Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Diversen

Gepost door JohnCopier 
Re: Vinivega
30 September 2015 07:55
Het mag alleen geen wijn heten toch?
Maar nog een nieuw product uit paprika's en tomaten kan geen kwaad.
Is Nederland voor beide producten al niet wereldleider qua export?
Re: Vinivega
30 September 2015 08:43
Is wijn een beschermde naam? Dat gaat toch alleen voor een "merk" op! Tomaten- of paprikawijn als naam vastleggen lijkt mij voor de hand te liggen/kunnen. Maar wijn?

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Vinivega
30 September 2015 12:10
Volgens mij zit het zo... Wijn is inderdaad een beschermde naam. Wijn moet van druiven gemaakt worden.
Vruchtenwijn mag bijvoorbeeld weer wel, dus groentewijn of paprikawijn zal denk ik geen probleem zijn.

Peter
Re: Vinivega
04 October 2015 20:39
In een ver verleden heb ik nog rode bietenwijn gemaakt, daar had niemand problemen mee>grinning smiley<
Re: Vinivega
08 October 2015 13:43
Ik zat er niet zo ver naast dat wijn van tomaten ook lekker is omdat tomatensap ook lekker is. Vandaag ben ik in de Nieuwe Librije geweest bij de eerste schreden van de tomaten en paprikawijn op de Nederlandse markt. De Librije met alles er op en er aan zet de wijn gelijk in de etalage. Alvorens de wijn te kunnen proeven werden de mensen met het juiste idee en de uitvoerders voorgesteld. Het idee was om het restproduct van de tomaat en de paprika een betere eindbestemming te geven dan de composthoop. Er worden in Nederland ongelooflijk veel tomaten en paprika's geteeld maar niet alles vindt z'n weg naar de consument. Er is een zeker % uitval omdat de tomaat of paprika niet aan de norm van de markt voldoet. Ook dat is een giga hoeveelheid. Soep en sap ligt voor de hand maar waarom geen wijn? Andere vruchten zijn voorgegaan. Aardbeien- en bramenwijn vinden we niet meer vreemd. Nu is er dus tomaten en paprikawijn en ik moet zeggen dat die wijn de wijnkenner flink op het verkeerde been zal zetten. Even wennen aan het idee en dan proeven. Beide wijnen zijn wit zoals witte wijn hoort te zijn. De tomatenwijn is zacht en lijkt in het geheel niet op tomaat. Makkelijk en fris. De paprikawijn is andere koek. Even blank als de tomatenwijn maar een echte paprikaneus met wat rokerigheid. Die paprika komt in de smaak ook weer terug maar is niet hinderlijk. Blind plaats je deze paprikawijn rechtstreeks in de Loirestreek. Beide wijnen hebben een alcoholpercentage van 12,8%. De wijnen worden breed in de markt uitgezet. Jhonnie boer heeft een 3* chef in Duitsland (ik dacht in Osnabruck) gevonden om de wijn als ambassadeur in Duitsland te promoten. De makers doen niet moeilijk dus het rugetiket is tevens geschikt gemaakt voor de Angelsaksche markt. De wijn is vanaf vandaag beschikbaar voor de horeca en de consument. Als ik Jhonnie mag geloven is dit een echte gastronomische wijn die breed kan worden ingezet.











John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Vinivega
08 October 2015 14:20
Foto's staan erbij, of ze netjes rechtopstaan weet ik niet goed.
Ik zie op een apparaat wel goede plaatjes en op een ander apparaat niet.

Witte wijn, die zag ik niet aan komen.
Waarom weet ik eigenlijk niet goed maar bij paprika en tomaat denk ik toch meteen aan rood cool smiley
Re: Vinivega
08 October 2015 15:14
Gewetensvraag John, zou je ze kopen?
Re: Vinivega
08 October 2015 16:59
Als curiositeit wel. In een blindproeverij inzetten en iedereen op het verkeerde been krijgen. Maar ik moet er toch wel aan wennen. Ik vind het jammer dat de wijn geen lagere alcoholwaarde heeft. Ik heb met de wijnmaker daar over gesproken maar hij geeft aan dat een restzoetje de wijn niet toegankelijker maakt. Droog zoals deze wijn heeft een ieders voorkeur. Daar zal wel iets van waarheid inzitten want wanneer ik tomatensap maak is de hartige versie smakelijker dan de zoete uitvoering. Die laatste maak ik dus niet meer.

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Vinivega
08 October 2015 17:10
De volgende berichten zijn er ook al.

[www.omroepwest.nl]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Vinivega
02 March 2016 13:38
Dit is ook een goed initiatief. En wanneer het aanslaat ruimen we gelijk het afgedankte fruit op.

[www.duurzaambedrijfsleven.nl]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Vinivega
08 March 2016 09:14
Het bericht heeft wakker Nederland ook gehaald.

[www.telegraaf.nl]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Voor de knoeiers onder ons.
13 December 2015 17:50
Tip: "Gebruik geen strooizout."

[www.hln.be]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
if I were a richman
29 December 2014 17:26
Kijkje in een prive kelder...zucht, straks maar eens staatslot kopen grinning smiley

[www.youtube.com]

Met smakelijke groet,

Dimi
Re: if I were a richman
29 December 2014 17:44
Die F$%%^&* werkt wel met spiegels in zijn kelder!
Zo kan ik het ook >grinning smiley<

Hendrik
Re: if I were a richman
29 December 2014 17:48
Dan heb ik nog heel wat spiegels nodig om in de buurt te komen angry smileyangry smiley

MvrGr Dimi
Re: if I were a richman
29 December 2014 18:18
Hij heeft niet veel haar, waarom zou hij dan spiegels gebruiken?grinning smiley

Maar er staat genoeg om verlekkerd op te zijn.

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Technisch wijnproeven
07 December 2014 22:06
Technisch wijnproeven was het thema van onze proeverij deze week bij de Brabantse Wijnsocieteit. Het ging niet over het herkennen van de wijnen, maar het zorgvuldig en goed beschrijven van de kwaliteit. We deden dat onder meer aan de hand van het beschrijven van de balans, lengte, intensiteit, complexiteit en expressie. Wel heel goed om zo af en toe eens stil te staan bij de techniek van het proeven. In een serie met twee chardonnays en een viura was de vraag: zet op volgorde van laag naar hoog aan de hand van houtgebruik, zuren en alcohol. Kijk, en dan kom je jezelf toch wel eens tegen. Ik vind vanille niet altijd zó gemakkelijk te duiden, en het verschil tussen 12,5, 13 en 14 procent alcohol, ook al zo moeilijk. Er waren wel enkele verrassingen voor mij. Zuid Afrika scoorde wéér eens goed, daar komen toch wel schitterende wijnen vandaan. En Château Bouscassé 2009 Madiran verraste mij ook. Ik ken die Madirans als tannat-blockbusters die je rustig tien jaar weglegt voor je ze gaat drinken. Deze jaargang is gemaakt van 50% tannat, aangevuld met gelijke delen cabernet sauvignon en cabernet franc. Dat leidt tot een fraaie wijn: expressieve geur met veel fruit, geparfumeerd, iets stoffigs, stal en kers, koffie en cacao. De aandronk is zacht, de smaak zelfs liefelijk, met nog altijd wat tannine en goede bitters in de afdronk. Fijne wijn! Ook een leuke exercitie om met wijnvrienden eens te herhalen: geef een wijn blind met daarbij drie omschrijvingen van terroir waar de wijn gemaakt kan zijn. Maak een keuze welke omschrijving de juiste is... Donders wat lastig is dat. Maar wel leerzaam.
Re: Technisch wijnproeven
07 December 2014 22:26
Blijft moeilijk hoor dat technisch proeven. Als je zelf de flessen hebt klaar gezet is het natuurlijk wel lachen....

Hendrik
Re: Technisch wijnproeven
08 December 2014 13:18
Lesje in nederigheid.

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Chardonnay proeverij
22 November 2014 14:58
Prikkers proeven geregeld chardonnay uit de hele wereld naast elkaar. Ik vind het maar lastig om blind de landen van de wijnen goed te herkennen. Komen mijn ervaringen hieronder overeen met die van prikkers?

Wijnvriend Paul gaf wat richtlijnen en tips:
- Australische chardonnay heeft vaak hoge zuren (aangezuurd);
- Californische chardonnay heeft minder eiken dan vroeger maar boven 13 procent zijn ze heet en hard;
- bij te veel hout (kwestie van smaak) komen smaak en aroma van de druif zelf in het gedrang;
- goed houtgebruik is bij meer gerijpte wijnen minder waarneembaar, maar draagt bij aan toast-achtig bouquet en complexiteit.

Hieronder de wijnen per serie met een korte toelichting

Penfolds Koonunga Hill 2013 Zuid Australië (lichte wijn, jasmijn en vuursteen, véél hout, geen geweldige balans)
De Stefani Vitalys 2013 Veneto (floraal, geparfumeerd, niet zo uitgesproken, elegant wel)
Arnaud 2013 Zuid Frankrijk (expressief, minealen, stalneus, sappig, beste wijn uit de serie)

Nimbus 2011 Casa Blanca Chili (de 14,5 procent alcohol stoort niet echt, dik en wat weeig, not my type)
Geyser Peak 2012 Cailfornië (niet zo uitgesproken, wat bloemetjes en branderige smaak)
Matahiwi 2014 Hawkes Bay Australië (licht anijs, hoge zuren, veel smaak, mooie bitters, voorkeurswijn)

Planeta 2012 Sicilië (honingmeloen, banaan, tropisch fruit, concentraat, als geheel toch wat vluchtig)
Catena Alta 2012 Mendoza, Argentinië (expressief, fris, kruidig, goede balans, slikreflex, mooie wijn)
Tokara 2013 Stellenbosch Zuid Afrika (klassieke wijn, streng, vuursteen, sappige smaak, vanille, geweldig mooie prestatie!)

Clos des Mouches 2009 Beaune 1er Cru Chanson (zit deze wijn dicht? kleine neus, hoge bitters, moeilijk)
Tapanappa 2008 Picadilly Valley Australië (citrusfruit, honingmeloen, veel houttonen, enorm veel concentraat en goede balans, mooie wijn)
Chablis 2011 Grand Cru Les Clos Chanson (voor mij dé wijn, wow wat mooi! Veel vanille, niet storend, Geconcentreerde geur, héél erg breed: ik ruik een zweetluchtje, peer en perzik, schitterend concentraat in de smaak, hap sap slikreflex, perfecte balans, verfijning en finesse. Zó mooi kan Chablis dus zijn, als het maar goede is. Te vaak proeven we schrale Chablis, deze Chablis steekt alle chardonnay in zijn zakken)

Verslag op wijnsocieteit website

Grote groet!
Peter van den Besselaar
Re: Chardonnay proeverij
22 November 2014 15:40
Dank voor deze P.N. daar kan ik weer verder mee op het glibberige wijnkennis pad thumbs up

Hendrik
Re: Chardonnay proeverij
22 November 2014 18:24
hendrik Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dank voor deze P.N. daar kan ik weer verder mee op
> het glibberige wijnkennis pad thumbs up
>
> Hendrik

Hoe verder men komt op het geestelijk (glibberig) pad, hoemeer men zal moeten leren toch aan het levensspel deel te nemen.

**************************************************************************************

It's all in your head the thoughts you have that build your world illusion,
the faith you need so you can proceed and build a sane solution
is it the truth, is there any proof to back up the things you believe in,
or is it a dream to make it seem like a goal that you're achieving

**************************************************************************************
Re: Diversen
05 December 2019 13:19
Is It Time to Change How We Describe Wine?

[www.winemag.com]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
What makes wine dry? It’s easy to taste, but much harder to measure
09 December 2019 18:51
What makes wine dry? It’s easy to taste, but much harder to measure

When you take a sip of wine at a family meal or celebration, what do you notice?
First, you probably note the visual characteristics: the color is generally red, rosé or white. Next, you smell the aromatic compounds wafting up from your glass.


[theconversation.com]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Throwing fermented grape skins on icy roads could help cut down our salt use
10 December 2019 18:03
Throwing fermented grape skins on icy roads could help cut down our salt use

We currently use between 20 and 27 million tons of salt to keep our roads clear every winter—and its not good for the environment or our cars.


[www.fastcompany.com]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
After sending wine, firm sends vine calluses into space
12 December 2019 18:04
After sending wine, firm sends vine calluses into space

A Luxembourg newspace startup that sent wine to the International Space Station has completed a second in-space experiment, this time involving vines.


[delano.lu]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Massive Roman Shipwreck May Have Had 200,000 Bottles' Worth of Wine Aboard
18 December 2019 18:25
Massive Roman Shipwreck May Have Had 200,000 Bottles' Worth of Wine Aboard

A recently discovered and mapped wreck is one of the biggest Roman-era ships ever found in the Mediterranean and took some 6,000 amphorae down with it


Dat is een beste hoeveelheid.

[www.winespectator.com]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Fish sauce and wine: 2,000-year-old factory found in Ashkelon highlights Roman culinary tastes
18 December 2019 18:28
Fish sauce and wine: 2,000-year-old factory found in Ashkelon highlights Roman culinary tastes

Contemporaneous reports said that the smell from the facility was so bad that it had to be located some distance away from residential areas; Byzantine-era 5th century monastery and church also uncovered at site


[www.ynetnews.com]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
The untold story of how booze soaked the battlefields of World War II
09 January 2020 18:18
The untold story of how booze soaked the battlefields of World War II

America's battle against alcohol in the 1920s failed to attract many foreign allies and ended in defeat. By the time World War II broke out, the nation's short-lived prohibition experiment had long ended. In some countries, such as France, drinking had been celebrated and encouraged during the interwar years, and consumption surged. Indeed, the French remained so devoted to their wine that securing enough wine for the troops was deemed essential to mobilizing for the next war. A third of the country's railroad cars designed to carry liquid in bulk were reserved for transporting wine to the front lines. When Germany attacked France in May 1940, 3,500 trucks were tasked with delivering two million liters per day to the troops.


[taskandpurpose.com]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
The Official 2020 Wine Vintage Chart
12 January 2020 13:54
The Official 2020 Wine Vintage Chart

Popping open a bottle of wine shouldn’t be a shot in the dark. That’s why Wine Enthusiast is here with our official 2020 vintage chart, to help you decide which bottles to save for later and which to enjoy right now.


[www.winemag.com]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen