Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Nieuwe wereld

Gepost door JohnCopier 
Re: Aussie toppers
29 December 2014 18:13
Ons krijgt er trek an.

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Aussie toppers
29 December 2014 18:28
Hey Dimi,

De wijnen van Henschke zijn fantastisch! Samen met Penfolds en Torbreck voor mij de grootste van down onder.

Overigens afgelopen week wat flessen Alzero gekocht. Ooit door jou voor de 1e keer gedronken. nog steeds dank daarvoor!

Hasta luego
John

iedere steak onder 500 gram is carpaccio
iedere kreeft onder 1000 gram is een rivierkreeftje
Paso Robles
28 November 2014 11:38
Wijnreis

Het waren heerlijke dagen in Californië, zeker voor iemand die voor het eerst voet aan land zette in de Verenige Staten en dan ook nog op bezoek mocht in het walhalla van de Amerikaanse wijnbouw, Napa Valley. Het was een bijzondere ervaring, met bijzondere ontmoetingen en het proeven van bijzondere wijnen maar gek genoeg maakte een mij vrijwel onbekend wijngebied minstens zoveel indruk: Paso Robles.
Over Napa valt veel te zeggen en te schrijven en dat is en wordt op vele plaatsen gedaan.
Terecht want het was genieten in de vallei, van het weer, van de mensen en van de wijnen. Wat wil je ook als je zulke grote namen als Shafer, Kongsgaard, Caymus en Kistler bezoekt. Om nog maar te zwijgen van de ontmoeting die het meeste indruk maakte: die met de inmiddels 87-jarige Philip Togni. Heerlijke man, heerlijke wijnen.
Maar zoals gezegd wil ik het vooral hebben over Paso Robles. Gedurende drie dagen proefde ik daar de wijnen van zeven verschillende bedrijven. Mijn kennis vooraf ging niet verder dan het proeven, alweer een handvol jaren geleden, van een paar wijnen van L’Aventure. Toen al een positieve ervaring, die nu nog eens werd overtroffen.
Opvallend is de metamorfose van de streek in vrij korte tijd. Was Paso Robles nog niet zo lang geleden een stadje waar vooral gehandeld werd in paarden, nu is de wijnindustrie er booming. Je ziet het aan de jonge wijnmakers die er zich vestigen, aan de gigantische investeringen die puissant-rijke Amerikanen er doen in de aanleg van nieuwe wijngaarden en de bouw van hypermoderne wijnkelders.
Het kan er stukken makkelijker omdat de (grond)prijzen er (nog) lager zijn dan in Napa Valley. Dat komt ook tot uiting in de bedragen die je per fles neertelt. Hier vind je tot honderd dollar fantastische wijnen die in Napa al gauw het dubbele of meer kosten.
Wat sprong er boven uit? Behalve het al genoemde L’Aventure van de Fransman Stephan Asseo een andere Fransman, Guillaume Fabre van Clos Solène (genoemd naar zijn vrouw Solène).
Terwijl de eerste bezig is met de bouw van een splinternieuwe, ondergrondse kelder en een modern proeflokaal, zetelt de tweede sinds kort in de nieuwe loods op een industrieterrein in Paso Robles. Hij maakt daar de wijnen die hij in zijn vaderland niet kon maken door de beperkingen van de appellatieregels, reden om te emigreren naar de VS.
Zo maakt hij een fantastische blend van syrah, grenache en viognier, Hommage à nos Pairs, maar evenzeer een 100 procent pinot noir en een 100 procent syrah. Het meeste indruk maakte evenwel het vatmonster 2013 van een Bordeaux-blend van cabernet sauvignon, petit verdot en cabernet franc: een dijk van een wijn met een gigantische concentratie, prachtig sap, kracht, maar ook finesse.
Guillaume was overigens niet te beroerd te wijzen op de wijnen die onder zijn dak alsook bij de buren worden gemaakt: Aaron Wines en Desparada Wines. Het eerste is het kleine bedrijf van een enthousiaste, vrij jonge wijnmaker, het tweede is van drie jonge vrouwen.
Ook jong als bedrijf en bovendien minuscuul klein is Copia van, jawel, de Nederlandse Michael DeWit, geboren onder de rook van Rotterdam. Met vooral aangekochte druiven van zijn vriend Stephan Asseo van L’Aventure maakt hij thuis een paar cuvées waarvan
The Cure van overwegend syrah met een beetje grenache en mouvèdre bijzonder veel indruk maakte. Ook op Robert Parker (Jeb Dunnuck) want die vond de 2012 95 punten waard.
Wordt bij L’Aventure flink gebouwd, hetzelfde geldt voor Epoch Wines waar nu gewerkt wordt aan een nieuw proefklokaal. Een hypermoderne kelder is inmiddels gereed en daar worden, ik val in herhaling, prachtige wijnen gemaakt, van de bekende Rhône-variëteiten maar ook van zinfandel en tempranillo. Een opmerkelijke en lekkere blend is bijvoorbeeld gemaakt van syrah, grenache, mourvèdre, tempranillo en counoise.
Een splinternieuwe kelder annex proeflokaal vind je ook bij Law Estate Wines, een investering van 20 miljoen dollar en dat terwijl de jaarlijkse productie ligt bij slechts rond 50.000 flessen! Maar wat een wijnen worden hier gemaakt!
Blends van grenache, syrah en mourvèdre, een heerlijke 100 procent syrah en een nog mooiere 100 procent grenache, The Nines, een van de mooiste grenache-wijnen die ik ooit heb geproefd. Helaas is er van die laatste zo goed als niets beschikbaar.
Ik doe de twee andere bezochte bedrijven, Denner Vineyards en Booker Wines, tekort door alleen kort aan het bezoek daar te refereren maar het moet gezegd dat ook zij prachtige wijnen maken.
Maar zoals in het begin gezegd, dat geldt ook voor Napa Valley maar al het moois beschrijven van de in totaal 27 bezochte bedrijven is wat veel van het goede. De liefhebber kan ik alleen maar aanraden zelf op reis te gaan of, wat makkelijker, op jacht te gaan naar wijnen uit Californië.

Ger
Re: Paso Robles
28 November 2014 12:32
Heerlijk verhaal Ger!
Heb je er ook foto's gemaakt? Ben wel nieuwsgierig hoe het er daar uitziet.
Re: Paso Robles
28 November 2014 15:49
Geweldig verslag Ger, het begint hier te jeuken ...

hendrik
Re: Paso Robles
28 November 2014 16:13
Prachtig verhaal Ger!!
Met veel plezier gelezen, dank voor het delen !

Met Smakelijke Groet Dick
Re: Paso Robles
28 November 2014 16:27
Super Ger! dank je wel!

Hasta luego
John

iedere steak onder 500 gram is carpaccio
iedere kreeft onder 1000 gram is een rivierkreeftje
Re: Paso Robles
28 November 2014 18:56
Ger,

Een heel mooi verslag. Hoelang ben je daar wel niet geweest wanneer ik lees dat je 27 bedrijven hebt bezocht? Ik ga ook wel eens een reisje maken en dan kan ik je vertellen dat de betere helft aan één dag genoeg heeft terwijl ik het met een week ook wel heb gehad. 27...!!! Dat is pas echt werken. Respect.

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Paso Robles
28 November 2014 19:20
Mooi verslag, bedankt! thumbs up
Re: Paso Robles
28 November 2014 21:42
Voor Robert:

Ik heb ter plekke een serie foto's gemaakt maar heb geen idee hoe ik die hier op het prikbord krijg.

Voor John:

Effectief ben ik (in gezelschap overigens van twee reisgenoten) vijf volle dagen in Napa en drie dagen in Paso Robles geweest. Het was inderdaad hard maar uiteraard heel leuk werken. We hadden meestal 's ochtends om negen uur de eerste afspraak. Niet alle bezoeken duurden even lang of waren even uitgebreid. Bij enkele bedrijven proefden we maar drie of vier wijnen en hadden we geen rondleiding. Bij Dana Estates waren het zelfs maar twee wijnen maar dat waren wel kanjers.
Het neemt niet weg dat zo'n reis (denk ook aan het tijdsverschil van negen uur) veel van je energie vergt. Maar daar stond veel tegenover. Behalve de heerlijke wijnen ook prachtig weer (tussen de 22 en 27 graden) en af en toe dito maaltijden (de ontbijten met veel van "fout' voedsel, vergeet ik maar even!). Nee, ik had het voor geen goud willen missen.

Ger
Re: Paso Robles
28 November 2014 22:47
Mail mij gerust wat foto's, ik plaats ze altijd met plezier op het prikbord
Re: Paso Robles
29 November 2014 07:39
Mooi reisverslag! Klinkt als een supertripje.

gegroet,

ChrisW
Re: Paso Robles
02 December 2014 11:34
Van Ger kreeg ik wat foto's en begeleidende teksten thumbs up
Prachtig om er zo een indruk van te krijgen!


Guillaume Fabre van Clos Solène neemt een vatmonster.



Landgenoot MichaelDe Wit van Copia Vineyards



De splinternieuwe cementen tanks van Epoch Wines in Paso Robles.



Een blik in de pas een jaar oude kelder van Law Estate Vineyard in Paso Robles.



Hier proef je de wijnen bij Morlet Family Vineyard in St Helena in Napa Valley.



Uitzicht vanuit het proeflokaal bij Outpost Wines in Angwin in Napa Valley.



Philip Togni van het gelijknamige wijngoed in St Helena in Napa Valley.



Wijnmaker-sinds-meer-dan-dertig-jaar Elias Fernandez van Shafer in Napa.



Vatenkelder van Staglin Family Vineyard in Rutherford in napa Valley.



Franse invloed in Paso Robles: de jeu-de-boulesbaan bij Denner Vineyards.



De schatkamer annex proefruimte bij O'Shaughnessy Estate Winery in Angwin in Napa Valley.



Experimenteren met een amfoor bij Epoch Wines in Paso Robles.
Re: Paso Robles
02 December 2014 13:10
Keigaaf.

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
tripje naar Kaapstad: tips?
06 November 2014 08:14
Beste prikkers,

Graag wil Robert (en de andere moderatoren) bedanken voor deze poging om ons Dorpsplein genaamd wijn-prikbord bij elkaar te houden. Hulde!

Als eerste (actieve) bijdrage een vraag:
Binnenkort vertoef ik enkele dagen in Kaapstad.
Graag ontvang ik tips voor een wijngerelateerd bezoekje in de directe omgeving.
Ik heb een auto maar geen zin om uuuuren te rijden...
Tips, anyone?

Bij voorbaat dank,
JeroenK
Re: tripje naar Kaapstad: tips?
06 November 2014 10:29
Jeroen,

Neem contact met Udo op. Als iemand het moet weten is hij het. Udo heb ik op dit wijndorpsplein nog niet gezien maar Pa al wel. Ook bij hem kan je (naar ik aanneem) met je vragen terecht.

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: tripje naar Kaapstad: tips?
06 November 2014 12:04
Schitterend land, ben er samen met Udo geweest, en die weet daar echt wel de weg smiling smiley

Hendrik

p.s. ik zou een auto met chauffeur nemen
Re: tripje naar Kaapstad: tips?
06 November 2014 15:33
Je wil geen uren rijden, maar is 1 tot 1,5 uur (enkele reis) wel OK?

Misschien zit ik er naast, maar in mijn herinnering ligt Stellenbosch maar ongeveer een uur van Kaapstad en Franschhoek anderhalf uur. Binnen die rijafstand van Kaapstad kun je dus heel veel van de bekende wijnhuizen bezoeken. Je kunt er overigens ook op veel plekken erg goed eten, maar dat kan in Kaapstad zelf ook.

Je kunt natuurlijk altijd een auto met chauffeur overwegen zoals Hendrik aanbeveelt, maar ik zie geen enkele reden om dat te doen omdat er iets specifieks is in Zuid-Afrika waardoor dat aan te raden is. Het autorijden is er naar mijn ervaring in ieder geval zeker niet moeilijker dan in Nederland. Wel moet je misschien even wennen aan het links rijden.

Veel plezier!

Mvg,

ChrisW
Re: tripje naar Kaapstad: tips?
06 November 2014 15:35
Inderdaad schitterend land......
In de directe omgeving van Kaapstad heb je volop mogelijkheden voor bezoekjes in Constantia, maar ook de wijngebieden van oa Stellenbosch en Paarl zijn niet ver weg.
Re: tripje naar Kaapstad: tips?
06 November 2014 18:09
ChrisW Schreef:
-------------------------------------------------------
> Je wil geen uren rijden, maar is 1 tot 1,5 uur
> (enkele reis) wel OK?
>
> Misschien zit ik er naast, maar in mijn
> herinnering ligt Stellenbosch maar ongeveer een
> uur van Kaapstad en Franschhoek anderhalf uur.
> Binnen die rijafstand van Kaapstad kun je dus heel
> veel van de bekende wijnhuizen bezoeken. Je kunt
> er overigens ook op veel plekken erg goed eten,
> maar dat kan in Kaapstad zelf ook.
>
> Je kunt natuurlijk altijd een auto met chauffeur
> overwegen zoals Hendrik aanbeveelt, maar ik zie
> geen enkele reden om dat te doen omdat er iets
> specifieks is in Zuid-Afrika waardoor dat aan te
> raden is. Het autorijden is er naar mijn ervaring
> in ieder geval zeker niet moeilijker dan in
> Nederland. Wel moet je misschien even wennen aan
> het links rijden.
>
> Veel plezier!
>
> Mvg,
>
> ChrisW

Heb daar een aantal redenen voor Chris,

a. kost geen drol, en levert werkgelegenheid op
b. er zijn plaatsen waar je niet per ongeluk terecht wil komen
c. wijn proeven en links rijden is geen goede combi
d. waarom zou je het risico nemen?

just my 2 cents

Hendrik

p.s. in Kaapstad, (Waterfront) precies tegenover de plek waar de boten naar Robbeneiland vertrekken is een restaurant/bistro met een onuitputtelijke voorraad top Z.A wijnen voor heel redelijke prijzen! smiling smiley
Re: tripje naar Kaapstad: tips?
06 November 2014 20:50
Ondanks dat we er zijn gekomen met door eigen handen gestuurde auto hebben wij in ieder geval heel goede herinneringen aan Le Quartier Francais in Franschhoek. Zowel de tasting room (waarmee het restaurant in de wereldtop van restaurants is gekomen) als zeker ook de Bistro met terras aan de weg is meer dan de moeite waard.

Met partner is het ook heel leuk om een picknick lunch bij een van de wijnhuizen te genieten tussen de wijnranken (je kunt bi diverse huizen een lunchpakket en fles wijn kopen om de lunch te genieten). Bij diverse wijnhuizen kun je ook goed op een terras van de lunch en wijnen genieten.

Mvg,

ChrisW
Re: tripje naar Kaapstad: tips?
08 November 2014 15:45
Even een paar aanvullingen, de tent waar Hendrik het over heeft is Belthazar, inderdaad heel veel wijnen op de kaart. (www.belthazar.co.za)
Verder is na verbouwing vorig jaar de bistro van Le Cartier Francais verdwenen.

Ger
Re: tripje naar Kaapstad: tips?
08 November 2014 16:37
Ger_ Schreef:
-------------------------------------------------------
> Even een paar aanvullingen, de tent waar Hendrik
> het over heeft is Belthazar, inderdaad heel veel
> wijnen op de kaart. (www.belthazar.co.za)
> Verder is na verbouwing vorig jaar de bistro van
> Le Cartier Francais verdwenen.
>
> Ger

Helemaal goed Ger, Belthazar was de naam, enne dat L.C.F de zaak wat heeft verbouwd was ook wel nodig om het beste restaurant van Afrika te blijven.

Hendrik
Re: tripje naar Kaapstad: tips?
01 December 2014 22:57
Heren, hartelijk dank voor jullie suggesties.

Vanzelfsprekend ben ik jullie wat impressies schuldig.

Kaapstad is, zoals velen al voorspelden, ook op het gebied van goede wijnen en lekker eten een heerlijke plek om te verblijven.
Tijdens de spaarzame vrije tijd o.a. een fijne trip langs een enkele wineries gemaakt:
- Spier in Stellenbosch: prachtig estate, groots en toeristisch opgezet. Naar mijn smaak ligt de nadruk iets te veel op de 'randzaken' als paardrijden, golven en de verkoop van wijngerelateerde snuisterijen. Maar de wijnen zijn hier heel aardig, wellicht wat anomiem. De topper van het gamma ("Frans K. Smit") is zelfs erg goed te noemen.
- Tokara, ook in Stellenbosch. Fantastische ligging en een dito lunch-restaurant met goddelijke view. Heerlijk gelunched daar. Echte aanrader. De wijnen zijn ook bovengemiddeld: De Reserve Chardonnay, de Director's Red Reserve en de Late Harvest Sauvignon zijn me goed bijgebleven!
- Boschendal in Franschhoek: zeer oud bedrijf, ook weer prachtig onderhouden. Proeverij vond plaats onder een majestueuze 300-jaar oude eik, bij een temperatuurtje van 26 graden. Heeeerlijk! Helaas waren de wijnen ronduit matig...
- Môreson in Franschhoek: wat kleiner bedrijf, family business. Hier proefden wij, in de lommerrijke tuin, een veel te zure en wild bruisende Solitaire Blanc de Blancs. Dat werd gelukkig ruimschoots goed gemaakt door een fijne, goed rijpe Cabernet Franc en een heerlijke Mercator Premium Chardonnay (niet te veel hout!).

Verder drie memorabele diners:
- Diner in de wijk Waterfront (pas op: toeristenfuik) op de eerste avond. Hier zijn enkele gelegenheden met een geweldige wijnkaart, waaronder het bovengenoemde Belthazar. Wij belanden uiteindelijk bij Karibu. Daar dronk ik de mooiste wijn van de week: Ken Forrester's FMC 2010. Een ge-wel-dige Chenin Blanc, zo rijk, zo diep en zo complex, dat ook mijn tafelgenoot overtuigd was dat je het verschil van een paar tientjes meer soms écht wel kan proeven... Gemaakt van laat geoogste gedeeltelijk gebotrytiseerde druiven en met een verleidelijk zoetje (ca. 10 g/l restsuiker). Deed me een beetje aan een Demi-Sec van Huet denken, maar die zijn meestal eleganter. Machtig mooie afdronk van ingelegde abrikozen. Een echte eye-opener voor mij en een bloedgeile combinatie met een knoepert van een kreeft (Thermidor)!
- Restaurant Aubergine: zeer aan te bevelen. Een klassieker in Kaapstad, Duitse chef, prachtige uitgebalanceerde gerechten. Neil Martin schreef er deze maand een mooie recensie over; kan me helemaal in zijn oordeel vinden. Wijnarrangement was ik niet van onder de indruk. Stond vooral de gerechten niet in de weg. Dat is ook wat, toch?
- Verder was het diner in Bistro Bizerca (laatste avond) top. Klassieke bistrogerechten met kleine Aziatische of Afrikaanse twist. Super voorgerecht van witte asperges, coquilles, stoof van varkenspoot en truffel ('t is tenslotte lente daar). En voor in het glas vond ik op de kaart, tot mijn verrassing en plezier, wederom de FMC van Ken Forrester, maar dit keer de 2011. Ietsje meer fraicheur (citroenolie ipv abrikozennat) en een fractie minder dik en dramatisch, maar daarom niet minder indrukwekkend. Én een geweldige match met het voorgerecht.

Kaapstad; Prettig kennis gemaakt te hebben. Tot een volgende keer!

Cheers,
JeroenK
Platter's 2015
27 October 2014 18:53
Kleur van het boek valt wel op.

[www.winemag.co.za]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Napa Valley
10 October 2014 15:03
Het pakt toch nog goed uit!

[wineoh.tv]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Napa Valley
10 October 2014 16:42
Goed om te horen
Re: Nieuwe wereld
05 December 2019 12:34
Top 100 wines of Australia 2019

[www.jamessuckling.com]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Nieuwe wereld
05 December 2019 13:23
The woman behind the wine

[www.nzherald.co.nz]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Nieuwe wereld
05 December 2019 13:34
Top 100 Wines of New Zealand 2019

[www.jamessuckling.com]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen