award 2016.
Re: Waarom een schroefdop beter is dan een kurk.
02 January 2018 11:04
Op elk stuk is kritiek te leveren. Voor opgesteld dat ik het een positief verhaal vind is het duidelijk door PR-jongens en meisjes opgesteld. Rietsuiker uit Brazilie is verdacht . Denk maar aan de ontbossing. Maar het gebruik van rietsuiker, zonder aan de oorzaak te denken, is weer positief. Bij het lezen van het containerbegrip, vermindering ecologische voetafdruk, denk ik altijd hoeveel was die en hoeveel is die nu. Het woordje verkleinen doet het goed maar wanneer was en is niet bekend zijn hebben wij er weinig aan.

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Waarom een schroefdop beter is dan een kurk.
02 January 2018 11:09
Guill.

Jij schrijft dat je de Nomacorc al 20 jaar gebruikt. Bottel jij de wijn zelf?

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Waarom een schroefdop beter is dan een kurk.
02 January 2018 11:49
Ja, maar wat Nomacorc betreft vergis ik me. Die bestaan nog geen 20 jaar. Wel bijna. Die 10 jaar sloeg op kurken kurken. Na mijn kennismaking met Nomacorc nooit meer andere gebruikt.

Toch heeft Nomacorc de Innovation Award 2016 gekregen.
Re: Waarom een schroefdop beter is dan een kurk.
02 January 2018 12:35
Gebruiken is waarschijnlijk zelf bottelen. Ik gebruik geen Nomacorc. Het zou toeval zijn wanneer ik flessen met kunststof kurken in huis zou krijgen. Het is de wijnboer en niet de consument die kan bepalen of er kunststof wordt gebruikt. En wanneer ze werkelijk zo goed zijn als Nomacorc beweert dan zou kunststof toch veel breder worden ingezet?

Ontwikkelingen houd je niet tegen. Prijs en schaarste kunnen helpen. Ook de politiek heeft een vinger in de pap. Bij wet is in Zwitserland vastgesteld dat er schroefdoppen voor Zwitserse wijn moet worden gebruikt. Een klein protestje en dat was het.

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Waarom een schroefdop beter is dan een kurk.
03 January 2018 20:03
Zelf bottelen?
Dat doen niet veel mensen meer denk ik?
Of vergis ik mij daar flink in?

Kan mij de laatste fles met “kurk” niet eens meer herinneren.
Dat komt bij mij, gelukkig, echt niet meer voor.
Koop het liefst wijn met een schroefdop al lukt dat niet altijd natuurlijk.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/01/2018 20:04 door RobertKoopman.
Re: Waarom een schroefdop beter is dan een kurk.
04 January 2018 10:40
Ik denk het ook. Een vriend van mij heeft een groot deel van zijn leven wijn en vrac gekocht. Om dat te kunnen bewaren heeft hij dat gebotteld. Je hebt om te bottelen wel wat nodig. Een flessenspoeler en droger. Daarnaast een kurkenpers en kurken en omdat hij dat leuk vond ook een printer voor zijn etiketten en niet te vergeten de flessen. Ondanks alle zorg kwamen de kurken er na een maand of wat een klein beetje uit en moesten tussentijds op hun plaats worden gedrukt. In Frankrijk verkopen ze krimpcapsules die de boel wat langer op zijn plaats houdt. De wijn werd er echter niet beter op. Jaren later kwamen de kunststof kurken. Goedkoper. De indrukbaarheid van de kurk was anders dus er moest ook een andere kurkenpers komen. Nu gebruikt hij schroefdoppen en die houden het langer vol. De wijn is en blijft echter en vrac. Wat een inspanning voor zo,n matige wijn.

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Waarom een schroefdop beter is dan een kurk.
04 January 2018 13:01
Robèrt, zelf bottelen doen meer mensen dan je denkt. Bij mij in de straat zijn het er al 4. Ken een importeur van Cairanne wijnen die elk jaar enkele duizenden liters in BIB verkoopt.

John, niet alles wat die vriend gebruikt is nodig. Een flessenspoeler? Kleine kiezeltjes doen het veel beter.
Een droger? Bedoel je zo'n staander (egel 12 euro) waarop ca. 80 flessen passen? Die drogen dan toch vanzelf. Voordat je de flessen gaat gebruiken steriliseer ik die gewoon in de oven op 200 graden.
Kurkenpers (25 euro). Kunststofkurken goedkoper? De nomacorc kurken die ik koop zijn duurder dan de gewone kurken. Kurken, die omhoog komen? Nog nooit gehad.
Etiketten? die krijg ik meestal. Er staat dan op "Mis en bouteille par l'acheteur". Soms krijg je originele etiketten die over zijn en moet je het jaartal veranderen. Kurken, die omhoog komen? Nog nooit gehad. Kan zijn dat de wijn te warm ligt en/of te koud is gebotteld.
Krimpcapsules verkopen ze in België ook. Voor mij ca. 30 km. Die zullen de kurk ook niet tegenhouden. Met een beetje zoeken zijn ze in Nederland ook wel te vinden.
Gebruik nog altijd dezelfde kurkenpers. Het zal wel aan de kunststofkurk liggen. Er zijn verschillende merken te koop. Het fabeltje dat je een speciale kurkentrekken nodig hebt doet ook de ronde.
Slechte en goede wijn koop je altijd zelf. Ook als je hen en vrac of en BIB koopt. Als je hem in een fles doet wordt hij niet beter dan wat je gekocht hebt.
De flessen zijn te koop 50/65 cent. Je kunt ze ook zelf verzamelen maar de etiketten (stickkers) er af halen geeft wel problemen. Krijg je ongegomde etiketten dan gaat dat heel eenvoudig als je Pritt gebruikt.
De oudste zelf gebottelde wijnen die ik nog heb zijn enkele flessen Châteauneuf du Pape 2008 Domaine Chante Cigale en een paar rode Bandol 2010 Domain Ray-Jane.
Veel inspanning? Als je goede wijnen op de juiste manier in de fles doet verbaas je de mensen door de kwaliteit. Zelf bottelen moet je leuk vinden dan valt de inspanning wel mee. Van 10 liter 13 flessen maken kost me ca. 30 minuten.( dus met kurk, krimpcapsule en etiket)
Re: Waarom een schroefdop beter is dan een kurk.
04 January 2018 14:11
Het juiste is geschreven, de wijn wordt van het bottelen niet beter. Het is de lol. Na alle op- en aanmerkingen in de laatste 50 jaar heb ik dat wel begrepen.

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Zonder pannen waren we in het stadium van de chimpansee blijven hangen.
19 December 2017 18:13
Wetenschap Waarom eten we wat we eten? Het boek 'Dinner with Darwin' zoekt naar de evolutionaire wortels van ons eetgedrag.

[www.trouw.nl]

en,

Lekker eten streelt de tong, maar of het smaakt hangt van alle zintuigen af. En van het brein dat die prikkels combineert met herinneringen en verwachtingen. Deel 2 van een tweeluik over voeding.

[www.trouw.nl]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Size does matter: wine glasses are seven times larger than they used to be.
14 December 2017 13:13
In the 1700s the average-sized wine glass could hold just 66ml of the tipple. Today it’s not unusual to be handed a glass that holds almost half a litre.

Ik heb toch liever een groot glas.

[www.theguardian.com]

Vroeger zaten we toch altijd te prutsen met die onhandige glaasjes. Om te proeven gebruik ik altijd 59 cl.

[vinissima.wordpress.com]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Size does matter: wine glasses are seven times larger than they used to be.
14 December 2017 13:22
Waarom we steeds meer wijn drinken.

[www.nieuwsblad.be]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Size does matter: wine glasses are seven times larger than they used to be.
15 December 2017 15:23
Ik drink een fles wijn per twee dagen, het glas doet er dus niet toe.
Niet alle dagen. En dat doe ik al jaren.
Regeltjes gelden niet voor mij cool smiley
Re: Size does matter: wine glasses are seven times larger than they used to be.
18 December 2017 18:16
Wat wij dus ook al vaststelden.

[www.eoswetenschap.eu]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Size does matter: wine glasses are seven times larger than they used to be.
18 December 2017 18:19
In Frankrijk tellen ze anders. 300 wordt 400 en 7 wordt 8.

[www.ouest-france.fr]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Size does matter: wine glasses are seven times larger than they used to be.
19 December 2017 13:27
Wijnconsumptie in VK omhoog. Laatste 30 jaar in Frankrijk omlaag. Zouden daar de glazen kleiner zijn geworden?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/12/2017 13:32 door Guill.
Re: Size does matter: wine glasses are seven times larger than they used to be.
19 December 2017 15:22
grinning smiley

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Wijn betere investering dan goud en aandelen
19 December 2017 09:51
Gaat voor mij niet op.

[www.welingelichtekringen.nl]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Wijn betere investering dan goud en aandelen
19 December 2017 11:37
Werden beleggers in wijn juist niet masaal bedonderd in het verleden door louche bedrijfjes?
Door dit door berichten in de krant zullen er weer vele oplichters bijkomen.
Produceren en verkopen van wijn als cépagewijn alleen met certificering RVO.nl
15 December 2017 14:07
En... het kost geld.

[www.rvo.nl]

[www.agriholland.nl]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Produceren en verkopen van wijn als cépagewijn alleen met certificering RVO.nl
15 December 2017 15:19
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland
Ondersteunt ondernemend Nederland.


Maar het kost wel geld cool smiley
Dan maar weer gewoon ‘wijn” op het etiket zetten.
Re: Produceren en verkopen van wijn als cépagewijn alleen met certificering RVO.nl
15 December 2017 18:26
Ik begrijp de lol hiervan niet. Ik zal in Duitsland mijn licht eens laten schijnen. Tenslotte hebben ze aldaar nagenoeg alleen maar Cépagewijnen. Het komt op mij een beetje "Deel III achtig" over.

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Produceren en verkopen van wijn als cépagewijn alleen met certificering RVO.nl
15 December 2017 23:39
Ik begrijp het ook niet.
Je moet betalen om te vermelden welke druif erin de wijn zit?
Re: Produceren en verkopen van wijn als cépagewijn alleen met certificering RVO.nl
16 December 2017 12:52
Je moet betalen voor de controle van wat je op het etiket wil zetten. Is niet zo onbegrijpelijk. Als je geen riesling hebt kun je deze ook niet verkopen. Kort geleden stond hier dat Bordeaux wijn verkocht werd door iemand die helemaal geen Bordeaux wijngaarden had. Wel had hij dezelfde druiven. Controle is er ook voor de koper. Die zal dus aan die controle moeten meebetalen.
Binnenkort drinken we ook zwarte wijn.
15 December 2017 13:56
Voor mij is de wijn rood. Wel heel donkerrood.

Het eerste waaraan je denkt is een primitivo uit Puglia. Alleen de kleur dan.

[nl.metrotime.be]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Binnenkort drinken we ook zwarte wijn.
15 December 2017 15:20
Wijn uit Cahor werd toch ook zwarte wijn genoemd?
Echt zwarte wijn lijkt mij overigens er niet smakelijk uitzien.
Lucas Bols stapt in mousserende likeur
13 December 2017 13:52
AMSTERDAM (ANP) - Drankenproducent Lucas Bols heeft de wereldwijde distributierechten verworven voor Nuvo, een mousserende likeur die geproduceerd wordt door zijn Amerikaanse branchegenoot London Group. Daarbij heeft het bedrijf ook een optie bedongen om het merk op termijn helemaal over te nemen. Financiële details zijn niet bekendgemaakt

[www.nd.nl]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
The Complete Guide to Ice Wine
02 December 2017 18:25
Goed geschreven en overzichtelijk. Mijn voorkeur is een warme winter en voor de wijnboeren een vriescel. Dan heb je weinig last van vogels.

[www.wine-searcher.com]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen