Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Nieuwe wereld

Gepost door JohnCopier 
Re: Zuid-Afrika.
22 October 2016 17:02
Ben 5 maal in Zuid-Afrika geweest, schitterend land, fantastische mensen, top restaurants en mooie wijnen. Het aandeel Zuid-Afrikaanse wijnen dat ik drink is vrij groot. Mocht jij gelijk krijgen Hendrik, gelukkig kan ik nog jaren vooruit met mijn voorraad cool smiley
Winemakers Guild 2016
02 October 2016 11:50
Mooie prijzen. Voor de wijnboeren. Niet voor ons.

[winemag.co.za]

1 rand = € 0,0648 Dat maakt een gemiddelde prijs van € 61,56 per fles. Dan heb je de flessen nog niet hier. Knap gedaan. Laatst nog een flesje 2002 open gemaakt. Viel mij tegen. Vlurk, niet echt maar dan toch. Gelukkig de laatste fles. Stel je voor dat je van dat jaar of ouder nog een paar kistjes hebt! Dan ga je toch twijfelen. Van de andere flessen heb ik intens genoten.

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Winemakers Guild 2016
02 October 2016 13:27
Ik zag de prijzen voorbij komen via Udo.
Flinke prijzen voor Zuid-Afrikaanse wijnen.
Toch blijft het vreemd wijn kopen, als ik moet kiezen tussen een Franse wijn van 60 euro of een Zuid-Afrikaanse wijn van 60 euro, ik kies de eerste.
Is dat verstandig?
Antwoord van Hendrik weet ik al grinning smiley
Re: Winemakers Guild 2016
03 October 2016 11:51
Ik zou niet kiezen maar delen.

Deze wijnen van Winemakers Guild moet je gewoon een keer in het glas hebben gehad.

Mijn wijnen waren van 2002. Ik heb er dus lang over gedaan. Ze kunnen door hun kwaliteit goed ouderen. Nu - op dit moment - vind ik dik 60 euries veel geld. Over een paar maanden ga je vervolgens toch door de knieën. Daarna ben je voor altijd verloren. Vervolgens niet meer aan de prijs denken en gewoon genieten.

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Winemakers Guild 2016
03 October 2016 12:06
Dit berichtje van Bloomberg zegt toch wel wat. Zelfs uit Frankrijk hebben de handelaren meegeboden.

[www.bloomberg.com]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Winemakers Guild 2016
03 October 2016 13:35
Niet aan de prijs denken: prima advies thumbs up
Wereldkampioen wijn!
23 August 2016 16:41
Re: Wereldkampioen wijn!
23 August 2016 16:58
grinning smiley

Ken jij de deskundologen? Die namen zou ik nu wel eens willen zien.

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Franz Beckenbauer libero No-5 2015.
14 March 2016 11:42
Altijd gedacht dat er maar één libero in het spel was en dat was Franzke. Of is het een rugnummer?

Een voetbalhoofd op een wijnfles (etiket) in een rugby gek land?

Geen idee van de omrekenkoers maar de flessenprijs zal wel ergens tussen de 20 en 30 euries liggen.

[winemag.co.za]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/03/2016 11:43 door JohnCopier.
Re: Franz Beckenbauer libero No-5 2015.
14 March 2016 16:27
In NL onverkoopbaar grinning smiley
Re: Franz Beckenbauer libero No-5 2015.
14 March 2016 17:57
Zou je denken?

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Franz Beckenbauer libero No-5 2015.
14 March 2016 18:18
Hoe heette die Duitse goaltjesdief ook alweer, Gert Müller of zoiets?
Iedereen die de WK1974 en WK1978 bewust heeft meegemaakt krijgt vannacht weer een slapeloze nacht eye popping smiley
Grapje van Obama.
14 March 2016 16:14
Zal in het "Camp Trump" wel zijn binnengekomen, zeker na deze briefing in de WP.

Wat zeggen de dames en heren alhier? Laten we het over de inhoud hebben! In Amerika doen ze daar nog een schepje bovenop.

[www.washingtonpost.com]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Grapje van Obama.
14 March 2016 16:29
Heb niets met Trump maar zo'n flesje zou ik zo proberen.
Re: Grapje van Obama.
14 March 2016 18:17
En zo hard gaat het met dit artikel.

Trump wines are pretty good, but I can't put them on restaurant menus Chicago Tribune
The recently bottled 2015 Chardonnay and Viognier currently available for sale come from one of the greatest Virginia white wine vintages in recent memory. Winemakers throughout the Monticello American Viticultural Area are excited about 2015 white ...
Trump Steaks @ Sharper ImageThe Sharper Image
Trump Steaks (16) 6oz Certified Angus Beef Steakburgers - M15809 — QVC.comQVC.com
The Jewel of Palm Beach - Palm Beach Media Group - Palm Beach Media GroupPalm Beach Media Group - Palm Beach Media Group
Trump Winery -NBCNews.com
all 559 news articles »


559 artikelen in pakweg 2 uur over dit onderwerp.

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Michael Fridjhon: Pinot Noir and the problem of "Sameness".
24 February 2016 11:14
Over invloed gesproken!

[winemag.co.za]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Peter Mondavi dood op 101 jarige leeftijd.
22 February 2016 12:01
Krasse leeftijd.

[www.thewinecellarinsider.com]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Grootste wijnwinkel van Amerika?
25 December 2015 18:14
In het voorjaar bezoek in de VS en graag zou ik dan een hele grote wijnwinkel bezoeken. Echt op z'n Amerikaans dus een winkel waar het vol staat met pallets wijn. Iemand van het forum tips?
Re: Grootste wijnwinkel van Amerika?
25 December 2015 19:25
Jij bezoekt de complete USA?
Re: Grootste wijnwinkel van Amerika?
25 December 2015 20:37
Het grootste deel van de oostkust ga ik bezoeken.
California Tasting
07 March 2015 13:45
Gaan er nog Prikkers op 12 maart richting Den Haag?

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: California Tasting
07 March 2015 15:58
Zou zo maar kunnen Johnsmoking smiley
Tripje naar Zuid_Afrika
13 January 2015 16:06
Rondom kerst en nieuwjaar zijn we twee weken verbleven in Zuid-Afrika. Ruim één weekje in de regio in/rondom Kaapstad en één weekje in het Krugerpark. We waren al twee keer eerder in Zuid-Afrika geweest en ook nu bleek het weer een fantastische bestemming om (zeker tijdens de winter in Europe) in te vertoeven.

Het was geen 'wijntrip', maar omdat ik zelf vakantietips van andere wijnliefhebbers nuttig vind (zoals die laatst van JeroenK) plaats ik hier wat observaties:

Zuid-Afrika was en is een fantastisch land voor wie van lekker eten houdt. Ten opzichte van 10 jaar geleden (onze eerste trip) zijn er veel nieuwe goede eetgelegenheden bijgekomen. Prijzen zijn erg redelijk voor Nederlandse begrippen. Net als in het verleden, kochten we bij aankomst direct een 'Eat Out' gids. Dat is vergelijkbaar met de 'Lekker' waarin dan de top 500 restaurants (volgens Eat Out dan) van Zuid-Afrika zijn opgenomen. Hier hebben we weer veel gebruik van gemaakt. Als toekomstige reizigers er overigens interesse in hebben, wil ook wel bepaalde delen scannen en toesturen.

De investeringen die op sommige wijnhuizen in gebouwen en de tuinen worden gedaan zijn ongelooflijk. Ik las in de Platter dat de eigenaar van Tokara in een moment van zelf-reflectie zou hebben gezegd dat bij deze investeringen geen sprake meer is van 'return on investment' maar van 'return on ego' grinning smiley. Dat geloof ik zeker. Wat bijvoorbeeld bij Delaire Graff is neergezet is onvoorstelbaar. Ik hoorde van een taxi-chauffeur dat de heer Graff de bijnaam 'Mr Bling' heeft en dat is aan zijn wijnhuis goed te zien. Alles is 'over the top'. Ik moet zeggen dat hij daarbij wel smaak heeft. Bij binnenkomst in de grote lobby zitten drie dames achter de brede balie en staat 1 hostess in keurig pakje voor de balie om de mensen al op te vangen voordat ze bij de balie komen (de balie en baliemedewerkers waren er misschien voor de show/grandeur). In de luxe proefruimte of op het proefterras kun je je voor een paar euri compleet bezatten. De 'proefglazen' zijn gewone halfvolle wijnglazen en voor 4 euri krijg je 7 van die glazen. Het restaurant dat erbij zit is top. Ook daar is geen cent op bespaard. Een erg mooi terras met heel wijds uitzicht wordt gelukkig door goed eten opgeleukt. Natuurlijk lopen ook hier weer 3 keer zoveel mensen rond als er nodig lijken te zijn.

De mooie wijnhuizen en vooral de vele erg goede restaurants die er nu bij veel wijnhuizen zijn, maakt de wijngebieden wel erg prettig om te bezoeken. Ook voor de serieuze wijnliefhebber kan het geen kwaad om veel goede lunch- en dinermogelijkheden te hebben. Bordeaux zou hier een heel erg goed voorbeeld aan kunnen nemen. Stel je eens voor dat je bij diverse van de mooie wijnhuizen daar ook goed kunt eten. Ik heb wel eens in de tuin van Pichon Baron gedineerd en ik denk dat ze daar bijvoorbeeld perfect een mooi permanent restaurant/terras kunnen opzetten. Het zou Bordeaux enorm veel prettiger voor de wijnreiziger maken maar er zullen nog wel veel slechte jaren in Bordeaux nodig zijn voordat ze daar aan zulke veranderingen willen beginnen.

Over de Zuid-Afrikaanse wijnen ben ik na twee weken zo mogelijk nog iets minder enthousiast dan daarvoor het geval was. smiling smiley Misschien moeten de wijnhuizen toch nog wat meer investeren in het kopen van eigen wijngaarden i.p.v. in de blingbling van het wijnhuis en de tuin. Zelfs Delaire heeft volgens mij maar relatief weinig eigen wijgaarden en koopt een groot deel van de druiven in.

Van diverse witte wijnen kreeg ik in de eerste week (weer) last van mijn maag. Dat heb ik vaker met aangezuurde wijn(tjes) waaronder ook bijvoorbeeld met wijn uit Rueda. Volgens mij weten ze de zakken 'snoepjeszuur' die we tijdens ons eerste bezoek bij diverse wijnhuizen hebben zien staan, nog goed te vinden tijdens het wijnmaken. Veel rode wijnen waren voor mij uit de categorie 13 in een dozijn. Veel Rhone- of Bordeauxblends die perfect verwisseld kunnen worden met naamloze generieke wijnen uit de oorspronkelijke regio's. In de tweede week ben ik dan ook maar opgehouden met experimenteren en heb me overgegeven aan vaste waardes. Er zijn zo o.a. 5 flessen Hamilton Russell Chardonnay (2011/2013/2014; allen 92 tot 93 puntjes op mijn subjectieve schaal) doorheen gegaan en twee flessen Ken Forrester The FMC Chenin Blanc. De laatste was de tip van JeroenK in zijn beschrijving van zijn tripje naar Zuid-Afrika. Een betere beschrijving van de wijn dan de proefnotitie die hij heeft gegeven, kan ik niet uit mijn pen krijgen. Het is een wijn met een mooi (eigen) karakter; iets dat m.i. door veel meer Zuid-Afrikaanse wijnmakers nagestreefd zou moeten worden. Nu is er m.i. namelijk nog vooral veel 'copy cat' wijn te verkrijgen. Veel kopieën van Franse wijn, tot aan gebruik van bijvoorbeeld dezelfde eiken vaten aan toe. Zo ook bijvoorbeeld de betere wijnen van Vergelegen en Tokara waar we in de laatste week een aantal flessen van dronken. Bij thuiskomst heb ik gelijk een fles Pegau en een Duitse Riesling opengetrokken om mijn gegroeide honger naar 'typische wijnen' enigszins te stillen. Eigenlijk moet er ook nog steeds een goede port open om de smaak van al die middelmatige namaakport uit Zuid-Afrika weg te spoelen. Zoals gezegd ... ik ging niet naar Zuid-Afrika voor de wijn grinning smiley

Betere dessertwijnen dan de namaakport van o.a. Boplaas, vond ik de Vin de Constance (2008) en verrassend genoeg de Late Harvest Riesling Edelspass van Delheim 2011. De laatste kostte geen drol, maar was erg goed te drinken. We hebben dan ook maar wat flesjes meegenomen het Krugerpark in smiling smiley Hoewel ik na twee weken geen touw meer aan de waarderingen van Platter kon vastknopen, was de waardering van 5 sterren voor deze wijn nog enigszins te begrijpen (mijn waardering van meer iets van 91-92 puntjes).

Zuid-Afrika is ideaal voor mensen die graag hun eigen wijnen meenemen naar restaurants. De opslagen op de wijnkaart zijn in het algemeen al niet hoog, maar overal kun je volgens mij voor maximaal een paar euro per fles eigen wijn meenemen. Daarmee ben je in ieder geval niet afhankelijk van de wijnkaart. De tweede week (naar het Krugerpark) hebben we uitsluitend nog eigen wijnen meegenomen (nadat we hadden ingeslagen in een grote wijnwinkel; lang leve internet dat je dat soort plekken nu gemakkelijk kunt vinden). Diverse keren werd er helemaal geen kurkgeld in rekening gebracht. Een volgende keer ga ik dat ook doen in de regio rond Kaapstad.

Net als JeroenK heb ik ook bij Karibu in het Waterfront bij Kaapstad gegeten. De kreeft Thermidor was net als het uitzicht behoorlijk goed. Het eten bij de buren (Belthazar) was niet bijzonder; iets wat slechts ten dele gecompenseerd werd door de erg uitgebreide wijnkaart.

We hebben verder goed gegeten in het Restaurant Kloof Street House in Kaapstad. Dit was een erg leuk en hip restaurant.

Verdere goede restaurantervaringen rondom Kaapstad waren er bij Simonsig (Stellenbosch), Delaire (Stellenbosch) en Lemon Butto (Hermanus). Majeka House (Stellenbosch) was tegenvallend.

De mooiste ervaringen waren in het Krugerpark. We hebben daar vooral erg veel geluk gehad voor wat betreft 'close encounters' met grote katten. Onbeschrijflijk mooi.

Een volgend tripje naar Zuid-Afrika zal hopelijk niet te lang op zich laten wachten.

Gegroet,

ChrisW



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/01/2015 00:41 door ChrisW.
Re: Tripje naar Zuid_Afrika
13 January 2015 18:10
Mooi verslag Chris!
Re: Tripje naar Zuid_Afrika
13 January 2015 18:29
Zeker een mooi verslag, met plezier gelezen!
Heb je nog enkele plaatjes? Ik zet ze er met groot plezier bij hoor smiling bouncing smiley
Re: Tripje naar Zuid_Afrika
13 January 2015 18:32
Fijn verslag! Ik herken ook de strijd van die grijze cellen daarboven: je ként vaste waardes en weet dat je die gaat waarderen, maar een ander deel van die cellen brult: e x p e r i m e n t e r e n. Je hebt een mooie balans gevonden, Chris.
Re: Tripje naar Zuid_Afrika
14 January 2015 00:18
Heerlijk leesvoer Chris !!!!


Met Smakelijke Groet Dick
Re: Tripje naar Zuid_Afrika
14 January 2015 06:43
Leuk om te lezen!

thanks.

Hasta luego
John
Re: Tripje naar Zuid_Afrika
15 January 2015 09:47
Dit is een behoorlijk tegendraads geluid. Lekker leesvoer.

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Aussie toppers
29 December 2014 17:30
Ik weet ineens wat ik morgen ga drinken....en een restje op de 31e als we over 'moeten' op champagne:


[www.youtube.com]

MvrGr Dimi

ps best leuke serie, staan er nog veel meer van op youtube!

ps2 wijngaard ziet er niet uit.....maar de wijnen smaken des te beterthumbs upthumbs up
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen