Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Michelin/Wine Advocate and Robert Parker

Gepost door JohnCopier 
Re: Best Wine Critics of World: 2018 Most Voted Wines
13 December 2018 15:58
Is Robert P al niet een tijdje met pensioen?
Nu nog nummer 20
Al diegene boven hem danken hun baan wel aan Parker cool smiley
Voor Parker bestond de wijn criticus niet!
Wine Spectator: Top 100 Lists.
19 November 2018 18:08
About the List

We’ve just revealed the Top 100 of 2018! Each year, Wine Spectator editors survey the wines reviewed over the previous 12 months and select our Top 100, based on quality, value, availability and excitement. This annual list honors successful wineries, regions and vintages around the world.


[top100.winespectator.com]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Wine Spectator: Top 100 Lists.
20 November 2018 10:21
En de meeste wijnen netjes in de prijs!
Ik verwachte een lijst met alles dik boven de 150 €/$/£ maar zitten er dik onder.
Rare Wine Auctions Show No Signs of Slowing.
10 October 2018 14:03
Global sales rose 31 percent in the third quarter of 2018, thanks to bids on Burgundy and resurgent Bordeaux.

[www.winespectator.com]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Fine wine investment: post-Parker skirmishes.
05 March 2018 18:03
Deze discussie zal nog wel een tijd aan de gang blijven. Het begon al voor zijn pensioen en nu een paar jaar later wordt er nog altijd om plaats één gestreden.

[www.thedrinksbusiness.com]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Wine Spectator Top 100
21 November 2017 18:56
About the List

We’ve revealed the Top 100 of 2017! Each year, Wine Spectator editors survey the wines reviewed over the previous 12 months and select our Top 100, based on quality, value, availability and excitement. This annual list honors successful wineries, regions and vintages around the world.

Heerlijk lijstje.

[top100.winespectator.com]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Michelin investit dans le guide des vins Parker.
05 July 2017 17:42
Een prima idee. Scheelt een boek.

[france3-regions.francetvinfo.fr]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Michelin investit dans le guide des vins Parker.
05 July 2017 17:45
Michelin rachète 40% du guide Parker.

[www.societe.com]

[www.decanter.com]

Ondertussen is het aantal reacties op het net overweldigend. Maar veel meer dan overnemen is het niet.

[www.reuters.com]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/07/2017 17:50 door JohnCopier.
Re: Michelin investit dans le guide des vins Parker.
05 July 2017 18:33
Mijn 60% krijgen ze toch niet! smiling bouncing smiley
2016: In Memoriam
31 December 2016 13:37
"Honoring noteworthy wine and food industry leaders and friends who died this year".

Het is toch een respectabel lijstje.

[www.winespectator.com]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Robert Parker
20 April 2016 13:06
Bordeaux verlaten is één maar de wereld? Kan die zonder RP?

[www.blog.liv-ex.com]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
The Drinksbusiness: Robert Parker
04 August 2015 09:58
Lees de rest van de berichten ook. Mooi verslag.

[www.thedrinksbusiness.com]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
>grinning smiley<Re: The Drinksbusiness: Robert Parker
04 August 2015 17:16
Dank John, mooi verhaal over ene R. Parkerthumbs up
Lisa Perrotti Brown
21 March 2015 11:06
Dit is het tweede deel. Er is een verwijzing gemaakt naar deel één.

[www.blog.liv-ex.com]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Robert Parker
26 February 2015 13:32
Het is geen "primeur" maar het pensioen staat er aan te komen.

[www.decanter.com]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Robert Parker
26 February 2015 14:32
Dit zat er inderdaad aan te komen. Erg benieuwd wat de toekomst gaat brengen op gebied van zeggenschap, macht, invloed, prijs etc etc.
Leuk om te volgen!

Hasta luego
John

iedere steak onder 500 gram is carpaccio
iedere kreeft onder 1000 gram is een rivierkreeftje
Re: Robert Parker
09 March 2015 18:16
De toekomst is nu, te beginnen in maart/april. Hij maakt duidelijk een stapje terug.

[www.telegraph.co.uk]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
bomen en bos?
06 November 2014 21:29
De laatste uitgave van de Wine Advocate is enkele dagen geleden gepubliceerd.

769 wijnen hebben in deze uitgave 94 of meer punten van Parker of zijn kompanen gekregen.

In de periode 2000 to 2003 - de periode dat ik tot het middelpunt van de wijnwereld werd getrokken - werden er gemiddeld rond de 50 wijnen per uitgave van de Wine Advocate met 94 of meer puntjes beloond. Dit is in de afgelopen jaren sterk opgelopen tot meer dan het tienvoudige.

Misschien ben ik door toegenomen leeftijd minder in staat om overzicht te behouden, maar volgens mij was de wijnwereld toen wel heel veel overzichtelijker grinning smiley

Ondanks dat ik er wel wat uurtjes leestijd in steek, lukt het mij echt niet meer om alle topwijnen in mijn hoofd te krijgen. Laat staan dat ik ze vrjwell allemaal in mijn kelder kan krijgen smiling smiley

Ik kan me ook herinneren dan een Bordeaux met 90-91 punten uit een jaar als 2000 nog een behoorlijk goede wijn was waar je naar op zoek kon gaan. Ik heb geen idee hoeveel wijnen er nu 90 of meer puntjes krijgen van de oude Parker. Door die 769 bomen zie ik de rest van het bos niet meer zo goed.
Re: bomen en bos?
07 November 2014 00:00
Helemaal mee eens Chris. Totale puntontwaarding!

Peter
Re: bomen en bos?
07 November 2014 11:27
Hoeveel wijnen werden er 10 jaar geleden beoordeeld?
Re: bomen en bos?
07 November 2014 12:54
Ik moet zeggen dat ik door de bomen het bos nog prima zie. Ik moet er alleen wat meer tijd in stoppen om het bij te houden. Al kost me dat weer geen moeite aangezien het mijn passie is.
Denk ook dat het simpel en logisch te verklaren is.

De Topdomeinen die nu in goede jaren hoge scores halen haalden die hoge scores 10, 15, 20 en 25 jaar geleden ook....daar is niets in veranderd. Is het jaar niet bijzonder dan zijn ook de scores niet bijzonder...zie Bordeaux 2007, 2011, 2012 en 2013.
Wel zijn er de afgelopen jaren heel veel nieuwe domeinen bijgekomen. Dat zijn doorgaans geen "traditionalisten" maar modernisten en maken dus wijnen die bij de voorkeurstijl van "Parker" horen en dus goed scoren. Vooral in USA zijn er hier veel van te vinden en bijvoorbeeld Le Dome in Bordeaux.
Dan zijn er een aantal bestaande domeinen die het roer hebben omgegooid en zijn overgestapt op een nieuwe stijl.....inderdaad....de "Parker" stijl.....denk aan Pavie, La Mondotte, Clos Fourtet, Pontet Canet en zo kan ik nog wel even doorgaan (de oud eigenaar en oertraditionalist van Figeac lag nog maar net met zijn neus omhoog en de zoon belde al met Michel Rolland om het roer om te gooien). Domeinen die van modern naar tradiotioneel gaan zijn er zo goed als niet.
Verder zijn er, zeker in de Rhone, een heleboel domeinen die de laatste 10 jaar 1 of zelfs meerdere "super-cuvees" zijn gaan maken........Da Capo, 2Freres, Deus Ex Machina, JanasseXXL, Inspiration en ook hier kan ik nog wel even doorgaan. Ook deze nieuwe wijnen zijn allemaal dikke wijnen gemaakt voor, of moet ik zeggen naar, "de bek" van Parker.....

Bovengenoemde 3 ontwikkelingen hebben natuurlijk alles te maken met 1 ding.......: GELD! Parker is in de wijnwereld al lang hot en veel Parkerpunten zorgt voor geld in de pocket......niet alleen voor die dure 99 of 100 punters....ook voor de 91 punten wijn van 13,50 euro.

En dan heb ik misschien de grootste reden niet eens genoemd.......wijn is big business en Parkerpunten verkopen, dus hebben veel eigenaren van Domeinen besloten om te stoppen met eigenwijs alles zef te doen maar gebruik te maken van een consultant die garant staat voor inkomsten (omdat ze, het wordt saai...., wijnen maken die Parker hoog waardeert). Michel Rolland, Philippe Gambie, Stephane Derenoncourt, Chris Ringland, Peter Sisseck etc etc......verhuren zich (voor heel veel geld) aan een hoop domeinen.

Wat mij betreft allemaal zeer logisch en in de lijn der verwachting.....

Uiteraard zorgt dat er wel voor dat de "zeldzaamheid" van een 100 punter stukken minder is en het gaat misschien voor sommigen ook ten koste van de "charme"....

Persoonlijk boeit het me niet omdat mijn smaakvoorkeur in lijn ligt met die van Parker. Ik ben er dus alleen maar blij mee....steeds meer wijnen die spek voor mijn bek zijn....thumbs up

Wat ik wel een interessante vind is het volgende: Voor mij is het zeker dat Parker er mee stopt binnen nu en 2 jaar (hij was al lang gestopt als hij niet de verplichting had om nog even als "gezicht" aan te blijven bij WA). Wat gaat er gebeuren met de huidige 100 punters nadat Parker gestopt is......worden het "Icoonwijnen" die ooit van "de enige echte goeroe" een perfecte score hebben gekregen met als gevolg dat deze "uitstervende" wijnen nog meer in waarde gaan stijgen......of sterft met het verdwijnen van Parker ook de mythe van de 100/100 Parker wijnen met een waardevermindering tot gevolg..(en dan heb ik het niet over de 100 punters die na zijn stoppen op de markt komen).....ben erg benieuwd...spannende ontwikkeling.

Hasta luego
John

iedere steak onder 500 gram is carpaccio
iedere kreeft onder 1000 gram is een rivierkreeftje



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/11/2014 13:33 door Juan.
Re: bomen en bos?
07 November 2014 17:53
@ Robert,
Er worden nu veel meer wijnen per publicatie van de Wine Advocate opgenomen dan 10 jaar geleden. Er zijn ook meer reviewers werkzaam voor de wine advocate. Alleen werden 10 jaar geleden ook al de beste wijnen uit o.a. Californië, Bordeaux, de Rhone, Spanje, Piedmont/Toscane en Australië opgenomen. Daar komt nu nog steeds de bulk van de hoog scorende wijnen vandaan; niet uit de extra regio's zoals Israel, Griekenland, Portugal en Zuid-Afrika. Je zou ook door het veel grotere aantal wijnen dat geproefd wordt verwachten dat het % topscores daalt omdat Parker zich vroeger kon concentreren op vrijwel alleen de allerbeste wijnen van de wereld (ook binnen de genoemde regio's). Het tegendeel is juist het geval. Het % topscores stijgt.

Ik denk dat de verklaring voor het veel grotere aantal hoog scorende wijnen (minimaal) tweeledig is:

1) Punteninflatie. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat waar 10 tot 15 jaar geleden 90-91 punten werd uitgedeeld aan een wijn - wat toen nog echt een positief oordeel was - dat nu snel 94-95 punten is geworden. Volgens mij geeft Parker nu al 90-91 punten aan een wijn als deze vloeibaar uit de fles komt. Ook voor wat betreft 100-punters heeft hij volgens mij een paar jaar geleden iets gedacht als 'laat ik er in mijn laatste jaren nog maar zoveel uitdelen als ik kan'. Zojuist heeft hij Haut Bailly 2009 bijvoorbeeld ook weer van deze score voorzien.

2) Wat Juan zegt. Er is voldoende vraag geweest naar goede wijnen met prijzen als gevolg die boven de kostprijzen zijn komen te liggen. Zoals met vrijwel elk product (en zeker met een simpel agrarisch product) volgt het extra aanbod dan vanzelf. Dat zal met de huidige prijzen ook nog wel even doorgaan; er zijn nog heel veel wijnboeren die met een open geest en een overzichtelijke investering veel meer uit hun wijn kunnen halen.

Voor mij haalt het wel een beetje van het 'magische' of 'bijzondere' weg van het drinken van een goede wijn. Als er in één uitgave van de WA 769 wijnen worden beschreven die 94 of meer puntjes hebben (hoe subjectief dat oordeel ook is) dan heb ik toch het gevoel dat ik met 'mijn' topwijn meer een massaproduct aan het consumeren ben dan in het verleden. Uiteindelijk heeft iedere consument er natuurlijk voordeel van; sommige wijnen zullen als 'luxe brands' erg duur blijven, maar andere goede wijn is tegelijkertijd voor steeds minder geld te koop. Er kunnen namelijk geen 769 'luxe brands' in de wijnwereld zijn die allemaal DRC- of SQN-achtige merkpremiums kunnen vragen. Alleen iemand als Juan is denk ik namelijk in staat om al die namen in zijn hoofd te krijgen smiling smiley

Mvg,

Chris
Re: bomen en bos?
08 November 2014 09:09
Het is in Amerika ook een thema.

[www.thedailymeal.com]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: bomen en bos?
10 November 2014 23:18
Mooie discussie! Dan ben ik weer heel blij met het prikbord. :-)
Re: bomen en bos?
12 November 2014 06:29
Ook op het Parker forum loopt deze discussie momenteel.

Parker zelf geeft aan dat hij sinds 1978 inmiddels 350.000 wijn heeft beoordeeld en dat er dus 500 een perfecte score hebben gekregen. Dat zijn er uiteindelijk dus niet veel als je beseft dat hij vooral de top proeft.

Verder geeft hij aan dat het de laatste jaren zo gestegen is omdat er heel veel wineries (hij gebruikt in dit geval vooral USA als voorbeeld) veel professioneler bezig zijn met wijn maken.

Leuke discussie.

Hasta luego
John

iedere steak onder 500 gram is carpaccio
iedere kreeft onder 1000 gram is een rivierkreeftje
Re: bomen en bos?
12 November 2014 07:44
En Parker heeft altijd gelijk >grinning smiley<
Re: bomen en bos?
12 November 2014 11:10
Hieronder mijn recente bijdrage aan de discussie op het Parker forum die zich vooral concentreert op het aantal 100 RP wijnen, terwijl volgens mij de toename van het aantal wijnen in de hoge puntenranges eronder minimaal net zo 'overweldigend' is.

Vroeger zou je waarschijnlijk overigens van het Parker-forum afgeschopt worden als je daar zoiets zou schrijven; men reageerde toen nogal panisch op alles wat ook maar een beetje kritisch was smiling smiley Onder het huidige regime denk ik dat het nog wel wordt toegelaten. Het blijft een risico. De grote meneer heeft net gezegd dat hij bijna geen 100 punters uitdeelt. Maar 500 op heel veel duizenden wijnen. Hij vergat er wel bij te zeggen dat hoe klein het percentage topscores ook is … dat het wel verveelvoudigd is in de afgelopen 5 jaar smiling smiley. Hij proeft zelf door zijn part-time pensioen heel veel minder dan tot een paar jaar geleden maar deelt een veelvoud van het aantal hoge scores uit.




Money, technology and expertise (consultants) have been available at many wineries in Bordeaux for much longer than the past few years. They also know about the huge additional value of the extra Parker point and have been chasing this vigorously for decades.

Yet, despite all that:

'Vintage of the century 2000': 4 wines 100 RP
'Vintage of the century 2005': 2 wines 100 RP

This seemed pretty much in line with past practices. The list with 100 RP wines included only really iconic wines at the time. Perfect ratings were also rarely handed out; more or less in line with the numbers awarded for 2000/2005 Bordeaux. It seemed that when there was any doubt ... a wine quickly lost the last point(s) it needed to make it onto list.

This seems to have changed after 2008. It has rained 100RP ratings since then, starting in my opinion with 10 perfect ratings for Chateauneuf du Pape 2007 (awarded in 2009).

Take California Cabernet/Merlot 2001 and 2002. Originally 4 wines of the 2001 and 2002 vintages were awarded a 100RP rating in February 2005, with an additional 7 wines receiving a rating such as '9x-100'. Perfect scores thus remained rare despite the raving opinion about the quality of the vintages.

When 2001/2002 California was 'revisited' in 2011 and 2012 a whopping total of 24 perfect 100RP ratings were awarded. Technology or consultants did nothing for these wines while they were in the bottle. The reviewer just came to a 'new conclusion' based on the same wines.

The impression of grade inflation (or perhaps better: devaluation of points) really gained even more momentum in my mind after reading the report of the tasting of some 'value-priced wines' of importer Ordonez which yielded 3 perfect wines: Alto Moncayo 2007/2009 and Alvear 2011 PX de Anada Montilla-Moriles .... as many perfect ratings as the 2 above-mentioned 'vintage of the centuries' in all of Bordeaux yielded on average. A surprise, given that Alto Moncayo is not even the top wine of the winery and the PX was not widely regarded to be the absolute best PX available. There also seems to be a big mismatch between the perfect RP rating and the opinion of the common people as CT points out: CT currently has 180 tasting notes of the Alto Moncayo 2007 and 2009, with only two ratings higher than 95 points .... of course both awarded after the 100 RP rating was published grinning smiley . I don't think that you will be able to find such disparity for any of the wines awarded 100 RP before 2009.

Money available, technology, expertise ... of course it's all improving and the number of great wines is increasing quickly as a result. Yet, it seems that on top of all that it is much easier to get a perfect rating (or high rating) than it was up to 2009.
Re: bomen en bos?
13 November 2014 13:53
Het commentaar staat in het artikel.

[vinepair.com]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: bomen en bos?
17 November 2014 13:53
De waarheid vind je in het laboratorium.

[www.deutschlandradiokultur.de]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Wine Spectator top 100 2014
14 November 2014 23:21
Hij staat weer onlineconfused smiley

Voor de liefhebber : >grinning smiley<

[2014.top100.winespectator.com])


Met Smakelijke Groet Dick
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen