Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Bordeaux

Gepost door RobertKoopman 
het is zo ver....
16 October 2014 09:07
de "Bordeaux" groep vliegt zo meteen naar Toscane voor een aantal dagen op en top wijn genot!

We bezoeken:

Tua Rita
Tenuta Trinoro
Poggio di Sotto
Soldera
Podere San Christoforo

We slapen op het laatste domein waar we ook 2 wijnavonden hebben gepland:

1 x "Klassieke wijnen in wit en rood"
1 x wit Duitsland en rood Zuid Afrika.

Verslagen volgen....

Ben er klaar voor!

Hasta luego
John

iedere steak onder 500 gram is carpaccio
iedere kreeft onder 1000 gram is een rivierkreeftje
Re: het is zo ver....
16 October 2014 09:10
Re: het is zo ver....
16 October 2014 09:51
Voorpret is de leukste, veel plezier julliethumbs up

Met Smakelijke Groet Dick
Re: het is zo ver....
16 October 2014 10:45
Veel plezier, mannen!
Ik kijk al uit naar de verslagen thumbs up.
Re: het is zo ver....
16 October 2014 11:15
Topstreek. Met name het plaatsje Bolgheri met bijbehorende wijnen EN restauranten spreekt mij zeer aan.

Have fun.....

Grtz, Wil
Re: het is zo ver....
16 October 2014 11:25
Sander Schreef:
-------------------------------------------------------
> Veel plezier, mannen!
> Ik kijk al uit naar de verslagen thumbs up.

Idem dito

Hendrik
Re: het is zo ver....
16 October 2014 14:36
Gaaf mannen, n'joy!!!
Re: het is zo ver....
16 October 2014 18:56
Veel plezier!!!!

Hoe nemen jullie de wijnen mee? Gaat dat in de bagage in het vliegtuig of zijn er ook deelnemers die met de auto komen?

Mvg,

ChrisW
Re: het is zo ver....
16 October 2014 20:21
Wel internationaal bezig!
Een Bordeaux groep vliegt naar Italië om Zuid-Afrikaanse rode wijnen te proeven cool smiley
Re: het is zo ver....
18 October 2014 19:38
Op Delectable is mooi te volgen wat de heren zoal aan het drinken zijn drinking smiley


Met Smakelijke groet Dick



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/10/2014 05:54 door DickSchinkel.
Re: het is zo ver....
22 October 2014 17:20
Oohh ik hou het niet meer..........ik ben zo benieuwd naar de verslagen en de avonturen van ome Juan in het land der mooie Italiaanse wijnen!
Re: het is zo ver....
24 October 2014 16:46
En hoe was het??

Hendrik
Re: het is zo ver....
01 November 2014 15:08
Geachte heer Hendrik, Ik vermoed dat Toscane zo goed is bevallen dat de heren hebben besloten daar te blijven en niets meer van hun bevindingen te laten horen. Dit om te voorkomen dat je volgend jaar op iedere hoek van welke straat dan ook in Toscane een prikker aantreft!
Re: het is zo ver....
03 November 2014 13:28
Geachte heer Os,

Excuses voor de late reactie. Het was een beetje druk en eerlijk gezegd moet ik ook nog een beetje wennen aan het feit dat het prikbord er niet meer is en tegelijkertijd ook weer wel......

Toscane was een belevenis! Sowieso met 8 wijnleipen een aantal dagen op een wijndomein verblijven en (top)wijndomeinen bezoeken is natuurlijk al een basis voor een geweldig feest...en dat werd het ook.

De bezoeken waren prachtig en we werden met meer dan open armen ontvangen.......Tua Rita heeft de laatste jaren enorm geinvesteerd en heel veel te danken aan de 100 punten die Parker aan de Redigaffi 2000 gaf. Sindsdien is het geld gekomen. Al vraag ik me echt af of men jaarlijks hun flessen Redigaffi (250 euro) en Syrah (150 euro) kan slijten....alle geproefde wijnen waren mooi. Typische stijl tussen klassiek en modern in.

Bezoek aan Tenuta Trinoro was prachtig. We troffen de eigenaar Franchetti (en dat is blijkbaar zeldzaam aangezien hij "mensenschuw" is en zich niet snel en graag toont bij "onbekenden") en kregen een rondleiding over het domein en in de vatenkelders en schatkelder. Er lagen nog prachtige grote flessen Tenuta Trinoro en Palazzi. Wat mij opviel was het feit dat dit domein het enige wijndomein is in deze streek. Ik kan me niet herinneren waar dan ook in de wereld zoiets eerder te hebben gezien. Zeer opmerkelijk.....
De wijnen van Trinoro zijn zeer modern. Je hoeft geen moeite te doen eruit te halen wat erin zit. Ze komen het, zonder dat je het vraagt, vanzelf brengen. Palazzi (tegenwoordig 100% Merlot) en Tenuta Trinoro zijn beesten van wijnen en spek voor mijn bek. We proefden de 2007 en 2009. De 2007 stal mijn hart en scoorde 97+/100. De 2009 deed er niet veel voor onder maar heeft nog te veel babyvet....De Palazzi 2012 scoorde met 95+/100 ook hoog en wil ik over een paar jaar nog wel eens terugproeven. Waar ik vooral ook benieuwd naar ben is de wijn Magnacosta. Deze 100% Cabernet Franc is in tegenstelling tot de overige wijnen van dit huis juist zeer klassiek en deed me denken aan Cheval Blanc. De 2012 scoorde bij mij 94+/100 en gaat zich volgens mij geweldig ontwikkelen. Deze wijn is, in tegenstelling tot de grote Cabernet Francs (gedomineerde) wijnen uit Bordeaux, nog betaalbaar.
Wij hadden als kado voor Lorenzo Zonin vanuit nederland een 3 liter fles Palazzi 1999 meegenomen aangezien wij gratis op zijn domein mochten verblijven. Deze 3 liter had men op het domein ook nog liggen a 1200 euro per fles.

Eenmaal terug aangekomen op het domein gaven wij de fles aan Lorenzo. Hij was onder de indruk van de fles maar voegde meteen eraan toe dat hij eigenlijk geen goede ruimteheeft om deze fles te bewaren.....kwam nog bij dat er geen mooier moment was om deze fles te kraken dan met ons....kortom: hij moest en zou die avond open gaan!
Die avond had Lorenzo een diner voor ons geregeld in een restaurant aan de kust in Bolgheri. De eigenaar/sommelier was een vriend van hem en dus was het mogelijk om eigen wijnen in te brengen. Daarom hadden we op trinoro al een Magnum Le Cupole 2009, Palazzi 2010, Tenuta Trinoro 2007 en een Magnacosta 2011 gekocht. Daar kwam dus nog een 3 liter Palazzi 99 bij.....smileys with beer

Alle wijnen presteerden geweldig maar waren nog wat te jong. Toen Lorenzo de 3 liter ontkurkte waren we stil van spanning.....je zal toch een fles gegeven hebben die kurk heeft...of over the hill is.......Toen we onze neus in het glas staken wisten we het.....FANTASTISCH! Perfect a point. Enorme complexiteit en een neus waar je aan bleef snuffelen. Ook de afdronk was indrukwekkend. 98/100 gaf ik de wijn en was voor mij de mooiste wijn van de Toscane trip.
Het restaurant was overigens groots. Geweldige pure aardse gerechten en een zeer relaxte bediening. Blijkbaar hadden ze vroeger een paar sterren gehad maar zijn ze door de crisis bewust teruggegaan naar een "bistro" waar nog steeds op hoog nivo gekookt wordt. Veel bekende Italianen waren ons voorgegaan bleek op de foto's aan de muur. De eigenaar kwam gedurende de avond onze tafel steeds vaker bezoeken en is toch zeker verantwoordelijk geweest voor het ledigen van circa 1 liter Palazzi 1999 uit de dubbele magnum thumbs up.....40 euro per persoon was uiteindelijk de schade......dus niet alleen in Spanje is mogelijk....ook in Italie kan je geweldig top eten voor weinig......wat is het dan in Nederland toch treurig gesteld....

wordt vervolgd.....

Hasta luego
John

iedere steak onder 500 gram is carpaccio
iedere kreeft onder 1000 gram is een rivierkreeftje
Re: het is zo ver....
03 November 2014 15:25
Mooi mannen, ga zo door !

hendrik
Re: het is zo ver....
03 November 2014 17:50
Bedankt Juan, met plezier gelezen!
Re: het is zo ver....
03 November 2014 18:37
En van dat restaurant aan de kust in Bolgheri word ik nog wel eens met een schok wakker. Ik proef het nog. Wat kan die gast goddelijk koken. Ik heb een kijkje in de keuken genomen. Veel groter dan een bezemkast was het niet. Alles super vers. De vis is in de nacht voorafgaand gevangen. De tentakeltjes van de inktvis super mals. Zelfs de takels van z'n grote broer waren om te zuigen. In de gerechtjes was ook wat eigen inkt gebruikt.

Eén van de eerste gangen was een pan met gebakken eieren en daarop truffel, truffel truffel. Wij zaten midden in die, laat ik eens een woord van onze Oosterburen gebruiken, "geile" bezwangerde lucht. Die lucht in combinatie met de wijn is het paradijs. Nu de 70 maagden nog.

Wij hebben trouwens een geheel nieuwe functie voor het lege wijnkistje gezien. Kistje leeg? Pootjes er onder en je hebt een bijzettafel. En ik kan je uit eigen waarneming verzekeren dat zoiets bij wijnfreaks wordt gewaardeerd.

Het afscheid van eigenaar en personeel verliep op z'n Italiaans. Zeker wat Lorenzo betreft. Als het aan hem had gelegen dan stonden wij nu nog de parkeerautomaat bij te vullen.

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: het is zo ver....
03 November 2014 18:55
Jemig John, ik krijg heimwee naar Toscane.

Zoiets als dit?spinning smiley sticking its tongue out


[www.mijnalbum.nl]

Peter
Re: het is zo ver....
03 November 2014 19:41
Bedankt John voor je verhaal. Kijk uit naar deel 2......
Re: het is zo ver....
03 November 2014 20:22
Beste John,
Hartelijk dank voor de prachtige kroniek over de Toscaanse getijden van de "8 wijnleipen". Prachtig beschreven en hier en daar liep het water mij in de mond. Uit de beschrijving merk ik dat u en de andere "wijnleipen" om uw benaming maar aan te houden het enorm naar de zin hebben gehad en een bijzondere ervaring hebben opgedaan. Als Italiegek van het eerste uur ben ik daar uitermate verheugd over! Volgende trip Piemonte....?

Nogmaals dank voor de mooie verhalen.

Met vriendelijke groet

W. Os
Re: het is zo ver....
04 November 2014 15:38
De dag erop vertrokken we na het ontbijt richting Montalcino......Rond 11 uur werden we verwacht op Collemassari waar we een uitgebreide rondleiding kregen met aansluitend een lunch op het domein. Aangekomen op Collemassari keken we onze ogen uit. Wat een geld is er in dit domein gepompt!!! Vanaf het dak van het domein kijk je zo 360 graden over Berg en dal. Adembenemend.......
Ook het Kasteel van Collemassari is van een ongelofelijke pracht. Daar woont de eigenaar van dit domein (en van Grattamacco en Poggio di Sotto) Ik zal Robert een aantal foto's van de trip bezorgen zodat jullie kunnen meegenieten van de beelden.
Ook de vatenkelder was prachtig en massaal geld uitgegeven.
En zoals verwacht pakte men ook uit met de lunch.....4 gangen...keukenbrigade ingevlogen en het feest kon beginnen! De eigengemaakte Tiramisu is de mooiste die ik ooit at. Ben eigenlijk geen liefhebber van deze smaken maar op deze manier lust ik het dagelijks....winking smiley
Tijdens de lunch dronken we de wijnen van de 3 domeinen. De vementino van Collemassari viel me alles behalve tegen (90/100) en de Grattamacco (ben het jaar even kwijt) was mooi (92/100). De Rosso 2009 van Poggio di Sotto blies me uit mijn sokken. Dit was voor mij gewoon een dikke Brunello (93/100) en de Brunello van Poggio di Sotto 2008 zat in een wat lastige fase maar alles was aanwezig voor een mooie toekomst (93++/100).

Na Collemassari reden we richting Montalcino. Daar kochten we wat flessen Brunello Poggio di Sotto 2008 voor 80 euro en vervolgden we onze weg naar Soldera. Heilige grond......Cult....
Aankomend op het domein werden de sporen van de inbraak en het laten weglopen van 4 jaargangen Soldera meteen duidelijk....overal, maar dan ook werkelijk overal hingen camera's. Zelfs de wijngaarden worden met camera's in de gaten gehouden. Ook mag er nergens meer gefotografeerd worden.Na een wandeling door de botanische tuin (prachtig) bezochten we de vatenkelder. Alles, maar dan ook alles relateert men hier naar de natuur. Ze waren net klaar met oogsten maar toch zagen wij nog een hoop mooie volle trossen hangen....Daar naar gevraagd gaf men aan dat deze druiven niet goed genoeg waren volgens hun norm. Ook was het geen optie om deze druiven te verkopen naar een Coop of iets dergelijks want dan straft de natuur je volgend jaar. De natuur wil namelijk dat je de druiven laat hangen zodat je volgend jaar beloond wordt met mooie rijpe druiven......
Er waren ook erg veel fruitvliegjes aangezien het nog steeds tegen de 30 graden was......ook hierover was men duidelijk...deze vliegjes zijn gestuurd door de natuur en brengen een juiste balans in de kelder en de wijnen die liggen te rijpen........
Persoonlijk heb ik er helemaal niets mee en vind ik het complete larieko....zo zullen er ongetwijfeld mensen zijn die er volledig in mee gaan....

We proefden 2013 van het vat en dat was al heel erg lekker. Uiteraard was er verder niets te proeven...de laatste jaargangen stromen door het riool...

Hasta luego
John

iedere steak onder 500 gram is carpaccio
iedere kreeft onder 1000 gram is een rivierkreeftje



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/11/2014 08:42 door Juan.
Re: het is zo ver....
04 November 2014 17:15
Heerlijke verhalen van een wijnfreak, mooi John!!!


Met Smakelijke Groet Dick
Re: het is zo ver....
04 November 2014 17:40
Wat een heerlijke verhalen. Wat hebben wij toch een fantastische passie net zn allen! Hulde voor het verslag John! Ik heb er byzonder van genoten!
Re: het is zo ver....
04 November 2014 18:27
Bedankt voor de mooie verslagen, John!
Re: het is zo ver....
04 November 2014 21:17
Leuke verhalen; mooi dat deze mooie berichten dit nieuwe prikbord hebben bereikt!

Ik was even bang dat de grote vertraging in de publicatie misschien te maken had met het uitkomen van Juan's niet al te positieve (voor)oordelen over Italiaanse wijnen en dat de totale reis op een teleurstellend avontuur was uitgelopen. Gelukkig is dat anders uitgepakt.

Mvg,

ChrisW
Re: het is zo ver....
05 November 2014 09:25
We sloten de dag af in het restaurant dat Soldera voor ons had geboekt, Fattoria Il Leccio. Tevens had Soldera voor ons ook al het menu bepaald.....zitten en eten dus.....(overigens niet negatief bedoeld)......we begonnen met een geweldige Anti-Pasti. De hele tafel werd volgezet met prachtige gerechten. Vooral veel aardse gerechten inclusief de eerder door John genoemde eieren met truffel (je was een restaurant te vroeg John....winking smiley )
Het werd bij de meeste personen aan tafel wel duidelijk dat de zware lunch op Collemassari nog steeds niet verwerkt was door onze lichamen.....en we wisten dat we nog een paar T-Bones kregen van 1,8 kilo de stuk (wel te delen door een paar personen gelukkig....).....De scherpe bediening kreeg in de gaten dat het innemen van de gerechten moeizaam verliep en vroeg of wij het tussengerecht, Pasta met room en parmezaanse kaas (je kan het ook meteen op je heupen smeren....), misschien wilden laten vervallen.....JA was ons antwoord, terwijl wij toch echt wel van veel en lekker eten houden....
Vervolgens kwam men vragen of ze moesten kiezen voor de T-Bones van 2,4 Kilo of de "kleintjes" van 1,8 kilo........enfin.....de kleintjes dus....eye popping smiley
Laat ik duidelijk zijn over dit Fattoria Il Leccio: GEWELDIG! Ook de T-bones waren om te zuigen...mooi bloederig en megamals.

We dronken nog wat wijnen: Rosso Biondi Santi 2010 (84/100, zeer dun), Rosso Poggio di Sotto 2010 (94/100), Brunello Casanova di Neri 2009 (93/100), Brunello Argiano 2008 (90/100), Soldera 2006 (aangeboden door Soldera, 450 euro op de kaart, 92/100)

Moe maar voldaan reden we dankzij onze "rots in de branding chauffeur" Kees veilig terug naar Podere San Cristoforo waar we gedurende de trip in de verschillende kamers toch wel minimaal 25 woudreuzen hebben omgezaagd.....

Zondag was onze laatste dag. We bleven de hele dag op San Christoforo en Lorenzo regelde een typische italiaanse lunch (4 uur aan tafel...eten eten en eten...en tussendoor een 25-tal wijnen in het glas.....)

Thema was Duitse Riesling wit en Zuid Afrikaans rood. Iedereen had 2 wijnen conform thema ingebracht. Het werd een legendarische lunch met verrassend veel zeer mooie wijnen.

Enige highlights:

Kerpen Wehlener Sonnenuhr GG 2005: 96/100
Rebholz Chardonnay R 2009: 95/100
Wagner Stempel GG Hollberg 2008: 94/100

Overgaauw CWG Shiraz 2002: 95/100
Boekenhoutskloof Syrah 2007: 93/100
Boekenhoutskloof Cabernet Sauvignon 2005: 94/100
Adi Badenhorst CWG Auction red 2005: 95/100
Vergelegen Red 2003: 94/100

Dan nog even terug naar de openingsavond op het domein. Na het landen op Pisa reden we naar de buurtsuper voor wat kaas en worst. Makkelijke avond op het domein. Kamers inruimen, poten op tafel en relaxen.
Uiteraard hadden we een wijnthema...je kan geen avond verloren laten gaan.....Thema was bedacht door Thijs: klassieke wijnen in wit en rood.
Ook hier werd ik verrast door een aantal prachtwijnen:

Manousakis Nostos Roussanne 2013: 91/100
Raveneau Montee de Tonnerre 1998: 95/100 (megajong!)
Jacques Prieur Puligny-Montrachet Les Combettes 2004: 93/100
Tondonia Reserva Blanco 2004: 93/100
Roederer Cristal 2006: 95+/100 (ik wist niet eens dat ie uit was!)
Rottlan Torra 2001 magnum: 95/100
Porte du Ciel Chateau de la Negly 1999: 95/100

en de grote winnaar van de avond.....klassieker op zijn best......Cornas Clape 1995: 97/100....zeer groots!

Conclusies:

* Het leven is 1 groot feest maar je moet zelf de slingers ophangen......
* Breng een groep wijnfreaks bij elkaar en ongeacht leeftijd, afkomst etc etc smelt iedereen samen....
* Toscane is groener dan ik had gedacht
* Het eten is spek voor mijn bek
* Hoe mooi sommige Italiaanse wijnen ook zijn, ze "ontroeren" mij zelden......
* Lorenzo Zonin is een geweldig mens!
* John C is pas ECHT gelukkig als ie een pan of een mes in zijn handen heeft....
* Nooit eerder gezien dat de buitentemperatuur tijdens het oprijden van een berg oploopt van 26,5 naar 38,5 graden in 2 minuten tijd.....
* De mooiste Italiaanse wijn voor mij was er 1 met Franse druiven: Palazzi 1999 (3 ltr)
* Het leven is mooi.....

Tijdens de terugvlucht naar Eindhoven zijn we gestart met de voorbereidingen voor onze week op Valandraud in april 2015.....Voorpret is ook al gelukkigmakend....

Hasta luego
John

iedere steak onder 500 gram is carpaccio
iedere kreeft onder 1000 gram is een rivierkreeftje
Re: het is zo ver....
05 November 2014 12:12
Bedankt voor het delen, John!

Peter
Les Hauts de Pontet
31 October 2014 18:49
Geen AOC status meer voor de 2e wijn.

[www.yoopress.com]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Les Hauts de Pontet
01 November 2014 11:22
Wat vinden anderen er van?

[www.yoopress.com]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Les Hauts de Pontet
03 November 2014 19:27
Ach, zou het uitmaken voor de mensen die graag deze wijn kopen? Vin de France, lijkt mij pirma.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen