Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Italië, Griekenland

Gepost door JohnCopier 
Re: 6.000 flessen Italiaanse wijn onder de veilinghamer.
28 March 2017 10:39
Leuke tekst: "Wie bij dit weer nog een wijntje aan betaalbare prijs op de kop wil tikken, surft best naar de site van Troostwijk Veilingen."
Meestal zijn de kosten op een veiling helemaal niet zo betaalbaar.
Italy vs France – which country's wine is best?
10 March 2017 12:31
Wat een wedstrijd van Italië tegen Engeland. Het scheelde echt niet veel. De wedstrijd Italië tegen Frankrijk kan wel eens een keerpunt voor Italië zijn en dan is Italië het land waar in het vervolg rekening mee moet worden gehouden. Met wijn weet ik het zonet nog niet. Frankrijk heeft drie ijzersterke gebieden. Champagne, Bordeaux en Bourgogne. Veel meer dan de Toscane kan je daar niet tegenover zetten. En van de aanbiedingen in Engeland wordt ik ook niet vrolijk.

[www.telegraph.co.uk]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Italy vs France – which country's wine is best?
10 March 2017 15:57
Ik wist wel wat ik zou kiezen!
Re: Italy vs France – which country's wine is best?
10 March 2017 17:59
Guigal? Maar dan toch niet voor UK-prijs?

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Italy vs France – which country's wine is best?
10 March 2017 19:30
Pittig aan de prijs in de UK inderdaad.
Arme Engelsen, gaat nog erger worden....
Re: Italy vs France – which country's wine is best?
10 March 2017 20:07
Oei dat doet me toch even echt flink pijn: Veel meer dan Toscane kan Italie daar niet tegenover zetten? Meneertje wat dacht u van Piemonte, Friuli, het Valtellinadal, Veneto, Sud-Tirol, Franciacorte etc etc. Uit bijna elk Italiaans gewest komen wijnen die mij een bijzondere en zeer aangename avond kunnen bezorgen terwijl 9 van de 10 Bordeauxwijnen bijna altijd tot een teleurstellende ervaring leiden. Ieder zijn mening maar de uwe acht ik zeer ongenuanceerd! Zo dat moest ik even kwijt!



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/03/2017 20:08 door W.Os.
Re: Italy vs France – which country's wine is best?
10 March 2017 22:22
grinning smiley

Maar je hebt natuurlijk wel gelijk!
Re: Italy vs France – which country's wine is best?
11 March 2017 10:37
Heer W. OS. Ik heb geen wijnen in gedachten maar gebieden. Ook heb ik geen waarde oordeel over wijnen gegeven. Had ik dat wel gedaan dan waren er uit de Bordeaux veel wijnen bij mij om hun prijs naast de boot gevallen. Champagne komt bij mij niet of nauwelijks in het glas. Te duur en sekt en cava vind ik ook oké. Bourgogne is niet alleen (te) duur maar vaak ook (te) dun. Dan wijk ik liever naar Duitsland uit. Van Italiaanse wijnen kan ik verschrikkelijk genieten. Zeker als het nog echt typische Italiaanse druiven zijn.

Daarnaast vind ik dat de Italiaanse wijnen gemiddeld genomen nog bij mijn uitgaven voor wijn passen. Noem mij een gebied in Italië met een vergelijkbare dichtheid aan huizen en de geleverde kwaliteit als de Bordeaux? Alleen al in dit gebied zijn er meer dan 500 topbedrijven die ook nog eens tot de top van de wereld behoren. Welk Italiaans gebied is daarmee vergelijkbaar? Nee, ik heb Italië niet willen diskwalificeren. Integendeel. Ik blijf dan ook bij mijn stelling dat ondanks de mooie wijnen uit de overige gebieden van Italië alleen de Toskane vergelijkbaar is.

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Italy vs France – which country's wine is best?
11 March 2017 13:27
Beste meneer John, 500 topbedrijven in Bordeaux die tot de top van de wereld behoren? Niets anders dan massahysterie en opgeklopte marketing. Doet me denken aan de leus van Sopexa in de jaren 70: Alle wijn is goed als het maar Franse is! Wat een onzin! Hoeveel van die 500 zijn betaalbaar en ook nog eens lekker? (en ik heb er in mijn 45 jarige proefervaring heel wat geproefd en heel vaak was het teleurstellend!). Het is net als met de muziek van Rihanna, Bieber, Hazes en weet ik veel wat voor walgelijke viezerikken er nog meer rotlawaai maken. De Arena, de Musichall, de ziggodome en weet ik veel welke grotten en krochten er nog meer met 100 duizenden volllopen voor dit soort troep. Echt het is slechts gebakken lucht, massahysterie en kuddegedrag om dat mooi te vinden. Geef mij maar mijn strijkkwartetje in de kleine zaal van het Concertgebouw. Net zo als ik liever een goede biefstuk met rozemarijn en boter en een goed glas Sassella van Rainoldi (wat een geweldige ervaring) geniet dan een Dominopizza!
Re: Italy vs France – which country's wine is best?
11 March 2017 15:25
Om met Trump te spreken, het is slechts een mening.

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Italy vs France – which country's wine is best?
11 March 2017 15:47
Was dat niet Willem Alexander over het onderzoek van Professor Baud? Of toch Trump? Over Trump gesproken: Ook uit de VS komen tal van fantastische wijnen (en natuurlijk ook plassen vol slobbertroep) Zie ik u wellicht aanstaande maandag bij Radison Schiphol op de Californische wijnproeverij? (zijn wij weer terug bij die super interessante vloeistof waar wij beiden zo van houden!)
Re: Italy vs France – which country's wine is best?
11 March 2017 16:09
Heeft geachte W. Os mischien nog een tip voor mij voor wat betreft "de beste" Italiaanse rosé?

De strijd Frankrijk-Italië zal altijd wel blijven bestaan ben ik bang.
Maakt mij niet uit, ik geniet van beide cool smiley
Re: Italy vs France – which country's wine is best?
11 March 2017 17:16
Wij zien elkaar op Schiphol.

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Italy vs France – which country's wine is best?
13 March 2017 11:56
Heerlijk!!
Begint weer een beetje op 't oude prikbord te lijken spinning smiley sticking its tongue out

Gr, Berry
Re: Italy vs France – which country's wine is best?
13 March 2017 13:15
Voor Rose moet ik u toch naar Robert Koopman verwijzen. Hij heeft tussen 1998 en 2003 een "echt" onderzoek naar rose gedaan. Vermoedelijk zijn de uitslagen nog op zijn persoonlijke pagina's te vinden. Als u geluk heeft treft u daar tevens vele wijnvragen en wijncrypto's die de deelnemers aan de "nieuwsgroep wijnen" daar toen met veel plezier aan elkaar stelden. Wat Italiaanse rosado's betreft daar is moeilijk peil op te trekken. Veel producenten volgen de trends in de wijnwereld en als rose populair is verschijnen er van overal ineens weer rosado's en dat geheel verschillend van kwaliteit. Mijn indruk is: gewin gaat voor kwaliteit. De uitzondering is echter de provincie Apulie waar veel genietbare rosado's vandaan komen en niet alleen in populaire tijden. Mijn beste ervaring is nog steeds de "Five Roses" rosado van De Castris In Salice Salentino. Een geroosterde geitenbout met gepofte knoflook van het helaas ter ziele gegane locale restaurantje DA........? heeft mij lang geleden extra goed gesmaakt met een flesje van deze heerlijke rosado! (maar de meeste Rosso del Salento van onze tijden vind ik, met positieve uitzonderingen maar zozo, net als bijna alle andere rose in de wereld)
Helaas ben ik geveld door een stevige verkoudheid en moet daarom de Californische heerlijkheden aan mij voor bij laten gaan. Wellicht ontmoeten wij elkaar een keer elders?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/03/2017 14:17 door W.Os.
Re: Italy vs France – which country's wine is best?
14 March 2017 14:28
Ik ben het zelf W. smiling bouncing smiley
En mijn zoektocht naar rosé heeft een aantal jaren stil gestaan maar inmiddels weer opgepikt!
Re: Italy vs France – which country's wine is best?
14 March 2017 14:36
Door een vol hoofd en dikke ogen van het snot niet goed naar de afzender gekeken en dacht dat de vraag van de heer Copier afkomstig was. Sorry!
Re: Italy vs France – which country's wine is best?
14 March 2017 16:05
Re: Italy vs France – which country's wine is best?
14 March 2017 19:10
Maakt niet uit. Ik probeer alles op wijngebied te lezen. Ook rose. Toch zal ik niet snel naar de rose grijpen. Thuis is dat eenvoudig. Nulkommanul flessen rose. Maar als het moet dan graag een Pibarmon, een Knipser of gewoon breed, uit de Bandol. Die kosten een paar stuivers maar dan heb je ook wat. En nu zit ik mij een rotje te verzinnen over de naam van een rose uit de Jura??? Zucht, op mijn leeftijd staat soms het dakraam open.

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Italy vs France – which country's wine is best?
14 March 2017 19:23
Met een zekere regelmaat bevind ik mij op het Griekse Eiland Lefkas in de Ionische zee. De Griekse wijn wordt steeds aangenamer en ook de locale wijnen daar. De Rose van "Land of Lefkas wines" is bij het Griekse eten zeer goed te genieten en de wijngaard ligt 5 minuten bij onze residentie vandaan. Ook de witte houtgelagerde is prima.
Re: Italy vs France – which country's wine is best?
14 March 2017 19:48
Ergens in Nederland te Koop? 5 minuten is niets. Heb ik alhier ook in huis nodig om bij mijn wijn te komen. Ik prefereer het om de wijn onder handbereik te hebben. grinning smiley

Jura? Maar het komt. Ik voel het. Volgens mij was de rose van Pinot Noir gemaakt. Nu nog de naam. Robert, Kijk jij eens in jouw data-base? Jura, Pinot en de bekende Jurafles. Ik moet toch eens naar dat dakraam kijken.

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Italy vs France – which country's wine is best?
14 March 2017 20:37
In nederland niet te vinden. Hier is de link naar de Winery: [www.lefkaditikigi.gr]

Vanwege de moeilijke naam noemen wij het altijd neukwijn! (zie etiket) Tja wij zijn nogal plat!



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/03/2017 20:40 door W.Os.
Re: Italy vs France – which country's wine is best?
14 March 2017 22:25
In de Jura is toch genoeg rosé te verkrijgen.
Ik weet niet of er zo eentje boven de rest uitsteekt?
Zal eens zoeken. Ik heb er zeker een aantal gedronken.
Re: Italy vs France – which country's wine is best?
15 March 2017 11:03
Uit de Sligro neem ik wel eens een doosje Corbieres Rose mee van Castelmaure, Bij een BBQ met veel knoflook zeker geen onaangename dorstlesser met een mooi kleurtje en zowaar nog wat aangename geuren ook! Kost slechts een paar centen!



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/03/2017 11:04 door W.Os.
Re: Italy vs France – which country's wine is best?
15 March 2017 16:22
W.Os Schreef:
-------------------------------------------------------
> Voor Rose moet ik u toch naar Robert Koopman
> verwijzen. Hij heeft tussen 1998 en 2003 een
> "echt" onderzoek naar rose gedaan. Vermoedelijk
> zijn de uitslagen nog op zijn persoonlijke
> pagina's te vinden. Als u geluk heeft treft u daar
> tevens vele wijnvragen en wijncrypto's die de
> deelnemers aan de "nieuwsgroep wijnen" daar toen
> met veel plezier aan elkaar stelden.

Stond nergens meer op het internet.
In een stoffige doos teruggevonden cool smiley
Wijnvragen staan hier
Wijncrypto's staan hier
En mijn zoektocht van toen staat hier
Re: Italy vs France – which country's wine is best?
15 March 2017 19:23
Ons weet 't weer. Domaine Henri Maire Arbois Croix d'Argis Rose. Het zal ergens begin '90 vorige eeuw zijn geweest. Ik heb de rosé op het domaine gedronken. Eén van de bovenste beste soort. Het is een blend.

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Italy vs France – which country's wine is best?
15 March 2017 19:38
Een heel bekende naam!
Is dit domein niet de koning van de Vin Jaune?
Re: Italy vs France – which country's wine is best?
15 March 2017 19:47
Leuk Robert die prehistorie! genieten!
Re: Italy vs France – which country's wine is best?
15 March 2017 20:18
Ik ging voor de vin jaune. Ik heb nog wat in huis. Schitterende ontvangst. Ik denk dat ik zo,n beetje 10 opvolgende jaren VJ in het glas heb gehad. Een bezoekje waard.

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Italy vs France – which country's wine is best?
16 March 2017 09:09
Vin Jaune kan/mag je toch rustig 50+ jaar bewaren?
Ik heb nog één flesje in huis, ik ben een liefhebber maar drink het zeer zelden.
In NL redelijk moeilijk verkrijgbaar.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen