Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Nederland, Belgie, Luxemburg en Duitsland

Gepost door JohnCopier 
Re: 2013 Riesling van oude stokken.
04 February 2015 09:49
Ben je bij de wijnboer op bezoek vraag dan eens langs de neus weg of 100 jaar de leeftijd van de stokken aangeeft of dat het de leeftijd van het stukje wijngaard is. De wijngaard is vaak al generaties lang in bezit van de familie dus dat zal het niet zijn. De stokken, mijnheer. Dat maakt de Alte Reben. Vraag dan eens of stokken het eeuwige leven hebben? Dat hebben de stokken niet. Vanaf het 40e jaar (daarvoor ook wel) gaat er ieder jaar wel een enkele stok dood waarvoor dan een nieuwe wordt aangeplant. Om dan op 100 jaar Alte Reben te komen is niet zo eenvoudig. Maar de inflatie slaat toe. Wij hebben nu ook al Alte Reben van 35 jaar. Het wordt tijd dat daar richtlijnen voor komen.

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Site: Vrienden van de riesling
21 January 2015 18:46
Is dit het begin van het einde?

[vriendenvanderiesling.wordpress.com]

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
weekendje Moezel
07 January 2015 09:12
Vrijdag vertrekken we weer eens naar de Moezel. Onze vriend Marco van Vinothek Wivino wordt 40 en dat moet gevierd worden!
Hij verwacht een 100-tal gasten en er staat een bataljon grote toeters te wachten. Ik neem zelf ook 3 "doppelmagnums" mee, namelijk: De Toren Fusion V 2003, Remirez de Ganuza Reserva 1996 en Tenuta Trinoro Palazzi 1998. Laten we hopen dat deze net zo mooi presteert als zijn 1 jaar jongere broer die we in Toscane dronken. Nu weet ik in ieder geval zeker dat ik iets lekkers aan rood in mijn glas krijg...een hele avond pinot noir kloon drinken is niet goed voor mijn gezondheid....winking smileysmileys with beer

Tevens gaan we een hapje eten in Restaurant Lekker in Neumagen-Dhron. Dit Hotel Restaurant is van een nederlands stel en nu een jaar open. Iemand van hier al geweest? Het schijnt geweldig te zijn...heb er zin in! Sowieso geweldig om al die mannen weer te zien.

Hasta luego
John

iedere steak onder 500 gram is carpaccio
iedere kreeft onder 1000 gram is een rivierkreeftje
Re: weekendje Moezel
07 January 2015 11:28
Restaurant Lekker is geweldig. Ik ben daar vorig jaar geweest en toen waren ze net open. De pinautomaat werkte nog niet. Tevens een kijkje in de keuken genomen. Kreeg gelijk een aanbieding om de rest van het jaar in de keuken te komen knallen. Daar heb ik maar vanaf gezien. De chef heeft voor ons buiten de kaart gekookt. Fantastisch in één woord. Restaurant is ruim van opzet. Een echte aanrader. Ik heb er vorig jaar op het oude prikbord ook wat over geschreven.

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: weekendje Moezel
07 January 2015 11:34
Dit heb ik er vorig jaar overgeschreven.

Re: Bevindingen, Mosel, Saar en Nahe.

Gepost door: John Copier ()

Datum: 21 mei 2014 14:16


Ik lees het nog eens na en dan mis ik de avondsessie in restaurant Lekker. Lekker? Ja met het Nederlandse "lekker". Op dinsdag waren wij bij Jörg Thanisch in Lieser en aan het eind van de dag bij Bernard Eifel in Trittenheim in zijn restaurant en op het weingut. Al pratende over hetgeen wij tot nu toe hadden meegemaakt en het programma door ons nog af te leggen kregen we het gelijkluidende advies om op woensdagavond de stoelen aan te schuiven in Restaurant Lekker. Op z'n Nederlands geschreven dus. Een paar maanden geleden is een jonge Nederlandse kok met echtgenote in Neumagen-Drohn en eigen restaurant begonnen. Jörg en Bernard waren daar geweest en dan te horen van de wijnboer/restaurateur Bernard Eifel dat aldaar met afstand het best aan de Mosel wordt gekookt is toch wel bijzonder. Wij schoven dus verwachtingsvol op woensdagavond aan. Er is een beperkte kaart maar de aandacht wordt op het drie- of viergangen diner gelegd. Drie gangen kost 33 en vier kost 38 euries. Natuurlijk heb ik een kijkje in zijn inductiekeuken mogen nemen. Daarnaast een spoelkeuken waarbij de warmte van de industriële vaatwasser wordt teruggewonnen en wel zodanig dat de machine praktisch energieneutraal draait. Nog niet eerder gezien. Voor ons werd iets buiten de kaart om maar binnen de formule gemaakt en gekookt. Ge-wel-dig!!! Wat een jonge god. Wat een klasse. Ik kreeg gelijk een uitnodiging om 7 maanden te komen knallen. Want in Duitsland aan goede koks komen met een Nederlandse chef boven je is kennelijk niet zo eenvoudig in te vullen. Ik vind de uitnodiging leuk maar knallen kan ik hier ook.

De wijnkaart is van en uit de omgeving met wat uitstapjes naar de Ahr, Nahe en Saar. Klasse inkoop. Prijzen zoals ik ze graag zie en die je uitnodigen voor nog een flesje. Hotel/restaurant "Lekker" is met stip bij Ome John op het lijstje "Niet te missen en beslist langsgaan" binnen gekomen. Beslist langsgaan is dus mijn advies aan prikkers en lezers.

[www.hotel-lekker.com]

Dan nog een advies voor Marco***. Vraag bij Eckstein naar zijn weissburgunder. Op een warme zomeravond heerlijk. Niet alleen aldaar maar ook hier. Vraag er ook "Bauernbrot mit Schmalz" bij. Vraag er ook het recept bij.

Hierbij een overzichtje van de wijnen bij Schäfer-Fröhlich die er wel zijn maar dit jaar niet maar aangekocht kunnen worden. (Zie mijn eerdere berichtje).
2013 Nahe Riesling Trocken Qualitätswein
2013 Vulkangestein Riesling Trocken Qualitätswein
2013 Kupfergrube 1e Riesling GG Trocken Qualitätswein
2013 Halenberg 1e Riesling GG Trocken Qualitätswein
2013 Stromberg 1e Riesling GG Trocken Qualitätswein
2013 Vulkangestein Riesling Feinherb Qualitätswein

Dit jaar bestellen en dan mag je volgend jaar hopen.

John

Si l'on me demande quel est le bien le plus précieux de la terre, je répondrai: c'est la vigne!!
Caton l'Ancien (II°siècle av. J.C.)
Glühwein smiling smiley
07 December 2014 19:58
We hebben gisteren gegeten in de Teppanyaki & sushi lounge Ai Uchi in Hilversum. Het eten was erg goed, de prijs daarvoor was meer dan redelijk en de kok maakte er een leuk schouwspel van achter zijn kookplaat.

De sommelier daarentegen ....

In plaats van de rode wijn te laten proeven, kregen we de kurk aangeboden om aan te ruiken. Ik vertelde dat ik liever de wijn in het glas wilde ruiken. Hij had het echter 'tijdens de opleiding' anders geleerd. Hij had al duizenden flessen goedgekeurd op basis van het ruiken aan de kurk. Ik vertelde hem vriendelijk dat me dat een risico leek en dat ik - omdat ik niet zo goed was opgeleid - toch graag de wijn in het glas wilde ruiken.

De wijn zelf was vervolgens warm. Extreem warm. We zaten bijna naast de wijnkasten en konden de temperatuur lezen ... 27 graden hot smiley

Ik heb voorzichtig gemeld dat dit wel erg warm was voor rode wijn. Ik sprak tegen iemand die goed was opgeleid dus moest voorzichtig zijn met mijn ongeschoolde woorden smiling smiley

De sommelier vond 27 graden gelukkig ook wel wat warm voor rode wijn maar gaf de schuld aan de wijnkasten die 'raar' deden. Mijn suggestie om dan maar de stekker eruit te trekken - we hadden het behoorlijk koud in het restaurant dus de temperatuur was niet echt verkeerd voor rode wijn - was natuurlijk onzinnig. "Dan zou de wijn nog warmer worden" confused smiley

Gelukkig hadden ze wijnkoelers. Deze probeerde de sommelier nog wel tweemaal af te pakken omdat de wijn volgens hem te koud aan het worden was. Te koud voor glühwein misschien. Wat een flapdrol.

Gegroet,

ChrisW

PS. De kast voor de witte wijn stond op 1 graad boven nul smiling smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/12/2014 19:59 door ChrisW.
Re: Glühwein smiling smiley
07 December 2014 21:41
Grappig verhaal grinning smiley, maar het is natuurlijk eigenlijk in en in triest.

Weer een reden om zelf wijn mee te nemen naar een restaurant!
Re: Glühwein smiling smiley
07 December 2014 21:53
Chris, wat een horror. Nou denk ik dat een sommelier ook wel een erg moeilijk beroep is. Je moet idealiter altijd dienstbaar zijn aan de wensen van de klant. Dat vereist een sterk karakter in combinatie met een klein ego.
Ze zijn er gelukkig wel.
Re: Glühwein smiling smiley
07 December 2014 22:21
BIZAR!confused smiley

Hendrik
Re: Glühwein smiling smiley
08 December 2014 06:16
Hij zal ongetwijfeld ALLES weten van Sake......dan is 27 graden niet eens zo slecht....smiling smiley

Hasta luego
John

iedere steak onder 500 gram is carpaccio
iedere kreeft onder 1000 gram is een rivierkreeftje
Re: Glühwein smiling smiley
08 December 2014 07:08
@ Sander: dat was ook wat ik dacht; ik ga er graag nog eens naar toe maar neem dan wel eigen wijnen mee. In zo'n restaurant is een biertje voor mij ook een optie. Waarschijnlijk lukt het de sommelier nog wel om die goed te serveren smiling smiley


Gegroet,

ChrisW
Re: Glühwein smiling smiley
08 December 2014 09:45
Arme gasten.......
Je zou zo'n snurker loslaten op je klanten zeg.
Re: Glühwein smiling smiley
08 December 2014 13:17
Dat is nu toch jammer dat glühwein zo te kakk.. wordt gezet.

Ik kan niet anders zeggen dan dat je een voorbeeldige gast bent. Maar met mij waren ze klaar.

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Glühwein smiling smiley
08 December 2014 15:14
Ik heb volgens mij niets negatiefs over glühwein gezegd smiling smiley

Het was jammer van/voor de wijn, maar we hebben er ook om kunnen lachen. Het was het zeker niet waard om een avond door te laten verpesten; ik ga om dezelfde reden eigenlijk nooit een discussie aan met de bediening over de kwaliteit van hetgeen geserveerd wordt of de bediening zelf. Ook al vind ik iets hopeloos dan nog zeg ik iets als 'goed' of 'lekker' als het gevraagd wordt. Ik wordt er niet vrolijker van als ik een slecht nieuws gesprek met de bediening ga voeren. Mijn oplossing is dan maar om het snel te vergeten en te zien wat erna komt. Misschien niet ideaal voor het leereffect voor het restaurant, maar als ik adviseur moet gaan spelen dan moeten ze mij maar betalen en volgens mij verwachten ze toch echt dat ik na afloop nog steeds ga betalen grinning smiley

Sinds ik in Baarn woon, kan ik het me ook niet meer veroorloven om restaurants te snel van mijn lijst te schrappen. Daar is het regionale aanbod te beperkt voor.

Ik was overigens wel blij dat ik geen TCA detecteerde in de wijn; ik was een beetje bang dat ik een moeilijke discussie moest gaan voeren met de sommelier die zo zeker wist dat hij op basis van het ruiken aan de kurk al had geconstateerd dat de wijn geen kurk heeft. Ik ga discussies zoals gezegd graag uit de weg in restaurants, maar het zou te ver gaan om een wijn met kurk te accepteren met de standaardwoorden 'goed' en 'lekker' smiling smiley

gegroet,

ChrisW
Re: Glühwein smiling smiley
08 December 2014 18:15
Chris,

Je betaalt ze dus... mag je er iets van vinden. Niemand maar ook niemand is gebaat bij zaken die rooskleuriger worden voorgedaan terwijl ze dat niet zijn. En die (Glühwein)sommelier grinning smiley moet een schop onder zijn kont krijgen en helaas z'n baas ook want die let niet op.

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Glühwein smiling smiley
08 December 2014 20:15
John,

Toch is er wel iemand gebaat bij het rooskleuriger voorstellen van zaken. Ikzelf winking smiley

Ik ga naar een restaurant om onder meer een leuke, relaxte, avond te hebben. Niet om het restaurant te verbeteren. Ondernemingen proberen te verbeteren doe ik doordeweeks al full time smiling smiley Ik blijf misschien daarom wel lekker achterover zitten als er iets minder goed gaat tijdens een restaurantervaring. Dat liever dan me opwinden en minder leuke gesprekken met de bediening aangaan.

Ik ben het met je eens dat de sommelier daar niet op zijn plek was. Misschien heeft hij geluk dat er geen eigenaar in persoon op zijn hielen zit; het restaurant is onderdeel van een hotel. Hoe dan ook, 'ze' zoeken het maar uit smiling smiley

gegroet,

ChrisW
Re: Glühwein smiling smiley
08 December 2014 22:36
Chris , daar zou ik een voorbeeld aan moeten nemen.
Als men er bij mij naar vraagt, (was het naar wens, etc.etc.) krijgen ze het ook >grinning smiley<
Hoop dat men het opvat als een gratis advies, bovendien lucht vaak lekker op!

Hendrik
PN: Weingut Michel Spätburgunder...
26 November 2014 13:29
Weingut Michel Spätburgunder Alte Reben 2007 Baden Vogtsburg-Achkarren

Mooie rokerige neus. De geur van een echte Cubaanse sigaar. Dat laatste waarschijnlijk veroorzaakt door mijn drinkmaatje die net een paar flinke trekken in de tuin heeft gedaan. Maar die sigaar boven de wijn was duidelijk aanwezig.

De flessen heb ik in 2009 op het weingut aangekocht samen met wat Grau- en Weissburgunder en met de Spätburgunder Barrique uitvoering." Laat de Spätburgunders vooral een paar jaar rusten was het advies". Dat hebben we niet gedaan en ieder jaar een fleske geslacht. Pas nu in 2014 komt de wijn echt in al zijn schoonheid uit de kast. Wat een heerlijke neus heeft die Spätburgunder. Echt zo'n snuffelwijn. Van alles aan te ontdekken. Nu heeft de AR volgens zeggen maar weinig hout gehad. Dat geloof ik graag want het rode fruitsap domineerde, gedragen op mondwaterend zuur. Balans goed in orde. De tannine is volledig geïntegreerd en opgenomen. Het alc % mag gezien worden en is 13%. Ik tik de wijn af op 88/100 met de aantekening dat de wijn wat dun oogt. De kleurstelling doet mij ook een beetje aan een Ahrdal wijn denken.

Maar dan de Spätburgunder Barrique Achkarrer Schlossberg 2007 uitvoering. Ook deze wijn heeft in voorgaande jaren zich niet zo geopenbaard. Direct bij het ontkurken komt je stal en sigaar tegemoet. Een prachtige neus. Opnieuw snuffelen en genieten. Vaag op de achtergrond komt het mooie hout te voorschijn. De wijn ontplooit zich als een jonge dame die gaat zitten op een poef en de plooien van haar petticoat om zich heen drapeert. Wat een schoonheid. Die wijn dan. De wijn is krachtig, dik en zeer fruitig. Haast ondoorzichtig. Geweldige lengte. Minutenlang nagenieten. Een krachtpatser die ik aftik op 94/100. Zo goed is deze wijn in voorgaande jaren nog niet geweest. De laatste twee flessen gaan opzij voor de komende Kerst.

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: PN: Weingut Michel Spätburgunder...
26 November 2014 14:31
Mooie p.n. John, voor mij de aanleiding er ook weer eens een open te maken!

Hendrik

p.s. de wedstrijd All Blacks tegen Wales gezien? Manomanoman, wat is voetbal daarmede vergeleken dan toch een saai spelletje>grinning smiley<



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/11/2014 17:40 door hendrik.
Re: PN: Weingut Michel Spätburgunder...
26 November 2014 16:33
Bedankt John ! fijne notities en zo zie je maar met Spätburgunders moet je geduld hebben

Groeten,

Ronald Heijden



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/11/2014 21:44 door Ronald.Heijden.
Re: PN: Weingut Michel Spätburgunder...
26 November 2014 17:54
Goed spul dus John..

ik heb recent wat flessen van de Pinot druif geprobeerd, onder andere een enkele topper uit NZ en ZA, ondanks dat de wijnen best lekker wegdronken werd ik er nooit door "geraakt" . Dat heb ik wel eens meegemaakt met toppers onder de Spatburgunders, dus moet de focus daar maar op liggen lijkt me.

Wanneer ga je weer die kant op?

Met culinaire groet,

TheChef



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/11/2014 18:00 door TheChef.
Ürzig tegen het licht gehouden, deel 4
10 October 2014 14:57
Die blauwe spannetten die ik in deel 3 besprak zijn er overigens niet alleen om de wilde zwijnen tegen te houden. Er lopen ook wilde zwijnen op twee benen rond. En dat zijn hardleerse types en nog veel moeilijker dan het echte zwijn in de wijngaard tegen te houden. Kijk, dat een levensecht zwijn het verschil tussen "mijn en dijn" niet kent begrijpen wij, maar een vakantie vierend zwijn hoort dat natuurlijk wel te weten. En toch stappen ze van hun fiets zo de wijngaard in en pakken een (volle) tros. En wanneer de druiven nog zuur zijn wordt de tros weggegooid. Even verderop nog maar eens proeven. Hé, hier zijn ze smakelijk en dan maken die paar trossen toch niet uit! Dit verhaal schreven wij aan de Calmont op. Wij hebben als buitenlandse vakantievierders geen beste naam aan de Mosel opgebouwd. Dit is één voorbeeld.

Voorbeeld twee komt uit eigen doos. Voorafgaand aan onze reis naar de Mosel probeer ik altijd alle bezoekjes aan wijnboeren en restaurants vast te leggen. Dat scheelt tijd en teleurstelling. Zo belde ik een restaurant voor een afspraak en vervolgens zegt de beste man dat hij geen reserveringen maakt. Hij maakt ze normaal gesproken wel maar niet voor mij. Hij zag op z'n toestel een onbekend nummer uit Nederland. Daar had hij slechte ervaringen mee. We mochten langskomen maar meer ook niet. Hij gaf wel een adres door van Gast- & Weinhaus Peter in Reil. De eigenaar spreekt Nederlands dus wellicht dat die wel reserveringen uit Nederland aanneemt. Nu is dit een ervaring uit één maar het geeft toch te denken.

Ervaring drie. Nederlanders fietsen alhier in Nederland tegen het verkeer in en het liefst ook op de stoep. Licht op de fiets is een uitzondering. En zo rijdt dus fietsend Nederland op eigen fiets ook in Duitsland. Dat het autoverkeer - en verkeer in z'n algemeenheid - in Duitsland altijd voor overstekers op een oversteekplaats stopt is een verademing en zou ook hier moeten maar Nederlanders op de fiets in Duitsland haal je er zo uit. Ik stop met mopperen want wij gaan proeven bij Dr. Hermann.

In 1966 is na de opdeling van de oorspronkelijke wijngaard van Joh. Jos. Christoffel de huidige wijngaard van Dr.Hermann ontstaan. De grootvader van de huidige chef was arts vandaar die titel. En dat is zo als naam gebleven net als bijv. de weduwe Thanisch allang geen weduwe meer is. Zij hebben 6,5 Ha in bedrijf met ca 2 Ha jaarlijks in pacht. Dat levert pakweg 60.000 flessen op. 98% van de wijngaard staat beplant met Riesling, 2% is weissburgunder. Die krijgen wij niet te proeven. Die wijn is uitverkocht. Naar men zelf aangeeft zit de klasse van het bedrijf in het halfzoete en zoete segment. Dik 80% van alle wijnen is bestemd voor de export. Ja ook naar Nederland (Dordrecht). En met een schuin oog op de prijslijst geloven wij graag dat de kracht bij de zoete wijnen moet worden gezocht. Halve flesjes en zeer serieus geld.

2012 Riesling QbA Dr. Hermann, 9,5% 82/100
2013 Riesling QbA Dr. Hermann, 9,5% 83/100
2012 Ürziger Würzgarten Riesling Kabinett, 8% 86/100
2013 Ürziger Würzgarten Riesling Kabinett,8,5% 87/100
2012 Erdener Treppchen Riesling Kabinett, 8% 85/100
2013 Erdener Treppchen Riesling Kabinett 8,5% 86/100
2012 Ürziger Würzgarten Riesling Spätlese 8% 88/100
2013 Ürziger Würzgarten Riesling Spätlese 8% 89/100
2013 Erdener Treppchen Riesling Spätlese Goldkapsel, 88/100
2011 Erdener Treppchen Herzlay Riesling Spätlese Goldkapsel, 8% 90/100
2013 Erdener Treppchen Herzlay Riesling Spätlese Goldkapsel, 8% 88/100
2013 Erdener Prälat Riesling Spätlese Goldkapsel, 90/100
2013 Erdener Prälat Riesling Auslese, 8% 88/100
2013 Erdener Prälat Riesling Auslese Goldkapsel, 7,5% 94/100
2013 Erdener Treppchen Riesling Auslese Goldkapsel, 8% 93/100
2012 Erdener Herrenberg Riesling Eiswein Goldkapsel, 6,5% 96/100
2012 Erdener Prälat Riesling Beerenauslese Lange Goldkapsel, 5,5% 96/100
2013 Erdener Treppchen Riesling Beerenauslese Goldkapsel, 6% 92/100
2013 Erdener Prälat Riesling Trockenbeerenauslese, 6% 96/100

Ik heb geen duidelijkheid kunnen krijgen voor het gebruik "Goldkapsel en Lange Goldkapsel". Terwijl ik dacht dat het begrip Goldkapsel alleen voor BA en TBA wordt gebruikt, dus de edelzoete wijnen, zie ik het meer en meer ook in de lagere categorie komen zoals spätlese en auslese. Daarnaast dacht ik ook begrepen te hebben dat het speciale vullingen waren voor de handel. Wellicht dat de tweede zin in onderstaande uitleg de verklaring is voor het begrip Goldkapsel bij de spät- en auslese. "Kleine Menge" dus. Ik lees dit op de site van Hawesko.

Goldkapsel. Eine vor allem in den deutschen Anbaugebieten Rheingau, Mosel und Pfalz bei einer Reihe von Weingütern gebräuchliche Bezeichnung. Es handelt sich dabei um edelsüsse Weine wie Beerenauslese oder Trockenbeerenauslese. Zumeist sind es kleine Mengen von besonderer Qualität, die nicht offiziell über die Preisliste in den Handel kommen, sondern nur über Auktionen angeboten werden. Man erkennt sie an einer goldfarbenen Kapsel über dem Korken.

Onze favoriet is de 2013 Erdener Prälat Riesling Spätlese Goldkapsel. Een wijn met karakter en fundament met een prachtige p/k.

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/10/2014 17:04 door JohnCopier.
Re: Ürzig tegen het licht gehouden, deel 4
10 October 2014 15:06
thumbs up

Weer een mooi verhaal John.
Re: Ürzig tegen het licht gehouden, deel 4
10 October 2014 23:17
Idd Robert, lees ze graagthumbs up

Met Smakelijke Groet Dick
Ürzig tegen het licht gehouden, deel 2
08 October 2014 14:06
Na de lunch op het zonovergoten terras van Kloster Machern stond C.H.Berres en eind van de middag Erbes op het programma. Wij werden keurig netjes om half twee op de binnenplaats opgevangen door naar wij dachten Markus Berres. Maar in de proefruimte bleek het een oom van Markus te zijn die weer razendsnel naar zijn werk in de kelder ging. Tenslotte werd er al wat geoogst en daar moest toezicht op zijn.

Aan de tafel een oudere heer die zich voorstelde als Berres, niet de eigenaar maar een oom van Markus. Voor hem een mooi glas Riesling en een nagenoeg volle fles. Tja, en je kan elkaar natuurlijk als verdomde Lowietje aan blijven staren maar dat lag niet an hem en ook niet bij ons in de aard. Dus weldra wisten wij dat deze heer een broer van de oude Berres was maar niet werkzaam als wijnboer. Nooit geweest. Nee, hij was Prof aan de Uni van München en doceerde informatica met specialisatie op industriële software en alles daar omheen. Hij had ook een eigen bedrijf nabij München en ontwikkelde met zijn studenten software voor de automobiel industrie. Wijn was om in glas te hebben en het liefst Riesling. Daar raakte de oude Berres bij ons natuurlijk een gevoelige snaar want wij konden het daar zonder glas van harte mee eens zijn.

Gelukkig voor ons kwam er een jonge vent met een aantal flessen in de hand, en in de juiste temperatuur, binnen. Markus, Markus Berres. Twee glazen en het feest kon beginnen. Wij kregen een kleine uiteenzetting over het bedrijf. Het Weingut bleek twee keer in het bezit van de familie te zijn geweest. Al in 16- honderd werd door de familie Berres wijn op de huidige locatie verbouwd. Naast de wijn werd er ook geboerd. De producten werden verkocht aan de kloosters en abdijen in de regio. De basis voor het huidige bedrijf werd in 1868 gelegd. Wijnboer Berres en wijnhandlung Nicolay vonden elkaar. Aan die innige samenwerking kwam in 1910 een eind omdat de toenmalige wijnboer Carl Hubert het wijnboer zijn maar zo zo vond en vertrok naar elders in het land. Dan is het stil tot 1986. Er wordt gestorven en er wordt geërfd en zo verkreeg Alfred Berres, de vader van Markus, het oorspronkelijke Weingut opnieuw in bezit. In 2006 neemt Markus de algehele leiding van het bedrijf op zich. Hij heeft in Geisenheim Weinbau en Oenologie gestudeerd en heeft zich daarna in Nieuw Zeeland verder bekwaamd.

Tijdens die uiteenzetting kwam Oom ook met oude ongevraagde familie herinneringen. Nee, dat zat niet goed tussen die twee. Maar in Duitsland geldt seniorentijd als groot goed. Respect voor de oudere. Maar achter de schermen zal er later wel wat gezegd zijn.

Jaarlijks worden er zo'n 40 wijnen gemaakt en niet onbelangrijk als wij alle krantenverslagen mogen geloven, allemaal van bovengemiddelde klasse. Vriend Schildknecht gaf voor de Riesling Erdener Treppchen Auslese 2005 direct een 95/100. En daarmee was de toon gezet voor de latere jaren. Zelfs een Kabinett van de Ürziger Würzgarten 2011 scoort nog een 86/100 terwijl de 2008 nu 88/100 krijgt. Dat zijn geen kinderachtigheden. Laten wij maar gaan proeven zodat we het zelf kunnen vaststellen.
2013 Riesling Würzgarten Weissburgunder QBA 12% 84/100
2012 Ürziger Würzgarten Weißburgunder Kabinett 12,5% 86/100
2013 Erdener Treppchen Riesling Kabinett 11,5% 85/100
2013 Ürziger Würzgarten Riesling Spätlese 12,5% 85
2012 Ürziger Würzgarten Riesling Spätlese 13% 86/100
2012 Ürziger Riesling Kabinett 9,5% 87/100
2013 Ürziger Riesling Kabinett 9,5% 87/100
2012 Ürziger Riesling Spätlese 12,5% 88/100
2012 Ürziger Würzgarten Riesling Auslese 0,375 L 9% 92/100
2013 Ürziger Goldwingert Auslese 13% 92/100
2013 Ürziger Impulse Riesling QBA 11,5% 90/100
2012 Ürziger Impulse Riesling QBA 11,5% 88/100
2012 Riesling 10,5% (Abfüllerwein) 82/100
2011 Ürziger Goldwingert Auslese 13,5% 94/100
2011 Ürziger Würzgarten Kabinett 10,5% 86/100
2009 Ürziger Würzgarten Kabinett 11% 85/100
2008 Ürziger Goldwingert Auslese 12,5% 94/100
2008 Ürziger Würzgarten Kabinett 10% 88/100
2012 Ürziger Würzgarten Kabinett 9,5% restsüsse 86/100
2012 Ürziger Würzgarten Spätlese 9,5% restsüsse 90/100
2012 Ürziger Würzgarten Auslese Edelsüss 9% 94/100
2011 Ürziger Würzgarten Beerenauslese 7% 96/100
En dan de uitsmijter 2005 Ürziger Würzgarten TBA 8,5% 98/100

Bij het napraten hebben we nog enkele wijnen geproefd maar geen notities gemaakt. Daarna de kelder in. Die kelder is onderhanden genomen en er is ruimte gemaakt voor privé opslag. Honderden wijnen op afroep. Voor beheer wordt een klein bedrag in rekening gebracht.

Weer aan tafel hebben wij de politiek nog even doorgenomen. Terwijl ik dacht dat de "Hochmoselübergang" die zowat over het huis gaat wel voor de nodige beroering zou zorgen, bleek dit in het geheel niet het geval. Economie en techniek zijn niet tegen te houden. En naar Markus beweert is de grond onder de pylonen, incl. een flinke strook daarnaast al tientallen jaren in bezit van de Duitse overheid. Tot aan de bouw konden de wijnboeren de grond pachten. Om daar dan zoveel lawaai over te maken is verloren energie. En modellen hebben aangetoond dat de slagschaduw ook te verwaarlozen is. Bij de oplevering van de brug worden de gronden weer in pacht uitgegeven.

Daarna valt de naam Eichelmann en Gault Millau. Dat hadden we beter niet kunnen doen. De flessen moeten ter keuring in dubbele hoeveelheden gratis worden aangeboden en daarnaast moet voor de ruimte in het naslagwerk worden betaald. En dan kon het toch nog gebeuren dat de hoeveelheid wijn te weinig was en dat er nagestuurd moest worden. Wij gaan de naam C.H.Berres dus niet meer tegenkomen in de boeken. Mond tot mond reclame is het beste. Inderdaad. Bedankt Sander. Wat een geweldige vent die Markus en wat een prachtige wijnen.

Ik heb wat weinig tijd dus Erbes komt een volgende keer.

En... mijn advies is "Koop alles wat je tegenkomt". Mijn mooiste p/k is de 2013 Ürziger Impulse Riesling QBA en de 2011 Ürziger Goldwingert Auslese.

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Ürzig tegen het licht gehouden, deel 2
08 October 2014 14:55
Graag gedaan, John thumbs up.

Bedankt voor de leuke verslagen!
Berres maakt inderdaad prachtige rieslings en de 2005 Ürziger Würzgarten TBA is wel van een uitzonderlijke schoonheid. Ik scoorde hem 95 punten met een hele grote plus. Helaas erg schaars, er zijn slechts 10 kistjes van geproduceerd.

Ik heb nog een tiental wijnen van verschillende hellingen en jaargangen liggen van Berres, waaronder de 2005 Erdener Treppchen Auslese GK en Beerenauslese. Mocht je eens in de buurt van Dordt zijn... winking smiley.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/10/2014 15:17 door Sander.
Re: Ürzig tegen het licht gehouden, deel 2
08 October 2014 15:23
En dat ik dit bedrijf niet ken! Nu dus wel en staat op mijn lijst voor een periodiek bezoek.

Wine Spectator geeft de 2005 TBA ook de vorstelijke score van 97/100. Niet kinderachtig dus.

Even nog iets dat ik wel heb genoteerd maar hier (nog) niet heb gedeeld. Alle flessen, maar dan ook alle flessen worden van schroefdop voorzien. Wij hebben dus een pittige discussie gehad over het nut van de kurk. Volgens Markus is het als een lantaarn. "De wet van behoudt". Je houdt je er aan vast om binnen de bekende en overzichtelijke lichtkring te blijven terwijl je de lantaarn moet gebruiken om de toekomst te verkennen. Het nut van de kurk is het geluid van de kurk maar dat gevoel ben je snel kwijt wanneer je een fles met "KURK" hebt.

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Ürzig tegen het licht gehouden, deel 2
08 October 2014 15:37
M'n flessen 1999, 2001 en 2003 Berres zijn allemaal nog voorzien van kurk (en hierbij helaas ook al een aantal gevallen kurk gehad), de 2005's hebben inderdaad allemaal een schroefdop. Vooral bij de Goldkapsel is dat leuk: een gouden schroefdop grinning smiley.
Re: Ürzig tegen het licht gehouden, deel 2
08 October 2014 15:40
De druiven uit het jaar 2005 vallen onder de verantwoordelijkheid van Markus. Vanaf dat moment zijn er dus schroefdoppen.

John

Life is always better when I wine.

Koken is meer dan een recept.
Re: Ürzig tegen het licht gehouden, deel 2
08 October 2014 17:02
JohnCopier Schreef:
-------------------------------------------------------
> En dat ik dit bedrijf niet ken! Nu dus wel en
> staat op mijn lijst voor een periodiek bezoek.


Valt mij een beetje tegen Johnhot smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen