Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Italië, Griekenland

Gepost door JohnCopier 
Re: Copertino riserva 2003
21 October 2017 13:20
thumbs up

Heerlijk om te lezen!
Re: Copertino riserva 2003
21 October 2017 15:22
Dat stinken was dat brett? Na al die jaren is dit mooi. Weet je nog iets meer van die cooperatie?

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Copertino riserva 2003
21 October 2017 18:10
Brett? aangezien de geur binnen een half uur verdween en het "kersige" nog duidelijk waarneembaar was twijfel ik daar aan. De wijn is natuurlijk wel een wijn waarvan je dat zou kunnen vermoeden. De hak van de laars is altijd zonovergoten en het kan echt wel heel heel erg warm zijn in Puglia. Ook de houtlagering zou een indicatie voor de aanwezigheid van brett kunnen zijn maar omdat de "stank"in de karaf snel vervloog acht ik het onwaarschijnlijk.
Ik drink deze wijn gedurende mijn nu 45e jarige (italiaanse)wijnpassie met een zekere regelmaat. Als ik er tegenaan loop bij de groothandel/importeur/wijnhandelaar koop ik meestal wel een doosje. Overigens ik ben net zo'n fan van goede Salice Salentino. De wijn gemaakt van Negroamaro bevalt mij vaak zeer. Uit dezelfde landstreek komt ook veel primitivo en daar moet ik niets van hebben. Vaak veel te zwaar en voornamelijk bitter. Primitivo is niet mijn druif dat week ik zeker. klonen of familie van elkaar .....ik ben echter weer dol van een echt goede Zinfandel. Gek eigenlijk.

Bijgaand wat commerciele info: Wijn van Cupertinum

Het verhaal van Cupertinum begint in 1935: Drie toonaangevende wijnboeren rond het stadje Copertino, diep in de Zuid-Italiaanse laars, besluiten de krachten te bundelen. Inmiddels is de coöperatie Cupertinum de belangrijkste wijnmaker van de regio. 350 trotse wijnboeren hebben zich aangesloten. Cupertinum maakt karakterstieke, goed gemaakt rode wijnen in de klassieke Zuid-Italiaanse stijl.

cupertinum wijn uit salento kopen

Copertino ligt in Salento. In een prachtig, licht glooiend landschap van olijfbomen, verlaten landweggetjes en wijngaarden. De zomers zijn zinderend heet, maar diep in de hak van de laars krijgen de wijngaarden verkoeling van de Middellandse Zee.

De coöpatie Cupertinum werkt al vier generaties met de boeren in de omgeving. Ze heeft een enorme kennis opgebouwd van de verschillende wijngaarden. Ze weet waar welke druif het best tot zijn recht komt en werkt nauw samen met de boeren om ze zo goed mogelijk te laten rijpen. Met deze kennis maakt ze wijnen die de karakteristiek zijn voor de regio. Geen supermarkt-wijnen maar kwaliteitswijnen die bij een veeleisend publiek in de smaak vallen.

De meest gebruikte druiven zijn de Negroamaro - de trots van de regio -, de Malvasia Nera en de Primitivo. Al eeuwen bevolken deze drie de wijngaarden van Salento. Ze zijn perfect aangepast aan de klimatologische omstandigheden. Cupertinum houdt vast aan haar eigen traditites. De Negroamaro wordt bijvoorbeeld in een klassieke stijl gemaakt: Versneden met wat sap van de Malvasia Nera, met een stevige houtrijping. Ze is pas na jaren op dronk. Minder geschikt voor de beginnende wijndrinker die vooral van Chileens rood onder de indruk is, maar des te spannender voor de gevorderde wijnliefhebber.
Re: Copertino riserva 2003
22 October 2017 12:12
Over 2003 zijn boekdelen volgeschreven. Kan daar de oorzaak liggen?

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Hoe mister 112 wijnmaker werd.
18 October 2017 17:52
Een leugentje voor bestwil.

[www.tijd.be]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Geniaal: er bestaat katervrije prosecco.
13 October 2017 09:27
Goed bezig.

Als het sapje eenmaal in België is beland zal het ook wel zijn weg naar het noorden vinden.

[nl.metrotime.be]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Geniaal: er bestaat katervrije prosecco.
13 October 2017 12:08
Een "Wunder Prosecco"!!!

Wat een ronkende tekst. Gewoon wat minder drinken en er is geen kater meer te bekennen.

[www.virtualnights.com]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Als Römer Wein über die Alpen brachten.
20 September 2017 17:30
Bayern gilt als Bierland – vor vielen Jahrhunderten aber erkannten die Römer die wunderbaren Bedingungen für den Weinanbau.

[www.mittelbayerische.de]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Sheila Sitalsing: Prosecco is een soort plofwijn, vernietiger van smaakpapillen en het milieu.
28 August 2017 11:08
Vanochtend met veel plezier gelezen.

[www.volkskrant.nl]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Sheila Sitalsing: Prosecco is een soort plofwijn, vernietiger van smaakpapillen en het milieu.
28 August 2017 11:12
‘Proseccohype kost bos en maïs’

[www.foodlog.nl]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Sheila Sitalsing: Prosecco is een soort plofwijn, vernietiger van smaakpapillen en het milieu.
28 August 2017 15:00
Deze kop had het beter gedaan denk ik grinning smiley

"In Veneto dragen de vrouwen ijzeren onderbroeken, omdat hun mannen een wijngaard planten in elk gat dat ze tegenkomen."
Re: Sheila Sitalsing: Prosecco is een soort plofwijn, vernietiger van smaakpapillen en het milieu.
28 August 2017 16:42
Voor een nette krant als de Volkskrant kan je zo'n zin wel in het bericht verstoppen maar niet in de kop.

IJzersterk.grinning smiley

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Sheila Sitalsing: Prosecco is een soort plofwijn, vernietiger van smaakpapillen en het milieu.
30 August 2017 17:34
Angeblich verursacht der Schaumwein den Abbau von Zahnschmelz

“Prosecco schadet den Zähnen” – Empörung in Italien


[www.suedtirolnews.it]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Sheila Sitalsing: Prosecco is een soort plofwijn, vernietiger van smaakpapillen en het milieu.
01 September 2017 12:35
Het wordt alsmaar erger met de prosecco. Nog even en dan valt het onder de chemische industrie.

[www.femmeactuelle.fr]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Sheila Sitalsing: Prosecco is een soort plofwijn, vernietiger van smaakpapillen en het milieu.
01 September 2017 17:24
He, gelukkig. Maar de verwarring blijft.

[binnenland.eenvandaag.nl]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Oudste Italiaanse wijn gevonden.
25 August 2017 08:47
Lekker sapje.

[www.scientias.nl]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Oudste Italiaanse wijn gevonden.
25 August 2017 10:13
Flink oud zeg!
Goed jaar? grinning smiley
Re: Oudste Italiaanse wijn gevonden.
29 August 2017 12:30
Zeer goed jaar anders wordt het niet zo oud.

[www.demorgen.be]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Oudste Italiaanse wijn gevonden.
31 August 2017 11:32
Het ligt toch anders: in Italië werd al ver voor Romeinse tijd wijn gedronken.

[www.volkskrant.nl]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Oudste Italiaanse wijn gevonden.
31 August 2017 11:57
In dat artikel verwijzen ze wel met een kop van de ijzeren onderbroeken naar het Veneto artikel grinning smiley
Re: Oudste Italiaanse wijn gevonden.
31 August 2017 12:06
Ach, tijdens de Kruistochten was zo'n broek heel gewild. >grinning smiley<

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Oudste Italiaanse wijn gevonden.
31 August 2017 13:10
Fans van de Italiaanse keuken krijgen eigen wijn- en pastapretpark.
14 September 2017 16:05
In de Italiaanse stad Bologna opent op 15 november Eataly World de deuren. Het pretpark dat volledig in het teken staat van de Italiaanse keuken, claimt wereldwijd de grootste in zijn soort te zijn. Je kunt er leren hoe parmigiano en pasta wordt gemaakt, maar natuurlijk vooral heel veel proeven van al dat lekkers.

[www.nieuwsblad.be]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Ik voelde me een wijnproefmachine.
04 August 2017 11:50
Interview met Alessandro Masnaghetti

In het verleden heeft Alessandro Masnaghetti vele wijngebieden in kaart gebracht, zoals Bordeaux, Amarone en Bolgheri. In 2006 begon de Italiaan aan zijn magnum opus: het in kaart brengen van de Barolo- en Barbaresco-wijngaarden. Het resultaat is twee imposante encyclopedische pillen waar de twee gebieden in Piemonte minutieus zijn vastgelegd.

[www.thewinesite.nl]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Sangiovese wine quiz – Test your knowledge.
16 June 2017 16:57
Alle testjes nog een keer op een rij. Leuk om te doen. Het maakt nederig.

Pinot Noir. Do you know the difference between Rioja and Veneto? Think you know your Champagne and Prosecco? Take our wine quizzes and find out. There’s a new quiz every Friday.

[www.decanter.com]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Sangiovese wine quiz – Test your knowledge.
16 June 2017 19:17
Sangiovese test : 4
Ai, daar weet ik echt niets van! yawning smiley
PN: Il Roncal Pignolo 2006 Colli Orientali del Friuli, Friuli-Venezia Giulia, Italy.
12 June 2017 17:25
Prachtige donkere vurige rode wijn. Robijnrood met nog altijd een witte rand. Maar zo jeugdig is de wijn niet meer. In de neus pruimedanten en een vleugje vanille. Een zachte geur van notenolie. In de mond komen de pruimedanten weer terug. Daarnaast een klein zoetje van kersen. Een hap kruiden waarbij het peper de overhand heeft. Ook wat basilicum. 13,5 % alc. Echt een geniet Italiaan. Om bij weg te dromen. Lengte, lengte. O solo mio.

Ahh, punten vergeten. Ik tik de wijn op 92/100 af met de wetenschap dat de wijn nog best een paar jaar meekan.

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/06/2017 17:53 door JohnCopier.
Rijke Russen investeren in wijnbouw
08 May 2017 12:09
Hoelang is het nu geleden dat wij te horen kregen; "Help de Russen de winter door"? Ze hebben snel geleerd.

[www.slijtersvakblad.nl]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Rijke Russen investeren in wijnbouw
08 May 2017 12:45
4 miljard voor een wijngaard?
6.000 flessen Italiaanse wijn onder de veilinghamer.
28 March 2017 09:10
Je moet er wel voor naar België.

[www.hbvl.be]

[www.troostwijkauctions.com]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen